علت سیاهی دور چشم از نظر طب سنتی

سیاهی دور چشم، نشانه عدم تناسب و تعادل در بدن و روان انسان است. چشم ها پنجره روح انسان و آیینه تمام نمای سلامت جسم هستند، این روزها یکی از بزرگترین دغدغه‌های زیبایی رفع هاله سیاه دور چشم بانوان و گاها آقایان است که علاوه بر روش‌های طبی پزشکی مدرن راه‌های درمانی ساده و کاربردی‌تری نیز در طب سنتی ایرانی و طب سنتی جهانی دارد. اکثر این روش‌ها خانگی و با راه حل‌های ساده هستند که تاثیر شگرفی در کاهش و حتی رفع کامل این عامل نازیبا دارند ما در این مقاله سعی نموده‌ایم با گردآوری تمامی روش‌های کاربردی به همراه علت پیدایش آنها یک مقاله جامع و مفید را ارائه نماییم.

علت سیاهی دور چشم

درمانگران طب سنتی ایرانی اسلامی دلایل متعددی را برای سیاهی دور چشم عنوان کرده‌اند که برخی از این دلایل شامل خستگی شدید ناشی از کار زیاد، کمبود آب بدن، خون رسانی نامناسب، کم‌خونی، غلبه سودا، تغذیه نادرست، انباشت خون کثیف در طحال، سینوزیت و کمبود خواب است.

روش‌های درمانی سیاهی دور چشم با طب سنتی ایرانی اسلامی

همان طور که می‌دانید و اغلب در فضای مجازی و تبلیغات گسترده آن مشاهده نموده‌اید روش‌های طب نوین از جمله تزریق بوتاکس و جراحی‌های تهاجمی از جمله روش‌های درمانی موثر در درمان سیاهی دور چشم است اما خطرهای بسیار و عوارض جبران ‌ناپذیری به دنبال دارد. چشم عضو حیاتی و بسیار حساس بدن است که نمی‌توان با وجود خطرهای احتمالی ریسک بزرگ را در جهت درمان پذیرفت و به نظر می‌رسد روش‌های درمانی طب سنتی اسلامی روش بی‌خطرتر و کاربردی‌تری بوده باشند. متخصصان علوم طب سنتی راهکارهای متعددی را جهت درمان این عارضه عنوان نموده‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- رفع یبوست
یک نکته مهم که اغلب در روش‌های درمانی از آن غافل می‌شویم این است که در ابتدا باید به پاکسازی معده و روده خود بپردازیم، همانطور که می‌دانید اغلب امراض و بیماری‌ها، ناشی از نوع غذایی است که مصرف می‌نماید، انباشت سموم و مواد اضافی در بدن عامل بسیاری از بیماری‌ها است، با رفع و نابودی این سموم، یک بدن سالم و یک صورت زیبا خواهید داشت.

۲- مصرف آب بسیار
عامل دیگر سیاهی دور چشم مصرف آب ناکافی در طول روز است. ما به دلیل مشغله بسیار زیاد کاری از این عامل مهم غافل هستیم، خوردن ۸ لیوان آب در روز نیاز ضروری یک بدن سالم است مشکل و اختلال در آبرسانی و کمبود آب بدن منجر به اختلال در کلیه‌ها و در نتیجه آن سیاهی و گودی دور چشم خواهد شد، بنابراین لازم است با مصرف آب کافی به رفع این معضل بپردازید.

یبوست علت سیاهی دور چشم
انباشت سموم و مواد اضافی در بدن عامل بسیاری از بیماری‌ها است

۳- سیب زمینی و رفع سیاهی دور چشم
یک عدد سیب زمینی معجزه‌گر بزرگ در کاهش و رفع کامل سیاهی دور چشم است. یک عدد سیب زمینی رنده شده را بر روی هاله‌های سیاه اطراف چشم قرار داده و تاثیر بی‌نظیر آن را مشاهده کنید.

۴- خیار آبرسان طبیعی
از آنجا که یکی از علت‌های سیاهی دور چشم، عدم رسیدن آب کافی به قسمت‌های زیرین پوست چشم است. خیار درمان کننده سریع و موثر در جهت آبرسانی موضعی و طبیعی پوست است. خیار مقدار زیادی آب دارد و یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی است. آبرسانی به خون منجر به شفافیت رگ‌های خونی و رفع تیرگی اطراف چشم است.

۵- سودازدایی
با رفع حالت سودایی بدن یا غلبه سودا در بدن و پرهیز از خوردن غذاهای سودازا همچون گوشت گاو، یخ، آب سرد، غذاهای پرچرب و بد هضم و دوری از استرس و غم و همچنین تغییر سبک نادرست زندگی می‌توان تا حدود زیادی این تیرگی‌ها را برطرف نمود.

