بهترین نوع خرما در طب سنتی

خرما میوه‌ای است از یک گیاه تک لپه‌ای و گرمسیری از تیره نخل‌ها که دارای هسته‌ای سفت و سخت با پوستی نازک است که طعمی شیرین دارد. هر چه میوه خرما رسیده‌تر باشد خواص دارویی آن نیز بیشتر بوده و طبع گرم‌تری دارد. خرما میوه‌ای است چاق کننده، تقویت کننده نیروی جنسی، درمان سردی بیش از حد بدن، درد کمر و نرمی مفاصل. خرما را در عربی با نام تمبر و در هندی جور می‌نامند و درختی که این میوه را بار می‌دهد نیز به نخل معروف است، این میوه قدمتی ۵ هزار ساله دارد و برای مسلمانان در جهان از اهمیت مذهبی بالایی برخوردار است و از آن در قرآن به کرات یاد شده است. عمر هر درخت خرما به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و هر جز از هر نخل خرما ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، تا کنون بیش از ۲۰۰ نوع درخت خرما در جهان شناخته شده است که بیشتر انواع آن در ایران و در منطقه خاورمیانه کشت می‌شود. طلای سیاه ایران خرمای ایرانی امروزه در کنار سایر محصولات گران‌بهایی چون زعفران،خاویار، پسته و صنایع دستی با ارزشی چون فرش، گلیم سنتی و دستبافت در جهان مطرح بوده و به فروش می‌رسد. در این مطلب به معرفی بهترین نوع خرما در طب سنتی می‌پردازیم:

ویژگی‌های ساختاری نخل خرما

نخل خرما یک نخل بزرگ به بلندی ۴۹ تا ۸۲ متر است و برگ‌های آن طولی حدود یک و نیم تا ۱۱ اینچی دارند. شاخه‌های نخل خرما به صورت مارپیچی در اطراف تنه آن رشد می‌کند و از یک تاج با صدها برگ تشکیل شده که به رنگ خاکستری هستند، برگ‌های نخل در نوک سوزنی شکل هستند و گل‌های آن به رنگ سفید یا زرد هستند. میوه خرما به شکل بیضی بوده و رنگ آن از زرد روشن تا قرمز، قهوه‌ای و مشکی متفاوت است. هر میوه خرما به دور هسته آن بافتی نرم و گاه نیز سفت دارد که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است.

در طب سنتی هر مرحله از رشد خرما یک نام دارد و به طور کلی خرما در هفت مرحله می‌رسد:
مرحله اول رشد میوه خرما را طلع می‌نامند که در این مرحله شکوفه از خرما می‌روید.

مرحله دوم را بلح می‌گویند که به غوره سبز ترش خرما معروف است.

مرحله سوم رشد خرما خلال نام دارد که در آن قوره رنگی مایل به زرد می‌گیرد.

مرحله چهارم را بسر می‌نامند که میوه غوره زرد شیرین می‌شود.

مرحله پنجم را قسب می‌گویند که خرمای نارس است.

مرحله ششم را رطب می‌نامند که خرمای رسیده و شیرین آماده برداشت است.

مرحله هفتم را تمر می‌نامند که خرمای خشک شده تمام خواص خرمای کامل را دارد.

ویژگی‌های ساختاری نخل خرما
بهترین نوع خرما در طب سنتی خرمای زاهدی است که به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند

نظر حکمای طب سنتی در مورد بهترین نوع خرما برای بدن

از نظر اغلب حکمای طب سنتی ایرانی بهترین نوع خرما خرمای خشک شده و یا اندکی قبل از آن یعنی خرمای رطب است که خرمای خیس و تر نیز نامیده می‌شود. به طور کلی نیز هرچه خرما رسیده تر و شیرین‌تر باشد مفید تر بوده و خواص بیشتری دارد و از نظر طب سنتی نیز گرم‌تر است. تاکید شده است که افراد چاق و با مزاج گرم و تر از خوردن خرما پرهیز کنند چون این افراد مستعد غلبه خون و حرارت خون هستند و خرما نیز این غلبه را تشدید می‌کند و موجب تغییر در تناسب اخلاط می‌گردد.

طبع خرما

طبع یا طبیعت خرما طبق مراحل رشد هفتگانه آن متفاوت است به طور مثال طبع خرمای رطب که رسیده است گرم و تر بوده و برای اشخاص صفراوی و سوداوی مناسب‌تر است، اما طبع یا مزاج خرمای خشک یا تمر گرم و خشک است و میوه نرسیده خرما یا خارک یا کنگ نیز طبیعت سرد و تر دارد و متخصصان طب سنتی و پزشکی امروزه بر خوردن میوه رسیده خرما تاکید بسیار دارند و از خوردن خرمای خارک منع می‌کنند.

