علل خیانت زنان متاهل و‌ نشانه‌های آن

هیچ چیز برای زن و شوهر بدتر از پدیده خیانت نیست و این به معنای شکسته شدن پیمان زناشویی است که زندگی بر پایه آن بنا شده است. خیانت در افرادی بیشتر دیده می‌شود که علایق جنسی شدیدتری دارند، رضایت کمتری از شریک زندگی خود دارند و روابط اجتماعی مشترک کمتری با همسر خود دارند. خیانت در چارچوب پیمان زناشویی، وضعیتی است که به موجب آن، یکی از طرفین رابطه به شکل پنهانی، قوانین و هنجارهایی را که ازدواج بر اساس بنا شده است را زیر پا می‌گذارد و با فردی به جز همسر خود رابطه جنسی یا عاطفی برقرار می‌کند. در این مطلب علل خیانت زنان متاهل و‌ نشانه‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

در بسیاری مواقع، هم فردی که خیانت می‌کند و هم فردی که خیانت می‌بیند، دچار رنج روانشناختی شدیدی می‌شوند. این نشانه‌ها به ویژه برای فرد خیانت دیده شدیدتر است و تجربه اضطراب، خشم، کاهش عزت نفس، غم و افسردگی را در پی دارد. البته باید توجه داشته باشیم که میزان بروز خیانت در فرهنگ‌ها، دوره‌های تاریخی، گروه‌های اجتماعی-اقتصادی و سنین مختلف، متفاوت است.

دلایل زیادی برای خیانت زنان متاهل به شوهرانشان وجود دارد. بیش از نیمی از افراد متاهل تحت تاثیر خیانت قرار دارند و علی رغم این درصد بالا، می‌گویند که این کار، کار اشتباهی است. عوامل مختلفی از قبیل اختلالات شخصیتی و مسائل مربوط به دوران کودکی و همچنین عواملی چون شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند احتمال خیانت زنان را افزایش دهند. سرخوردگی در ازدواج یکی از عوامل اصلی خیانت به همسر است.

در اینجا ما به تعدادی از عوامل و علل خیانت زنان متاهل نگاهی می‌اندازیم، اما مهم است در ابتدا اشاره کنم که یک مرد به تنهایی باعث خیانت همسرش نمی‌شود و نباید خودش را مقصر این داستان بداند. خواه دلیل اصلی خیانت زنان خستگی از رابطه، افسردگی یا وسیله‌ای برای انتقام باشد، این فرد خائن است که مسئول خیانت و بی‌وفایی است. گاهی دلیل خیانت زنان را باید در کودکی آنها جستجو کرد. خیانت را می‌شود به چند دسته تقسیم کرد:

خیانت موقعیتی

به معنای تسلیم شدن در مقابل میل جنسی است. در واقع در این نوع خیانت، فرد شریک زندگی خود را دوست دارد اما در موقعیتی خاص، در برابر میل جنسی خود تسلیم می‌شود.

خیانت تحت اجبار

در این نوع خیانت نیز فرد به شریک زندگی خود علاقمند است و سعی می‌کند به او متعهد بماند اما از ترس واکنش‌های فردی که نسبت به او میل جنسی دارد، تسلیم می‌شود. این واکنش‌ها می‌تواند تهدیدهای عاطفی یا تهدیدهای جسمی باشد.

خیانت عشقی

این نوع خیانت زمانی رخ می‌دهد که فرد علاقه خود نسبت به شریک زندگیش را از دست می‌دهد و به فرد دیگری علاقمند می‌شود.

خیانت عشقی متعارض

این نوع خیانت، شکل پیچیده‌تری از خیانت عشقی است. در واقع در این نوع خیانت فرد به طور همزمان به چندین نفر علاقمند است و ممکن است روابط پنهانی زیادی داشته باشد. به عقیده هلن فیشر عوامل روانشناختی بسیاری موجب گرایش افراد به خیانت می‌شود. برخی افراد به دنبال حل مشکلات رابطه زناشویی و مشکلات جنسی خود هستند، برخی به دنبال کسب توجه بیشتر، گرفتن انتقام و ایجاد هیجان در رابطه فعلی خود هستند. به عقیده او گرایش به خیانت ریشه‌های زیستی هم دارد.

بیشتر مردانی که خیانت می‌کنند، عمده‌ترین دلیل خود را نارضایتی جنسی از رابطه فعلی می‌دانند و بیشتر زنان دلیل اصلی خود را نارضایتی عاطفی می‌دانند. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مهمترین دلیل زنان برای خیانت، نارضایتی از رابطه فعلی است و برای مردان هم نارضایتی جنسی و همچنین نبود درک متقابل و مشکل در برقراری ارتباط با همسرشان است.

