طرز تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز فیلیپس

قهوه از جمله نوشیدنی‌های قدیمی است که طرفداران بسیاری را در اقصی نقاط جهان از جمله ایران دارد. طعم بی‌نظیر یک قهوه باکیفیت و اصل در کنار حس خوب نوشیدن یک نوشیدنی گرم در کنار عزیزان و در فضای آرام بخش محیط خانه یا محل کار باعث شده که محصولات کاربردی قهوه ساز و قهوه جوش از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و روز به روز نیز بر طراحی منحصر به فرد و سبک قهوه سازی این محصول افزوده شود. برندهای مختلفی از شرکت‌های متنوعی در سراسر جهان از جمله شرکت فیلیپس سبک‌های متنوعی از انواع قهوه سازها را تولید کرده‌اند. اگر شما نیز به نوشیدن یک قهوه داغ در پایان یک روز کاری علاقه‌مند هستید اما زمان‌بر بودن و مراحل آماده سازی دستی یک قهوه خانگی برایتان دردسرساز است راه حل، استفاده از یک دستگاه قهوه ساز است که تمامی مراحل تهیه و آماده سازی یک قهوه باکیفیت را (که شامل آسیاب دانه‌های قهوه، جوشاندن آب، اندازه گیری و ترکیب مواد و دم کردن قهوه است) تنها در چند دقیقه کوتاه انجام می‌دهد.

قهوه ساز
قهوه سازها از هر نوعی که باشند معمولاً قهوه را به صورت یکسانی درست می‌کنند. در اکثر مواقع کیفیت دانه‌های قهوه، بسیار بر کیفیت قهوه آماده شده تاثیر گذار است. کیفیت دستگاه قهوه ساز و نوع قهوه مصرفی، بر کیفیت قهوه، رنگ، بو و مزه دلخواه آن تاثیر گذار است. از جمله مواردی که هنگام خرید قهوه ساز باید در نظر داشت این است که علاوه بر کم جا بودن دستگاه، اتصالات و لوازم جانبی محصول نیز قابل تعویض، چند کاربرده و مقاوم باشند والبته طراحی زیبایی داشته باشند و مقدار قهوه باکیفیت‌تر و بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری آماده سازند و طراحی محصول به گونه‌ای باشد که در هر آب و هوایی تغییر رنگ نداده و زنگ نزند و در مقابل گرما و دمای آب نیز مقاوم بوده و تَرک بر ندارد.

نحوه کار با قهوه ساز فیلیپس
کیفیت دستگاه قهوه ساز و نوع قهوه مصرفی، بر کیفیت قهوه، رنگ، بو و مزه دلخواه آن تاثیر گذار است

نحوه کار با دستگاه قهوه ساز فیلیپس

۱- قهوه را در قهوه ساز فیلیپس آسیاب کنید

در جدیدترین نوع قهوه ساز تولید شده توسط کارخانجات فیلیپس، جایگاهی برای آسیاب کردن قهوه در نظر گرفته شده که شما می‌توانید قهوه دلخواهتان را در کمترین زمان ممکن و در خانه آسیاب کنید. قهوه دلخواه‌تان را در جایگاه مدرج تعبیه شده برای آسیاب ریخته و آسیاب نمودن آن را به دستگاه بسپارید.

۲- فیلتر قهوه را در سبد فیلتر قرار دهید

در حالی که می‌توانید از فیلترهای طبیعی و یا شیمیایی استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود از یک فیلتر باکیفیت و غیر معمولی استفاده کنید. فیلترهای معمولی ارزان قیمت و غیر قابل اعتماد هستند و در نهایت بر کیفیت نهایی قهوه نیز تاثیر نامطلوب می‌گذارند. بسیاری از سازندگان محصولات قهوه‌ساز از جمله شرکت فیلیپس به همراه محصول خود فیلترهای مخصوصی را نیز ارائه می‌کنند که با محصول سازگاری بیشتری دارد و البته سازگار با محیط زیست بوده و در نهایت جذب محیط می‌شوند. شرکت فیلیپس در جدیدترین تولیدات خود از فیلتر توری دائمی در محصول به کار گرفته تا در هر بار استفاده با مشکل خرید و تعویض فیلتر مواجه نشوید و از یک فیلتر تخصصی قهوه ساز به جای کاغذ استفاده کنید و تنها با شستشوی آن دوباره از فیلتر استفاده کنید.