۶- پاکسازی معده و اصلاح سبک غذایی
اولین راهکار جهت رفع سیاهی دورچشم، پاکسازی معده و اصلاح سبک غذایی است. همانطور که در بالا به آن اشاره شد پایه همه امراض و بیماری‌ها از نوع غذای مصرفی است لذا توصیه بسیار شده که غذای پاکیزه مصرف کنید و از غذاهای پرچرب و دیرهضم پرهیز نمایید زیرا فشار زیادی به اندام‌های گوارشی وارد می‌سازند. روش‌های پاکسازی معده:
۱- خوردن ۱ تا ۳ لیوان خاکشیر به همراه نبات و آب جوش منجر به پاکسازی معده می‌شود.
۲- مصرف دم کرده آویشن به همراه عناب و خاکشیر نیز منجر به باز شدن چهره و شادابی صورت می‌گردد.
۳- مصرف دم کرده برگ سنای مکی یک روش موثر و بسیار کاربردی جهت تخلیه معده و پاکسازی بدن و افزایش حس نشاط و سبکی است که در رفع سیاهی دورچشم و شادابی آن نیز بسیار موثر است.

پاکسازی معده و اصلاح سبک غذایی برای سیاهی دور چشم
اولین راهکار جهت رفع سیاهی دورچشم، پاکسازی معده و اصلاح سبک غذایی است

۷- درمان سینوزیت
یکی از علت‌های سیاهی دور چشم و گودی آن سینوزیت است. درمان سینوزیت تا حدود زیادی به رفع این سیاهی و هاله دور چشم کمک می‌کند.
۱- یک روش موثر درمانی برای درمان سینوزیت استفاده از سرکه سیب و عسل است. می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق مرباخوری سرکه سیب را در مقداری آب ریخته و در معرض بخور آن قرار بگیرید، این روش در درمان سینوزیت و به طبع آن رفع سیاهی دور چشم بسیار موثر است.
۲- خوردن سوپ داغ در وعده‌های متعدد روزانه در درمان فوری سینوزیت دردسرساز بسیار موثر است.
۳- خوردن مایعات داغ، چای داغ و مایعات داغ همچون چای سبز و جوشانده‌ی دیگر همچون دمنوش آویشن جهت درمان عفونت‌های سینوسی و رفع انسداد بینی و دردهای سینوسی بسیار کاربردی است این روش همچنین در درمان هاله سیاه دور چشم نیز بسیار موثر است.

۸- تصفیه خون
یکی از علت‌های سیاهی دور چشم و تیرگی صورت، کثیفی خون است. جهت درمان آن استفاده از داروی صاف کننده خون در طب اسلامی استاد تبریزیان و همچنین استفاده از صاف کننده‌های خونی همچون کاهو و عناب بسیار توصیه شده است.

۹- روغن درمانی
مالیدن انواع روغن‌های گرم از جمله روغن بنفشه، روغن زیتون گرم، روغن جوجوبا و ترکیب روغن بنفشه و آب زیره جهت رفع سیاهی اطراف چشم بسیار کاربردی است.

۱۰- گلپر گیاهی روشن کننده و گیاه زیبایی
گلپر یکی از گیاهان کاربردی جهت حفظ شادابی و زیبایی و روشن شدن پوست صورت و پوست تیره و گودی زیر چشم است. ماسک پودر گلپر به همراه یک قاشق روغن زیتون ترکیبی عالی و بی‌نظیر جهت کاهش سیاهی اطراف چشم است.

۱۱- حجامت عام پرکاربردترین روش
استفاده از حجامت عام یک یا دو مرتبه در ماه بسته به شدت سیاهی و رعایت نوع مزاج، در کاهش سیاهی دور چشم بسیار موثر بوده و در صورت برطرف نشدن کامل سیاهی می‌توان از حجامت گوش نیز استفاده کرد بدین صورت که حدود دو هفته بعد از حجامت عام، حجامت گوش نموده و دو هفته بعد نیز حجامت ناحیه گیجگاهی نمایید.

روغن درمانی برای سیاهی دور چشم
مالیدن انواع روغن‌های گرم جهت رفع سیاهی اطراف چشم بسیار کاربردی است

۱۲- زالو درمانی یک روش ناخوشایند بسیار موثر
زالو درمانی یک روش پرکاربرد و بسیار موثر در طب سنتی اسلامی است که علاوه بر درمان بیماری‌های متعدد دیگری همچون سردرد و سینوزیت و پاکسازی بدن در رفع انواع سموم نیز بسیار موثر است.

استفاده از روش‌های درمانی دیگر از جمله طب سنتی چینی

“با طب سنتی چینی زیبا شوید”
اکنون می‌خواهیم به روش‌های درمانی طب سنتی چینی در درمان سیاهی دور چشم پرداخته و با رعایت اصول آن زیباتر شویم. طب سنتی چینی که طب شرقی یا طب آسیایی نیز نامیده می‌شود شامل طب سوزنی از قدیمی‌ترین و شایع‌ترین روش‌های درمانی طبیعی در جهان است، اکنون با توجه به روش‌های ارائه شده به غلبه مشکلات زیبایی چهره و رفع حلقه‌های تیره چشم اشاره می‌کنیم.

