ازدواج سفید چیست و چه پیامدهایی دارد؟

امروزه جوانان به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… کمتر به مقوله ازدواج و زندگی مشترک فکر می‌کنند. همین موضوع سبب شده که خیلی از افراد به ازدواج سفید روی آورند. شاید برایتان سوال باشد که ازدواج سفید چیست؟ ازدواج سفید پیوندی است که در آن زوجین در زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند اما عقدی به صورتی قانونی برای آن‌ها ثبت نمی‌شود. این سبک از ازدواج در کشورهای اسلامی بخصوص در کشور خودمان به شدت نفی شده و به رسمیت شناخته نمی‌شود. این در حالی است که در جوامع غربی و مدرن این سبک زندگی پیش زمینه‌ای برای ازدواج رسمی به حساب می‌آید و افراد در دوران دوستی برای آشنایی بیشتر با یکدیگر هم‌خانه می‌شوند.

متاسفانه این روزها ازدواج سفید به دلیل افزایش آمار طلاق و مشکلات اقتصادی در حال افزایش است. در این نوع ازدواج جوانان برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی برای مدتی تصمیم به زندگی با یکدیگر می‌گیرند. اما غافل از اینکه ازدواج سفید به دلیل عدم وجود تعهد میان طرفین می‌تواند هر زمانی پایان یابد و صدمات جبران ناپذیری را برای هر دو طرف بخصوص برای دختران به همراه داشته باشد. از همین رو در ادامه قصد داریم درباره دلایل روی آوردن جوانان به ازدواج سفید و پیامدهای آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ازدواج سفید در کشورهای غربی

ازدواج سفید در کشورهای غربی

تحقیقات به عمل آمده در کشورهای غربی نشان می‌دهد که بیش از دو سوم افراد قبل از ازدواج مدتی با یکدیگر هم‌خانه شده و پس از گذشت زمانی ازدواج خود را رسمی می‌کنند. این موضوع در گذشته امری نامرسوم و غیرقانونی به شمار می‌رفت اما از چند دهه قبل با تشکیل جنبشی به نام جنبش آزادی زنان و همچنین وقوع انقلاب جنسی رفتارهای نابهنجار جنسی رواج پیدا کرد و به دنبال آن معضل ازدواج سفید و روابط خارج از چارچوب پررنگ‌تر شد.

ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران

در ایران افرادی که به سمت ازدواج سفید می‌روند غالبا مورد سرزنش خانواده و اطرافیان خود قرار می‌گیرند. ازدواج سفید به هیچ عنوان در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود اما با این وجود در سال‌های اخیر به دلایلی شاهد افزایش آن در بین جوانان هستیم. از آن جایی که ازدواج سفید در جایی ثبت نمی‎شود نمی‌توان آمار دقیقی از آن را ارائه داد. طبق آمارهای غیررسمی از یک دهه گذشته این ازدواج رو به افزایش بوده و در مناطق شمال شهر تهران بیشتر دیده می‌شود.

علل گرایش جوانان به ازدواج سفید

ازدواج سفید یکی از معضل‌های اجتماعی است که باید ریشه یابی شود تا از رواج آن در بین جوانان جلوگیری گردد. این نوع از ازدواج با وجود پیامدهای منفی که دارد به دلایل مختلفی شکل می‌گیرد. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین دلایل شکل گیری آن اشاره خواهیم کرد:

مشکلات اقتصادی

امروزه مشکل گرانی و تورم در جامعه گریبانگیر همه اقشار جامعه شده و به یک معضل بزرگ بخصوص برای جوانان تبدیل شده است. برای شروع زندگی مشترک به یک حداقل درآمد و سرمایه نیاز است ولی با وجود گرانی مسکن و نبود شغل مناسب خیلی‌ها از پذیرش مسئولیت واهمه دارند. همین موضوع سبب شده که جوانان از ازدواج رسمی صرف نظر کنند و به ازدواج سفید روی آورند.