انواع قهوه ساز فیلیپس
فیلترهای معمولی ارزان قیمت و غیر قابل اعتماد هستند و بر کیفیت نهایی قهوه تاثیر نامطلوب می‌گذارند
۳- مقدار قهوه را در جایگاه اندازه گیری قرار دهید

مقدار قهوه‌ای که می‌خواهید و مقدار قهوه‌ای که درون فیلتر قهوه می‌ریزید بسته به دستگاه قهوه ساز و نوع قهوه مصرفی شما متفاوت است. همچنین نسبت قهوه به آب نیز بستگی به نوع دستگاه قهوه ساز و نوع برند متفاوت است، اما نسبت کلی قهوه حدود ۲ قاشق غذاخوری برای ۶ اونس آب است البته باز نیز توصیه می‌شود به هنگام ترکیب میزان آب و قهوه حتماً دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه نمایید.
– در دستگاه قهوه ساز فیلیپس برای تهیه مقدار قهوه دلخواه (تعداد فنجان) در قسمت آسیاب کن قهوه ساز ۹ درجه در نظر گرفته شده که با انتخاب میزان قهوه دلخواهتان می‌توانید بر مقدار و تعداد فنجان‌های قهوه خود کنترل داشته باشید.
– ممکن است قهوه خاصی از یک شرکت تولیدی خاص، به مقدار متفاوتی از آب در ترکیب نیاز داشته باشد. بسیاری از قهوه‌ها دستور خاصی در ترکیب با آب و مقدار آن دارند که بر روی بسته بندی آنها درج شده است، به این موارد نیز دقت داشته باشید.
– از قاشق اندازه گیری قرارداده شده در پک محصول فیلیپس استفاده کنید. اکثر سازندگان دستگاه قهوه ساز قاشقی استاندارد و مدرج را درون پک تولیدی دستگاه قرار داده‌اند که با آن مقدار قهوه را پیمانه می‌زنند. دستورالعمل استفاده از دستگاه را ببینید تا مطمئن شوید به چند قاشق قهوه در ترکیب با آب جوش نیاز دارید.

۴- از قوری مدرج در اندازه گیری آب جوش استفاده کنید

برای اندازه گیری می‌توانید از خطوط مدرج روی قوری قهوه و یا خطوط درج شده روی قهوه سازتان استفاده کنید. از قوری قهوه برای جوشاندن آب در قهوه ساز استفاده نمایید و قوری را تا مقدار مورد نظرتان از آب پر کنید و آن را در یک فضای باز قرار دهید که در پشت یا پایین فیلتر وجود دارد.
– برای بار اول که از قهوه ساز استفاده می‌کنید ممکن است تصور کنید اگر آب را مستقیم در سبد فیلتر بجوشانید بهتر است اما این کار را انجام ندهید بلکه آب را داخل محفظه‌ای بریزید که برای جوش آمدن آب در دستگاه در نظر گرفته شده و پس از ریختن قهوه توسط دستگاه و دم کشیدن، قوری قهوه را بر صفحه گرمکن بگذارید تا برای مصرف آماده باشد. این کار در قهوه سازهای جدید فیلیپس به صورت خودکار انجام می‌شود و دیگر نیازی به جابجایی قوری قهوه نخواهد بود.

قهوه ساز چند کاره فیلیپس
برای اندازه گیری از خطوط مدرج روی قوری قهوه و یا خطوط درج شده روی قهوه ساز استفاده کنید
۵- دوشاخه را به برق زده و دستگاه را روشن کنید

البته بعضی از قهوه سازها به طور خودکار قهوه را دم می‌کنند در حالی که این کار در بعضی از برندهای قدیمی‌تر به صورت دستی انجام می‌شود.

۶- تا زمانی که قهوه قبل از دم کشیدن جوش بیاید صبر کنید

بعضی از قهوه سازها یک دکمه “مکث” دارند که این امکان را به شما می‌دهند با زدن آن، عمل جوش آمدن متوقف شود و شما بتوانید فنجان خود را از قهوه پر کنید اما در دستگاه قهوه ساز فیلیپس در نهایت پس از ۱۰ دقیقه قهوه دم می‌کشد و شما می‌توانید قهوه را نوش جان کنید.

