آیا روغن کنجد باعث تیره شدن پوست می‌شود؟

اغلب ما به دنبال راه حلی برای درمان مشکلات پوستی خود بوده و یا مراقبت از پوست را یک اصل اساسی در زندگی خود می‌دانیم و همواره در جستجوی بهترین محصول مراقبت از پوست هستیم. یکی ازاین محصولات پرطرفدار و پراستفاده در مراقبت از انواع پوست‌ها روغن کنجد است. این محصول فوق العاده به پوست کمک می‌کند تا راحت‌تر خود را بازسازی، جوان و عاری از هر گونه آلودگی کند. ما در این مقاله قصد داریم به ذکر مزایای روغن کنجد پرداخته و به این جواب برسیم که آیا روغن کنجد منجر به تیره شدن پوست صورت می‌شود یا خیر.

چه عاملی باعث خاص شدن روغن کنجد برای پوست شده است؟

کنجد یکی از قدیمی‌ترین محصولات روغنی بوده که بشر آن را شناخته و به کار گرفته است. این محصول خاص نه تنها در صنعت زیبایی و دارویی کاربرد دارد بلکه از دیرباز در انواع مواد غذایی به صورت خوراکی مصرف می‌شده است. کنجد از جمله محصولات مناطق آفریقا و هند است و از نظر طبع گرم و معتدل بوده و مغذی و روان کننده است. روغن کنجد فواید بیشمار دارد این گیاه دارای ویتامین‌های ضروری Bکمپلکس، E ،D و مواد معدنی دیگری مانند کلسیم و فسفر است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

از جمله ۷ خاصیت اصلی روغن کنجد برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی در پوست: روغن کنجد در معالجه پوست ملتهب و انواع زخم‌ها حرف اول را می‌زند. خاصیت ضد التهابی و ترمیم کنندگی کنجد باعث ترمیم انواع زخم‌ها، اسکارها و کوفتگی‌ها شده و با عفونت‌های باکتریایی پوستی مبارزه می‌کند.

روغن کنجد برای دور چشم
روغن کنجد در معالجه پوست ملتهب و انواع زخم‌ها حرف اول را می‌زند

۲- ترمیم کننده سلول‌های آسیب دیده پوست: روغن کنجد با خواص خارق العاده‌ای که دارد به دلیل تسریع در گردش خون و بهبود عملکرد خونرسانی نقش مهمی در رفع آسیب سلول‌های پوستی ایفا می‌کند. مخلوط روغن کنجد با انواع دیگر روغن‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر و مفید است.

۳- کند نمودن روند پیری در پوست: یکی دیگر از فواید بیشمار کنجد در پوست و از جمله خواص جالب این روغن، جلوگیری از پیر شدن پوست با تأخیر در روند پیری است. روغن کنجد از اکسیداسیون سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و جوان سازی پوست را سرعت می‌بخشد. در کنجد یک آنتی اکسیدان قوی به نام sesamol سسامول وجود دارد که منافذ کوچک پوست را باز می‌کند، آلودگی‌ها را ازسطح پوست می‌زداید، چین و چروک پوستی را محو می‌کند و پوستی شاداب و جوان به شما هدیه می‌بخشد.

۴- آبرسان و مرطوب کننده قوی برای پوست: روغن کنجد به دلیل توانایی منحصر به فرد در نرم کردن پوست و موها، ماده فعال در بسیاری از کرم‌های پاک کننده، کرم‌های ضدآفتاب و انواع آبرسان‌ها و رطوب کننده‌ها است. روغن کنجد همچنین قادر به محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید است و روغن گل یاس نیز تاثیر مشابهی روی پوست شما دارد.

۵- یک آرامبخش حرفه‌ای به عنوان روغن ماساژ: ماساژ با روغن کنجد به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. آرامش بخش است و حس گرمی و لطافت این روغن گرما و انرژی بسیاری به بدن می‌بخشد. برای این کار اگر از روغن کنجد ترشیده شده استفاده کنید تاثیر بیشتری دارد.