افزایش آمار طلاق

متاسفانه طی چند سال گذشته آمار طلاق روز به روز در حال افزایش بوده و همین موضوع نگرانی‌هایی را در دل جوانان ایجاد کرده است. با وجود چنین مسئله‌ای افراد ممکن است فکر کنند که شاید آن‌ها نیز نتوانند زندگی مشترک خوبی را تشکیل دهند. همین دلیل سبب شده که جوانان با ترس از شکست از ازدواج رسمی فاصله بگیرند.

عدم تعهد و مسئولیت پذیری

برخی از جوانان امروزی تحت تاثیر فرهنگ غربی، ازدواج رسمی را یک امر پیش پاافتاده و نادرست می‌دانند. این افراد معتقدند که با ازدواج رسمی آزادی عمل از آن‌ها گرفته می‌شود و روابط عاطفیشان فقط به یک نفر محدود می‌گردد. در واقع آن‌ها تنوع طلبی را به بودن با یک نفر ترجیح می‌دهند و از قبول مسئولیت زندگی شانه خالی می‌کنند.

شناخت بیشتر از یکدیگر

بعضی از دخترها و پسرها برای شناخت و آشنایی بیشتر از طرف مقابل خود ترجیح می‌دهند مدتی را زیر یک سقف با هم زندگی کنند. همین موضوع سبب شده که خیلی از افراد به سراغ این نوع سبک زندگی بروند. اما شاید ندانند که در صورت بهم خوردن روابط بین آنها چه آسیب‌های روحی و روانی در انتظارشان خواهد بود. به طور کلی موثرترین راه برای شناخت زوجین از یکدیگر کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج است.

پیامدهای ازدواج سفید

پیامدهای ازدواج سفید

ازدواج سفید برخلاف اسمش پیامدها و معایب مختلفی برای زوجین به دنبال دارد و می‌تواند مشکلات متعددی را به وجود آورد. از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این رابطه‌ها تعهدی وجود ندارد و طرفین بدون هیچ حق و حقوقی می‌توانند از یکدیگر جدا می‌شوند.
  • به دلیل نبود تعهد، خیانت جنسی و عاطفی افزایش می‌یابد.
  • رابطه با خانواده به دلیل نپذیرفتن این نوع از روابط کمرنگ می‌شود.
  • به دنبال جدایی از خانواده، حمایت‌های مالی وعاطفی نیز متوقف می‌شود.
  • آمار سقط جنین در این نوع ازدواج بسیار بالاست.
  • زوجین به دلیل آینده نامعلوم، استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.
  • معمولا تفریحات مجردی و سبک زندگی قبلی به همان شکل ادامه می‌یابد.
  • زوجین مخصوصا زنان احساس عدم امنیت دارند.

جمع بندی
تا به اینجا به بررسی ازدواج سفید، دلایل شکل گیری و پیامدهای آن پرداختیم. ازدواج سفید چه از سر رفع نیازهای جنسی و عاطفی باشد و چه از سر شناخت بیشتر پیامدهای منفی متعددی را برای زوجین به همراه خواهد داشت. خانواده‌های ایرانی عموما این سبک از رابطه را نمی‌پسندند. به طور کلی بهتر است افرادی که به این ازدواج رضایت می‌دهند قبل از هر اقدامی با مشاوره خانواده صحبت کنند و از پیامدهای آسیب زننده آن مطلع گردند. زندگی کردن با یک نفر بدون تعهد رسمی، دلایل ازدواج دائمی را تباه می‌کند و شوق افراد را از بین می‌برد. با توجه به این موارد بدون شک بهترین و عاقلانه‌ترین کار برای تشکیل زندگی ازدواج رسمی و قانونی است.

منبع: مرکز مشاوره شکرانه

آدرس مرکز مشاورشرق تهران: https://maps.app.goo.gl/zXeDttmvbPZswSzV8

4.9/5 - (23 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.