۷- اگر از فیلتر کاغذی استفاده می‌کنید به سرعت آن را خارج کنید

اگر این کار را با تاخیر انجام دهید قهوه بسیار تلخ و غیر قابل مصرف می‌شود. اگر از فیلتر روزنه‌دار یا فیلتر توری استفاده می‌کنید می‌توانید پس از اتمام کار دوباره از این نوع فیلتر استفاده کنید.

طرز استفاده از قهوه ساز فیلیپس
برای تجربه قهوه‌ای لذت بخش، باید از دانه‌های قهوه با کیفیت و تازه استفاده کنید
ویژگی‌های منحصربه‌فرد دستگاه قهوه ساز فیلیپس

میله چرخان رایحه
در قهوه سازهای مدرن فیلیپس در مرحله دم کشیدن قهوه، میله چرخان رایحه تعبیه شده که با هم زدن‌های مداوم به یک اندازه عطر و بوی قهوه را از اولین فنجان تا آخرین فنجان پخش می‌کند و در واقع مزه قهوه در هیچ فنجانی با دیگری تفاوتی نخواهدداشت.

قهوه قطره‌ای، چکیدن قطره‌ای
این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که در هر مرحله‌ای از دم کشیدن قهوه با قرار دادن فنجان قهوه در محل مورد نظر و با تک تک این قطره‌های قهوه دم کشیده شده یک فنجان قهوه فوری داشته باشید.

چراغ LED
هنگام روشن شدن دستگاه، سوئیچ برق LED روشن می‌شود. چراغ قرمز و دکمه سوئیچ هنگام روشن کردن دستگاه قهوه، روشن می‌شود. این ویژگی نشان می‌دهد که دستگاه در حال کار است یا آماده استفاده است.

نکات موثر در کیفیت قهوه و طول عمر دستگاه
از دانه‌های قهوه تازه و با عطر خوب استفاده کنید؛ برای تجربه قهوه‌ای لذت بخش، باید از دانه‌های قهوه با کیفیت و تازه استفاده کنید. به جای خرید قهوه ارزان قیمت و کهنه، مقداری هزینه کرده و دستگاه‌های تازه و باکیفیت آن را خریداری نمایید و در نهایت قهوه تولیدی نیز عطر و طعم خوبی به خود بگیرد.

مشکلات قهوه ساز فیلیپس
قهوه سازها از هر نوعی که باشند معمولاً قهوه را به صورت یکسانی درست می‌کنند
مشکلات احتمالی و نحوه مقابله با آن

– اگر قهوه تغییر رنگ، بو و مزه داده است؛ مطمئن شوید که دانه‌های قهوه در یک ظرف درب‌دار بدون تهویه نگهداری شده و هوا به آن نمی‌رسد. یک قهوه باکیفیت تنها در صورتی خوش طعم و خوش بو می‌شود که در مرحله تولید و نگهداری از دانه‌های آن قصوری صورت نگرفته باشد. دانه‌های قهوه به شدت تحت تاثیر بوی محیط اطراف قرار می‌گیرند و هر نوع بویی را به خود جذب می‌کنند، بنابراین به هیچ عنوان نباید در هوای آزاد محیط نگهداری شوند.

– اگر دانه‌های قهوه به سختی آسیاب شده و یا به هیچ عنوان آسیاب نمی‌شوند؛ به هیچ عنوان قهوه را در دمای زیر ۱۵ درجه و یا در یخچال و فریزر نگهداری نکنید علاوه بر اینکه دانه‌های قهوه نم می‌کشند و مرحله آسیاب در آن‌ها به سختی انجام می‌گیرد قهوه عطر و بوی خود را از دست داده و کیفیت آن پایین می‌آید، بنابراین حتماً از دانه‌های قهوه در یک ظرف درب بسته و در محیط آشپزخانه نگهداری کنید.

