نوآوری چیست و ویژگی افراد نوآور

سال ها پیش از رنسانس و تحولات تکنولوژیک پس از آن، انسان ها برای گذران زندگی خود به صورت روزمره درگیر تولید محصول از مهارت هایی بودند که یا اغلب از پدرانشان به آنها ارث رسیده بود و یا در دوران نوجوانی با رنج و زحمت آنها را فراگرفته بودند.

انجام این مهارت ها و فعالیت ها به قدری محدود و منحصر به افراد بود که هر فرد نهایتا با محصول یا خدمات خود می توانست کمتر از چند یا نهایتا چند ده نفر مشتری را پوشش دهد. از سوی دیگر انسان به قدری در ارضای نیازهای پایه ای خود فرومانده بود که تفاوتی در استفاده از محصولات مشابه اما کمی بهتر یا بدتر نمی دید. به همین دلیل همه کسب و کارهای حتی مشابه بدون رقابت و درگیری خاصی با هم می توانستند نیازهای همه مشتریان خود را پاسخ گو باشند و کسب و کار کسادی هم نداشته باشند.

اما پس از رنسانس و ورود انسان به عصر مدرنیته، دانش علاوه بر قشر ثروتمند جامعه، در اختیار سایر اقشار جامعه قرار گرفت و موجب پیشرفت های عظیم صنعتی و تکنولوژیک شد. از سوی دیگر ورود انسان مدرن به دو جنگ جهانی و عواقب دلخراش آن، او را بیشتر با معنای زندگی و ابعاد دیگر نیازهای خودش آشنا کرد.

نوآوری برای موفقیت بسیار تعیین‌کننده و مهم است. مخصوصاً وقتی کسب و کاری راه انداخته اید. چون در دنیای امروز و با اینهمه کارهای متفاوت که مدام به روز می‌شوند و ذائقه‌های تغییر پذیر مردم ایده‌های نوآورانه جواب می‌دهد و کار را به موفقیت نزدیک می‌کند.

– افراد نوآور دانش پایه ای دارند که هم گسترده است و هم عمیق. یعنی خوب می توانند به پرسش هایی که با «چرا» شروع می شوند پاسخ دهند؛ به ویژه در حوزه ی اصلی تخصص شان. آنها در این حوزه هم تصویر بزرگ تر را درک می کنند و هم جزئیات ریز نحوه ی عملکرد اجزای آن را. موضوعی که این افراد به خوبی درک کرده اند این است که پیدا کردن مصداق های یک حوزه در حوزه های دیگر، بنیان بینشی تازه را فراهم می آورد. به یاد داشته باشید که نوآور ترین انسان ها کنجکاوترین هم هستند.

– افراد نوآور هیچ وقت یادگیری را متوقف نمی‌کنند. از طرفی چیزهایی که یاد می‌گیرند محدود به یک حوزه نمی‌شود یا به‌صورت سطحی دنبالش نمی‌روند. آنها دانش زیادی دارند و می‌توانند پاسخ سؤالات زیادی را بدهند. مخصوصاً در حوزه کاری شان. مدام در این حوزه با مطالعه، شرکت در سخنرانی‌ها و همایش ها و گذراندن دوره‌ها و کلاس‌های مختلف چیزهای تازه‌ای یاد می‌گیرند و اطلاعات‌شان را به روز نگه می‌دارند. اما به حوزه خودشان محدود نمی‌شوند. سعی می‌کنند از حوزه‌های دیگر هم اطلاعات داشته باشند و بنیان فکری‌شان را قوی‌تر کنند. کنجکاوی، پرسشگر بودن، راضی نشدن به پاسخ‌های سطحی و تحقیق گسترده برای رسیدن به پاسخ‌های درست ویژگی این افراد است.

– قرار نیست تا موضوعی پیش می‌آید به فکر ایده‌های نو و تازه بیفتید. افراد نوآور همیشه ایده‌های مختلف در ذهن‌شان دارند و درباره آنها فکر می‌کنند. با این کار احتمال اینکه هنگام نیاز بهترین ایده‌ها را ارائه دهند بیشتر است. البته این نشان نمی‌دهد که تمام ایده‌های این افراد درست و بدون ایراد است. آنها ایده‌پردازی می‌کنند، به آن بال و پر می‌دهند و بررسی‌اش می‌کنند. اگر خوب نبود می‌روند سراغ ایده‌های دیگر. ایده‌هایی که آنها در ذهن‌شان می‌پرورانند ممکن است روزی و در یک زمان خاص به دردشان بخورد و بتوانند آن را بخوبی اجرا کنند.

– درست است که ایده‌پردازی بسیار مهم است اما اینکه ایده طوری پرورش داده شود که قابل اجرا باشد اهمیت خاصی دارد. امکان به کارگیری و استفاده از ایده نکته مهمی است. در واقع افراد نوآور هنگام ایده‌پردازی به جزئیات توجه زیادی کرده و برای آنها وقت صرف می‌کنند و فقط در حد ایده‌پردازی نمی‌مانند. توجه به جزئیات باعث می‌شود افراد از نقاط ضعف و قوت ایده‌شان باخبر باشند و بدانند هنگام بروز هر مشکلی چطور باید حلش کنند. این ویژگی باعث می‌شود ایده‌هایی بپرورانند که قابلیت اجرا داشته باشد.

خلاقیت ویژگی فوق العاده ای است، اما ایده به تنهایی ارزشی ندارد. به عبارت دیگر، ایده داشتن آسان ترین بخش فرایند نوآوری است. بخش دشوار آن گرفتن این ایده و تبدیل آن به چیزی است که بتوان در عمل از آن استفاده ای کرد. یک انسان خلاق ایده را می گیرد و تمرکز خود را روی چگونگی اجرای آن می گذارد. در حین اجرای ایده با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما باز هم با خلاقیت و توجه به جزئیات آن ها را برطرف خواهد کرد.

– افراد نوآور علاقه‌ی زیادی به همکاری کردن با دیگران دارند. کار کردن انفرادی روی موضوعات سخت بسیار دشوار است. افراد خلاق ایده‌های جدید را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و مشکلات یکدیگر را برطرف می‌کنند. همکاری کردن با دیگران نه‌تنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه باعث می‌شود نتیجه‌ی کار بهتر و باکیفیت‌تر از زمانی باشد که بخواهید به‌تنهایی روی یک موضوع کار کنید.

مطالب مرتبط:
چگونه کار آفرینی کنید؟

رمز موفقیت برترین تکنولوژی جهان

۵ بعد شخصیتی و تأثیر آن بر موفقیت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] می‌کنند؛ بنابراین برای جذب مشتری باید از تکنیک های نوآوری جهت بازاریابی اینترنتی استفاده […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.