تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در دنیا

وب سایت های فروشگاهی یک نوع تجارت آنلاین محسوب می‌شوند که به مشتری این امکان را می‌دهند تا محصول خود را از طریق یک مرورگر اینترنتی از هر جای جهان تهیه کنند. کاربر نام کالای مورد نظر خود را به طور مستقیم در موتور جستجو وارد کرده و از میان فروشگاه های مجازی موجود، گزینه دلخواه خود را انتخاب می‌نماید؛ سپس فرایند خرید خود را تکمیل می‌کند.

اما وب سایت های فروشگاهی از چه زمانی ابداع شدند؟

مروری به سال های گذشته
اولین مرورگرهای جهان در سال ۱۹۹۰ توسط تیمبرزلی  ایجاد و در سال ۱۹۹۱ برای امور تجاری مورد استفاده قرار گرفت. سال ۱۹۹۴ بانکداری الکترونیک و فروشگاه آنلاین پیتزا افتتاح شد. پیشرفت ها همچنان ادامه داشت زیرا در همان سال رمز نگاری ssl برای جابه جایی داده ها توسط نت اسکیپ معرفی گردید.(رمز نگاری ssl داده های مشتری و فروشگاه را تغییر داده تا امنیت اطلاعات مشتری را تامین نماید) امروزه حفظ اطلاعات کاربر و ایجاد حس امنیت در او به عنوان یکی از اصلی ترین ضرورت های طراحی سایت فروشگاهی محسوب می‌شود. علاوه بر این پیشرفت ها، اولین فروش اینترنتی توسط اینترشاپ که یک شرکت آلمانی بود ایجاد شد. در سال بعد نیز شرکت آمازون فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۱۹۹۶ فروشگاه ای بی افتتاح گردید.

نحوه کار فروشگاه های اینترنتی
صاحبان کسب و کار مشخصات و ویژگی های محصولات را در سایت قرار می‌دهند؛ کاربر نیز بعد از مشاهده اطلاعات هر محصول، کالای درخواستی‌ خود را از بین موارد موجود انتخاب کرده و شروع به ثبت ویژگی های مورد نظر می‌نماید. (به عنوان مثال انتخاب رنگ و سایز دلخواه، هنگام خرید آنلاین پوشاک) در مرحله بعد سفارشات ثبت شده توسط مسئول سایت بررسی و تایید می‌شود و با توجه به نوع کالا، روش ارسال تعیین خواهد شد، امروزه تعیین این روش توسط مشتری انجام می‌شود. (روش ارسال های موجود در برخی سایت ها عبارت اند از پست، پیک، تیپاکس و…) هزینه کالا نیز به روش های مختلف قابل پرداخت می‌باشد؛ مثلا مشتری می‌تواند تعیین کند بعد از دریافت کالا اقدام به پرداخت وجه کند یا در زمان ثبت سفارش، مجموع هزینه کالا وهزینه ارسال را پرداخت نماید و… . لازم به ذکر است که همه این جزئیات در باید زمان طراحی سایت پیاده سازی شوند.

جلب اطمینان کاربر در فروشگاه های مجازی
تازه راه اندازی شده
فروشگاه های اینترنتی که به تازگی راه اندازی شده اند باید کیفیت و قیمت مناسبی را عرضه کنند تا به جلب اطمینان مشتری دست یابند؛ زیرا بسیاری از افراد، فروشگاه های موجود در بستر اینترنت را با یکدیگر مقایسه می‌کنند؛ بنابراین برای جذب مشتری باید از تکنیک های نوآوری جهت بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

افزایش فروش در فروشگاه های مجازی
امروزه اکثر افراد ترجیح می‌دهند خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند؛ صرفه جویی در زمان، قابلیت مقایسه محصولات با یکدیگر، امکان بررسی جزئیات کالا و… شرایطی را ایجاد کرده تا فروش آنلاین، رشد چشمگیری داشته باشد.

از طرفی فروش به دیگر مناطق و استان ها، خدمات رسانی ۲۴ ساعته، سهولت در فروش، کاهش هزینه های اجاره و قبوض و… شرایطی را برای صاحبان فروشگاه ها ایجاد کرده تا آن ها نیز بتوانند از مزایای طراحی سایت استفاده نمایند.

بالا رفتن میزان خرید مردم از فروشگاه های مجازی در بسیاری از نقاط دنیا مانند آمریکا موجب شده عرضه کالا در بستر اینترنت به یکی از ملزومات فروشندگان تبدیل شود.

بررسی فروشگاه های مجازی موفق
ای بیe-bay با توجه به ارائه خدمات در سطح گسترده توانسته یکی از فروشگاه های موفق در زمینه فروش مجازی باشد و تقریبا همه کالاها را در خود شامل ‌شود. همه کشورها (بجز ایران!) می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی از این سایت تهیه کنند.