– دستگاه قهوه ساز را پس از هر بار استفاده کاملاً تمیز کنید؛ تمیز بودن دستگاه قهوه ساز بر کیفیت قهوه تولید شده توسط دستگاه بسیار تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید قهوه طعم و بوی خوبی داشته باشد دستگاه را پس از هر بار استفاده به‌خوبی پاک نمایید. دستگاه قهوه ساز فیلیپس این مزیت را نسبت به دستگاه‌های دیگر دارد که همه وسایل جانبی آن قابلیت جداسازی و نصب آسان داشته و حتی فیلتر نیز در این دستگاه به راحتی جدا شده و قابل شست‌وشو و استفاده دوباره است.

– همانند همه دستگاه‌های الکترونیکی، دستگاه قهوه ساز فیلیپس نیز دچار مشکل می‌شود؛ البته در مورد این دستگاه کمتر صدق می‌کند. قبل از هر اقدامی جهت رفع عیب دستگاه قهوه سازی که کار نمی‌کند اطمینان حاصل کنید که دستگاه باز است و هیچ آبی در مخزن جوش آن وجود ندارد. سپس قطعات و لوازم جانبی دستگاه را کنترل کنید که هر یک به درستی در جایگاه خود نصب شده باشند زیرا تکنولوژی به کار گرفته شده در دستگاه‌های جدید به گونه‌ای است که اگر حتی یک قطعه کوچک به درستی در جایگاه خود نصب نشده باشد دستگاه روشن نخواهد شد.

– گاهی قهوه تولید شده در دستگاه بدمزه و تلخ است؛ همانطور که در جای دیگری از این مقاله توضیح داده شد این مشکل در مدل‌های قدیمی‌تر به دلیل استفاده از فیلتر قهوه کاغذی و بی‌کیفیت بوده و در مدل‌های جدیدتر با نصب فیلتر توری و چند بار مصرف برطرف شده است. عامل دیگر بد بو و بد مزه شدن قهوه و گرفتن بو و مزه نامطلوب، جوش آوردن مکرر آب توسط دستگاه و ایجاد رسوب در کف قوری است. توصیه می‌شود پس از چند بار استفاده حتماً قوری و مخزن آب دستگاه را با یک نوع ماده ضدعفونی کننده و جرم زدا جرم گیری کنید و رسوبات آب ایجاد شده را از مخزن خارج کنید. چون ماهیت قهوه به گونه‌ای است که سریعاً طعم و بوی محیط را به خود می‌گیرد بنابراین قهوه تولیدی نیز در صورت وجود جرم بدمزه خواهد شد.

– گاهی آب درون قهوه ساز جوش نمی آید؛ اگر آب ریخته شده در مخزن جوش، بسیار کم (بدون آب) باشد و یا آب به اندازه باشد اما انسدادی در مسیر لوله‌های دستگاه (لوله آلومینیوم گرمایشی) وجود داشته باشد، آب در مخزن باقی مانده و نمی‌جوشد. می‌توانید لوله‌های گرمایشی را از دستگاه خارج کرده و با یک ماده ضد عفونی کننده و جرم زدا و یا سرکه جرم زدایی کنید تا مسیر گرفته شده باز گردد و پس از این کار نیز محفظه آب را چندین بار از آب پر کرده و بجوشانید تا بوی سرکه از بین برود.

– اگر قهوه ساز قهوه کمی دم می‌کند و یا مقدار و غلظت آن زیاد است؛ بسیاری از دستگاه‌های مدرن از جمله قهوه ساز فیلیپس، درجه بندی کنترل اندازه قهوه دم شده به میزان دلخواه دارند. اطمینان یابید که تنظیمات قهوه‌ساز به درستی انجام شده و مقدار مناسبی از آب در مخزن قبل از جوش می‌ریزید.

– اگر قهوه ساز گرم نمی‌شود؛ به احتمال زیاد این مشکل به علت اختلال درسیم کشی داخلی درون قهوه ساز و عملکرد نادرست عناصر گرمایشی آن است که البته تعمیر و رفع عیب آن نیز به وسیله یک تعمیرکار حرفه‌ای صورت می‌گیرد و تعمیر آن در خانه بسیار خطرناک است.

منبع: Use a Coffee Maker

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ضحا می‌گوید

    برای این دستگاه باید از قهوه اسپرسو استفاده شه یا ترک؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.