معرفی بهترین نوع خرما

همانطور که قبل از این نیز گفته شد بیش از ۲۰۰ نوع خرمای مختلف در جهان وجود دارد که به مصرف می‌رسد و تشخیص بهترین نوع آن نیز کاری بسیار سخت است اما متخصصان طب سنتی بر اساس شواهد موجود و طبق بررسی‌های انجام شده بر روی انواع تکثیر یافته آن در ایران به طبقه بندی زیر دست یافته‌اند که ما ۷ مورد ابتدایی آن را در رنکینگ جهانی معرفی خواهیم نمود.

۱- خرمای پیارم
۲- استعمران
۳- خنیزی
۴- شاهانی
۵- مرداسنگ
۶- مضافتی
۷- زاهری
۸- کبکاب
۹- ربی
۱۰- برهی
۱۱- گنطار
۱۲- آل مهتری
۱۳- خضراوی
۱۴- خاصویی

نظر حکمای طب سنتی درباره خرما
بهترین نوع خرما در طب سنتی خرمای شاهانی است

۱- خرمای پیارم

یکی از پرفایده‌ترین و معروف‌ترین خرماهایی است که در هرمزگان کشت می‌شود و از جمله گران قیمت‌ترین خرماهای صادراتی ایران است. این خرما برند درجه یک تجاری است که به دلیل خواص بی‌شمار آن و کیفیت مناسبش یک رقم خاص صادراتی است و دیرتر خراب می‌شود. این خرما یک خرمای گوشتی با هسته کوچک است و رطوبت ۱۵% دارد که معمولاً در اول پاییز برداشت می‌شود. درصد شیرینی خرما بسیار بالا بوده و به عنوان شکلات خرما معروف است، همچنین فیبر بالایی دارد که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. پتاسیم بالای این نوع خرما در جلوگیری از فشار خون بالا بسیار موثر است و اعصاب را تقویت می‌کند و منیزیم بالای این خرما نیز برای عضلات بسیار مفید است. قند این خرما از نوع قند طبیعی است که در مبتلایان به دیابت نیز منع مصرف ندارد.

۲- خرما استعمران

این نوع خرما از جمله خرماهای کمتر شناخته شده با خاصیت بسیار بالا و جزء شیرین‌ترین خرماهای موجود در جهان است که متاسفانه طرفداران کمتری در ایران دارد و بیشتر به خارج صادر می‌گردد. خوزستان مرکز رشد و پرورش این خرما در ایران است و به دلیل طعم عالی و قیمت مناسب مورد توجه خریداران خارجی قرار گرفته است. خرما استعمران نیز مانند خرمای بم و خرمای زاهدی و سایر خرماها انرژی زیادی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند و به دلیل سلولز پایین و حالت نیمه خشکش چسبندگی ایجاد نمی‌کند و‌ خریداران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

۳- خرما خنیزی

این خرما که به خرمای مجلسی معروف است مانند خرماهای نامبرده شیرینی مطلوبی دارد، رنگینک خرما به رنگ قهوه‌ای روشن است و بیشتر در مناطق گرمسیری و خشک جنوب بندرعباس کشت می‌شود، حالت شیره‌ای داشته و کمی چسبناک است.

۴- خرما شاهانی

یکی دیگر از ارقام پر محصول و پرطرفدار در بین خرماهای تولید شده ایرانی خرمای شاهانی است که میوه آن کشیده و دارای نوک باریک است.‌ این خرما به رنگ قهوه‌ای روشن است و سهم زیادی از خرمای صادراتی ایران را تشکیل می‌دهد.

بهترین نوع خرما در طب سنتی
بهترین نوع خرما در طب سنتی خرمای پیارم است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید است

۵- خرما مرداسنگ

خرمای مرداسنگ از نظر طب سنتی طبع سرد دارد اما بسیار خوشمزه است و به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی است که چون طلایی می‌درخشد. این خرما اغلب در جنوب کرمان کشت می‌شود و بیش از ۳۰ نوع از این خرما وجود دارد.

۶- خرما مضافتی

خرما مضافتی یکی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین خرماهای موجود در ایران است که طرفداران بی‌شماری دارد. گوشته نرم و شیرین به اندازه متوسط آن با رطوبت ۳۲ تا ۳۵ درصدی باعث شده که میوه شیرین و بسیار مورد استفاده اقوام مختلف ایرانی تبدیل شود. مدت زمان نگهداری خرما نیز طولانی بوده ۳۱ تا ۱۹ سال است و می‌توان آن را تا مدت‌ها پس از برداشت نگهداری نمود. خرما مضافتی بم که در بم کشت می‌شود نوعی خاص و بسیار خوشمزه از خرما است که طرفداران بی‌شماری دارد.

۷- خرما زاهدی

این خرما دارای شکل تخم مرغی یا بیضی شکل است و قند موجود در آن نیز از نوع فروکتوز است که نه تنها باعث افزایش قند خون نمی‌شود بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند. این خرمابه دلیل قیمت مناسب و نسبتاً پایینی که دارد و خواص بیشمار آن، به خصوص در بیماران دیابتی بسیار پرطرفدار است. رنگ این نوع خرما قهوه‌ای روشن و یا قهوه‌ای شکلاتی است.

منبع: The best type of dates

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.