ای بی e-bay

همچنین ای بی e-bay امکان خرید کالای دست دوم را برای مخاطبان خود فراهم کرده است. یکی از مزایای این فروشگاه آنلاین، ثبت کردن همه اطلاعات خریدار، فروشنده، رسیدهای خرید و فروش و… جهت جلوگیری از سوءاستفاده کاربران می‌باشد.

سایت آمازون

amazon.com به عنوان یکی دیگر از فروشگاه های معروف در بستر اینترنت شناخته شده است. با توجه به اینکه سایت آمازون به عنوان یکی از پیشتازان، در ارائه کتب های الکترونیکی می‌باشد توانسته خواننده الکترونیکی را برای خواندن آن کتاب ها تولید کند. علاوه بر این ها سایت آمازون در فروش دیگر محصولات نیز بسیار موفق عمل کرده است.

Digikala.com نیز به عنوان یکی از سایت های موفق در ارائه خدمات به مردم کشور ایران شناخته شده است. این وب سایت در سال ۱۳۸۵ به بررسی دو محصول دوربین عکاسی و موبایل پرداخت؛ کمی بعد لپ تاپ ها وارد عرصه شدند و به مرور زمان شاهد بودیم که کالاهای دیجیتال در دیجی کالا قرار گرفتند. تا به اینجا دیجی کالا بسیاری از مخاطبانی را شامل می‌شد که برای نقد و بررسی محصولات دیجیتالی وارد سایتش شده بودند، اما در سال ۱۳۹۲ فروش خود را گسترش داد. در حال حاضر نیز ادعا می‌کند بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است. مدیران این فروشگاه معتقدند تعداد مشتریان شهرستان ها بیشتر از تهران است و دلیل آن را عدم دسترسی به طیف گسترده ای از محصولات بیان کرده اند.

دیجی کالا

دیجی کالا با دسته بندی محصولات خود در زمینه های مختلف توانسته کالاهای متنوعی را شامل شود. اگر شما فروشنده محصول در کشور ایران هستید می‌توانید از طریق طراحی سایت مشابه دیجی کالا به افزایش اعتبار کسب و کارتان کمک کنید. مشاغل موجود در ایران به فروشگاه اینترنتی و کسب درآمد از آن به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند در حالی که بسیاری از افراد از همین راه به درآمد های زیاد با سود بالا دست یافته اند.

امروزه شرکت های زیادی ارائه دهنده انواع خدمات راه اندازی سایت هستند که شرایط پیشرفت شما را مهیا می‌کنند. به عنوان مثال با طراحی سایت فروشگاهی توسط شرکت راستین وب می‌توانید بستری جدید را برای کسب و کار خود فراهم کنید تا بتوانید محصولات خود را در اختیار مردم سراسر کشور قرار دهید.

از مهم ترین امکانات وب سایت های فروشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبد خرید با فراهم کردن قابلیت حذف یا افزودن محصولات
  • عدم محدودیت در بارگذاری محصول
  • امکان مدیریت برای افراد مختلف
  • درگاه های بانکی معتبر
  • درج نماد های اعتماد برای جلب اطمینان مشتری
  • امکان بررسی نظرات دیگر مشتریان
  • و…

چرا ساخت سایت فروشگاه اینترنتی
فروشگاه های آنلاین در زمان بسیار کوتاهی توانستند اجرا و موفق شوند. در مدت زمان شش ماه طرح خرید آنلاین به همراه سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیازش آماده شد و در کمتر از دوازده ماه اولین محصول در فروشگاه مجازی قرار گرفت. اهمیت وب سایت های فروشگاهی آن جایی مشخص می‌شود که این قببل وب سایت ها روز به روز در حال گسترش هستند. میزان مبادله کالا به صورت حضوری کاهش چشمگیری داشته و خرید آنلاین به مراتب در حال رشد است. بنابراین اگر در حوزه فروش محصول فعالیت می‌کنید همین حالا اقدامات لازم را برای ورود به این عرصه گسترده انجام دهید.

4.6/5 - (11 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سمیرا می‌گوید

    با مطالعه این مقاله متوجه شدم که اگر کسب و کارهای فروشگاهی برای خودشون وب سایت طراحی نکنن به مرور زمان با شکست مواجه میشن
    این تاریخچه داره میگه فروشگاه های آنلاین از دهه ۹۰ راه اندازی شدن و هنوز پا برجا هستن و این یعنی پیشرفت
    پیشرفت هم زمانی حاص میشه که در مسیرش موفقیت وجود داشته باشه
    پس میشه نتیجه گرفت که اگر فروشگاه آنلاین باعث رشد و توسعه مشاغل نمیشد، به طور قطع الان حذف شده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.