علت پوسته پوسته شدن پوست و راه‌های رفع آن

از بین تمام علائم عجیب و غریب پوستی که تجربه می‌کنید، ممکن است لایه برداری پوست ناامید کننده‌ترین مورد باشد. اما چه چیزی باعث پوسته پوسته شدن پوست می‌شود و چه نوع درمانی برای این مشکل پوستی وجود دارد؟

متخصصین پوست و مو در مراکز پزشکی می‌گویند: هنگامی که لایه بالایی پوست شما از بین می‌رود یا لایه برداری نمی‌شود، معمولا این نتیجه نوعی التهاب در زیر پوست یا چیزی است که پوست با آن در تماس بوده است. همچنین می‌گویند: به طور خاص، آلرژی موضعی یا حساسیت و همچنین شرایط مزمن مانند اگزما یا پسوریازیس از علل شایع لایه برداری پوست است. گفته می‌شود، لایه برداری پوست می‌تواند یکی از چندین علائم هشدار دهنده عفونت یا بیماری‌های تهدید کننده باشد اگر چه این موارد بسیار نادر است.

به عبارت دیگر شرایط گسترده‌ای وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند باعث لایه برداری پوست در صورت و بدن شود. در مورد برخی از شایع‌ترین دلایل لایه برداری و پوسته پوسته شدن پوست، از نحوه شناسایی آنها تا نحوه درمان آنها باید این موارد را بدانید.

اگزما
هنگامی که لایه‌ای از پوست دارای خارش، خشکی زیاد، قرمزی و التهاب می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از اگزما باشد

علت پوسته پوسته شدن پوست

آفتاب سوختگی

هر فردی که با شانه‌های قرمز و سوخته از ساحل به خانه آمده باشد، می‌داند که دوره لایه برداری پوست دور نیست. بعد از مراحل اولیه آفتاب سوختگی که در آن پوست قرمز، لکه‌دار و گاهی اوقات قرمز می‌شود لایه برداری پوست صورت می‌گیرد زیرا پوست سعی در ترمیم پوست دارد. در موارد خفیف‌تر، کمپرس‌های خنک، مواد آرام بخش مانند آلوئه‌ورا و داروهای تسکین دهنده درد می‌توانند به کاهش ناراحتی آفتاب سوختگی کمک کنند. اما اگر آفتاب سوختگی شدید، قرمز و بسیار دردناک باشد، به احتمال زیاد پوست شما تحت تاثیر التهاب قرار می‌گیرد. در این موارد، پوست قبل از ترمیم تاول می‌زند، اولین قدم برای درمان آفتاب سوختگی شدید استفاده از مسکن ضد التهاب است. متخصص پوست همچنین می‌تواند در چند روز اول برای کمک به کاهش التهاب یک استروئید موضعی تجویز کند.

پوست خشک

پوست بعضی افراد به طور طبیعی گرایش به خشکی دارد اما واقعیت این است که ممکن است خشکی پوست برای هر فردی اتفاق بیفتد. اینکه آیا به طور طبیعی دارای پوست خشک هستید یا بوسیله برخی عوامل دیگر دچار این وضعیت می‌شوید فرقی نمی‌کند در هر دو ‌صورت خشکی پوست به راحتی پوست را از رطوبت طبیعی خود محروم می‌کند که منجر به آسیب دیدن پوست می‌شود. برخی عوامل مانند سدی عمل کرده و اجازه می‌دهند چیزهایی مانند آب و سایر مواد مغذی موجود در پوست نابود شوند. در نتیجه این اختلال، بدن، آب خود را از دست داده و خشک می‌شود. این امر باعث ایجاد علائمی مانند احساس سفتی در پوست، خارش، ترک‌های پوستی و تمایل به پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. بنابراین پوست خشک در تلاش است تا سد پوست را ترمیم کرده و رطوبت آن را دوباره پر کند. توصیه می‌شود برای قسمت‌هایی از پوست که خشک است مانند دست یا صورت از مرطوب کننده استفاده کنید و بعد از هر بار شستن آن را با کرم، مرطوب کنید در غیر این صورت، دستان خود را از روغن‌های طبیعی آن محروم می‌کنید، که منجر به تحریک، شکاف در پوست و التهاب می‌شود.

خشکی پوست
خشکی پوست یکی از عوامل پوسته پوسته شدن پوست است
اگزما

هنگامی که لایه‌ای از پوست دارای خارش، خشکی زیاد، قرمزی و التهاب می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از اگزما باشد. اگزما نوعی بیماری است که باعث می‌شود پوست به اندازه کافی در برابر باکتری‌ها و محرک‌ها مقاوم نباشد. اگزما را می‌توان به راحتی با پوست‌های خشک اشتباه گرفت زیرا ظاهر مشابهی به پوست می‌دهد و بیشتر در زمستان اتفاق می‌افتد. اما اگزما مانند آلرژن‌ها، محرک‌های خاصی دارد و احتمالا به درمان بیشتری نیاز دارد. بیماران مبتلا به اگزما باید همیشه پوست خود را تمیز نگه دارند، همچنین از تحریک کننده‌ها مانند پاک کننده‌های قوی و رایحه‌دار استفاده نکنند و از هر چیزی که باعث ایجاد حساسیت در پوست است خودداری کنند. همچنین در صورت مشاهده شدن بیش از حد آن باید با متخصص پوست خود در تماس باشید. هنگامی که اگزما اتفاق می‌‌افتد، واقعا مهم است که هر چه سریع‌تر به یک متخصص مراجعه کنید زیرا می‌توانید با استفاده از کرم یا پمادهای استروئید باعث آرام شدن التهاب پوست شوید.

منبع: Cause of scaling of the skin

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.