چشم‌ها در طب سنتی چینی
چشم یک شخص اسرار بسیاری را در خود پنهان می‌کند، پزشکان چنین می‌گویند چشم‌ها آیینه تمام نمای کبد هستند و “کبد در چشم تجلی می‌یابد”. عملکرد ضعیف کبد باعث تیرگی دور چشم، سوزن سوزن شدن آن و احساس درد در چشم‌‌ها می‌شود. هنگامی که کبد در تلاش است تا عوامل مخرب آسیب‌زای بدن را دفع نماید چشم‌ها مجبور به تحمل سختی و فشار بیشتری خواهند شد. استرس، درد و ناراحتی روحی ممکن است تاثیر زیادی در عملکرد صحیح کبد گذاشته که بر عملکرد چشم‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین مصرف زیاد شیرینی، چربی، گوشت و الکل باعث خستگی چشم، ضعف در بینایی، کثیفی خون و در نهایت نیز منجر به ایجاد هاله سیاه در اطراف چشم می‌گردد. از آنجا که کبد ارتباط تنگاتنگی با کلیه‌ها دارد، بینایی خوب و چشمان سالم به عملکرد صحیح کلیه‌ها نیز بستگی دارد و اختلالات کلیوی منجر به ایجاد کیسه یا باد در زیر چشم می‌شود و هاله‌های سیاه رنگی را ایجاد می‌کند عواملی همچون زیاده‌ روی جنسی و عدم استراحت کافی و فشار کاری روزانه نیز در افزایش تیرگی و سیاهی دور چشم نقش اساسی دارند.

طب سنتی چینی برای سیاهی دور چشم
استفاده از سوزن در طب سنتی چینی یک اصل اساسی جهت تخلیه انرژی‌های منفی بدن و درمان بیماری‌هاست

روش‌های درمانی سیاهی دور چشم

از بین بردن حلقه‌های تیره با داروهای آرایشی و یا گیاهان دارویی و امثال آن یک راه حل سریع و کوتاه مدت است که در مواقع ضروری به کار می‌رود اما بهترین روش درمان، حل این مسئله با روش‌های طبیعی و پرهیز غذایی است.

۱- ماساژ درمانی
ماساژ صورت و استخوان‌های اطراف چشم و گوشه پلک‌ها و همچنین گوشه چشم (نقطه اتصال بینی و دو قسمت ابتدایی چشم‌ها) می‌تواند در افزایش جریان خون و کاهش خطوط تیره دور چشم موثر باشد. هر صبح و هر عصر پوست سر را از پیشانی تا گردن به مدت ۳ دقیقه ماساژ دهید، این کار علاوه بر کمک به از بین رفتن حلقه‌های تیره زیر چشم به تقویت موها و بهبود ظاهرتان نیز کمک می‌کند.

۲- طب سوزنی
استفاده از سوزن در طب سنتی چینی یک اصل اساسی جهت تخلیه انرژی‌های منفی بدن و درمان بیماری‌هاست. استفاده از طب سوزنی در محل کلیه‌ها، مثانه، معده و طحال یک راهکار مفید از نظر طب چینی است.

۳- آروماتراپی
چند راهکار و دستورالعمل اساسی در آروماتراپی (روغن درمانی) برای شما در درمان سیاهی و گودی زیر چشم این خواهد بود که به هر روشی این کار را انجام دهید.

روغن‌های ضروری روغن اسطوخودوس، بابونه، هویج، لیمو، گل سرخ، روغن جوجوبا و بادام

همه این مواد و یا مواد در دسترس را با نسبت یکسان با یکدیگر ترکیب نموده و هرازچندگاهی در صورت بروز سیاهی دورچشم و بر روی موضع ماساژ دهید و یا مانند ماسکی اطراف چشم را پوشش دهید.

ترکیب طب سوزنی و داروهای گیاهی و روغن‌های گیاهی با طبیعت بیماران ایرانی سازگاری بسیاری داشته و استفاده از ترکیب چند روش ارائه شده در کسب نتایج موثر در درمان بیماری‌ها بسیار مفید است.

یک رویکرد جامع برای این مسئله اهمیت به این نکته است که عمیقا سبک زندگی خود را ارزیابی نموده و عادات خوب رژیم غذایی، ترک سیگار و الکل، کنترل احساسات و ورودی‌های روانی، ورزش و احساس عشق و سرزندگی را پرورش داده و از استرس و احساسات ناخوشایند دوری نمایید.

منبع: darkness around the eyes

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] علت سیاهی دور چشم از نظر طب سنتی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.