دلایل خیانت زنان متاهل
خیانت عشقی زمانی رخ می‌دهد که فرد علاقه خود نسبت به شریک زندگیش را از دست می‌دهد

نشانه‌های اصلی خیانت زنان متاهل به شوهرشان

نادیده گرفتن حرف‌های همسر

اگر همسرتان از جواب دادن به سوالات شما طفره می‌رود، حرف‌های شما را نادیده می‌گیرد و به جای حل کردن و صحبت کردن در مورد مسائل فعلی زندگی‌تان، حالت تهاجمی دارد و … نشانه‌های احتمالی خیانت را دارد.

تغییر ظاهر و سرگرمی‌ها

همسر شما بیش از حد به ظاهر خود اهمیت می‌دهد و سرگرمی‌های جدیدی پیدا کرده است که نیاز به چند ساعت وقت در روز دارد. البته در نظر داشته باشید که تغییر نگرش همسر شما ممکن است به دلیل استرس کاری یا مشکلات دیگر باشد. وقتی این علائم را دیدید، علل دیگر را هم در نظر بگیرید و عجولانه عمل نکنید.

نشانه‌هایی از پایین بودن اعتماد بنفس همسر

یکی از راه‌های پی بردن به خیانت همسر اینست که شما متوجه می‌شوید که همسرتان نسبت به خودش احساس سردرگمی دارد. به نظر می‌رسد که او نیاز به هیجان دارد. دائما از شما انتقاد می‌کند. اگر درباره خیانت حرف بزنید بسیار تدافعی و عصبانی برخورد می‌کند.

دروغ و دوریی

عدم صداقت در ازدواج یک هشدار بزرگ است. فردی که خیانت می‌کند، معمولا مجبور است دست به دروغگویی بزند. او دیگر نمی‌خواهد با شما جایی برود و یا با شما کاری انجام دهد. به نظر می‌رسد که دوستان همسرتان وقتی شما را می‌بینند دچار استرس می‌شوند. همسرتان دائما در حال پنهانکاریست. او شما را متهم به خیانت می‌کند.

بی تفاوتی به همسر

یکی دیگر از راه‌های فهمیدن خیانت زنان متاهل این است که همسرتان نسبت به مواردی که قبلا دوست داشته، با بی‌تفاوتی برخورد می‌کند. همسرتان نسبت به شما حسادت نمی‌کند و برایش مهم نیست که چه کار می‌کنید یا چه چیزی می‌گویید. همسرتان نسبت به وقایع خانوادگی مثل تولد یا سالگرد ازدواج و… بی‌تفاوت است.

تغییر در زندگی جنسی

زندگی جنسی شما عملا تعطیل شده است. چیزهای جدید زیادی در رابطه جنسی شما وارد شده که قبلا هرگز وجود نداشته است. صمیمیت در رابطه‌تان خیلی کم شده است. شما یا همسرتان مبتلا به بیماری‌های مقاربتی شده‌اید.

عوارض خیانت در زنان
عواملی چون شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند احتمال خیانت زنان را افزایش دهند
اعتیاد

مصرف الکل یا اعتیاد به آن، باعث می‌شود تا کسی که در هنگام هوشیاری قصد داشتن رابطه را نداشته، از خط قرمزها عبور کند و به راحتی به همسرش خیانت کند.

مشکلات صمیمیت در رابطه

اعتماد به نفس پایین و ناامنی عاطفی یکی از دلایل خیانت زنان متاهل است تا از این طریق راهی برای اثبات شایستگی خود پیدا کنند.

قرار گرفتن در معرض خیانت در دوران کودکی

طبق پژوهش‌ها، فرزندانی که والدینشان به یکدیگر خیانت کرده‌اند، نسبت به دیگر افراد دو برابر بیشتر احتمال دارد که رابطه خارج از ازدواج داشته باشند.

خیانت قبلی

کسانی که در گذشته درگیر یک رابطه خارج از ازدواج بودند، سه برابر بیشتر از دیگران تمایل به تکرار این کار دارند و این رفتار را در روابط بعدی خود نیز تکرار می‌کنند.

مسائل روانشناختی

افرادی با ویژگی‌های خودشیفتگی یا اختلالات شخصیتی با احتمال بیشتری خیانت می‌کنند. مبتلایان به این اختلالات، علاوه بر خودمحوری، غالبا فاقد همدلی هستند، از این رو از تاثیر اعمالشان بر همسرشان خبر ندارند یا اگر داشته باشند برایشان اهمیتی ندارد.

مطالب مرتبط: بازسازی و ترمیم زندگی بعد از خیانت

افسردگی بعد از خیانت همسر و نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانت

حالات زن بعد از خیانت و نشانه‌های خیانت زنان به همسر

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.