روغن کنجد برای دور چشم
ماساژ با روغن کنجد به دفع سموم از بدن کمک می‌کند

۶- درخشان کننده پوست: کنجد پر از ماده معدنی روی است، این ماده پایه و اساس تولید کلاژن در پوست است. روی برای بهبود بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های مرده پوست و انواع لک‌های تیره یک ترکیب ایده آل و پرفایده است و با نرم نگهداشتن و رطوبت رسانی به پوست آن را شاداب، سفید و درخشان می‌کند. همچنین سموم را از بدن دفع می‌کند، جوش‌ها را از بین می‌برد و پوست را درخشان می‌کند.

۷- ماساژ با روغن کنجد و حفظ سلامت پوست: ماساژ پوست صورت با روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد باعث استحکام و حفظ خاصیت کشسانی در پوست شده و برای رسیدن به پوستی سالم، ماده ضروری و بسیار مفید است.

روغن کنجد و تیره شدن پوست

اینکه عده‌ای گمان می‌کنند استفاده از روغن کنجد بر روی پوست صورت منجر به ایجاد نقاط تیره، لک‌های تیره و یا تیره شدن پوست می‌شود بسیار اشتباه است. کنجد به هیچ عنوان باعث تیرگی تُن پوست نمی‌شود بلکه از این ماده برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید و جلوگیری از سوختن پوست در برابر آفتاب استفاده می‌شود. مواد موجود در ساختار کنجد اشعه UV را برمی‌گرداند و مانع از نفوذ آن به پوست می‌گردد و استفاده از روغن این گیاه به جای انواع ضدآفتاب‌های شیمیایی به جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست بسیار توصیه می‌شود.

ماساژ با روغن کنجد و حفظ سلامت پوست
روغن کنجد برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست بسیار توصیه می‌شود
آیا روغن کنجد باعث تعدیل چربی پوست می‌گردد؟

بله روغن کنجد پوست را معتدل می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن لایه‌ای نازک روی پوست صورت ایجاد می‌کنند که این لایه نازک مقدار چربی، آب و مواد معدنی را به یک اندازه در خود دارد و در واقع این لایه نازک به دلیل اعتدال در ترکیبات سازنده آن نه باعث چربی زیاد در پوست می‌شود که جوش بزنید و نه باعث خشکی زیاد در پوست می‌شود تا پوست ترک برداشته و چروکیده شود. همچنین به دلیل آبرسانی مکرر در پوست آن را روشن می‌کند.

آیا روغن کنجد باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود؟

روغن کنجد منافذ پوست را مسدود نمی‌کند بلکه آنها را تمیزکرده و آلودگی‌ها را از سطح پوست جمع می‌کند و با دفع سموم از پوست آن را احیا می‌سازد.

روغن کنجد سیاه برای پوست مفید است یا نوع سفید آن؟ و آیا روغن کنجد سیاه پوست را تیره می‌کند؟

روغن کنجد سیاه مانند نوع سفید آن برای پوست بسیار مفید است و در واقع نوع سفید و سیاه آن هیچ تفاوتی با هم ندارند تنها تفاوت آنها این است که دانه‌های کنجد سیاه پوست‌هایشان دست نخورده است و کنجد سفید پوسته ندارد. استفاده از روغن کنجد سیاه نیز هیچ تفاوتی با روغن نوع سفید آن ندارد و به هیچ عنوان باعث تیرگی پوست نمی‌شود.

مزایای بهداشتی روغن کنجد
روغن کنجد سیاه مانند نوع سفید آن برای پوست بسیار مفید است
کدام روغن برای درخشان‌تر شدن پوست صورت مناسب‌تر است روغن کنجد یا زیتون؟

روغن کنجد به دلیل خواص خارق العاده‌ای که دارد برای درخشان‌تر شدن و حفظ سلامتی پوست بسیار مفید است، زیرا حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای پوست از جمله روی و منیزیم است. سبک و بدون چربی است و جذب آب رسان‌ها و رطوبت رسان‌ها را با اختلال مواجه نمی‌سازد.

چه زمانی و چگونه از روغن کنجد استفاده کنیم؟

می‌توانید روغن کنجد را پس از استحمام و زمانی که منافذ پوستی باز هستند و بعد از استفاده از یک رطوبت رسان و یا آبرسان بر روی پوست صورت خود بمالید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه برروی پوست بماند و سپس آبکشی نمایید.

منبع: benefits of sesame oil

4.2/5 - (23 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌گوید

    عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.