تفاوت دانشنامه و گواهی موقت چیست؟

بعد از اتمام دوره تحصیل لازم است که برای تحویل مدارکی همچون دانشنامه و گواهی موقت اقدام کنید. البته تفاوت دانشنامه و گواهی موقت را قبل از تحویل مدارک باید بدانید تا در زمان اخذ مدارک تحصیلی دچار سردرگمی و مشکل نشوید. اگر شما هم به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید و باید برای دریافت مدارک اقدام کنید، این مقاله برای شما است.

دانشنامه چیست؟

قبل از این که به بررسی تفاوت دانشنامه و گواهی موقت اقدام کنیم لازم است که توضیحی درباره هر کدام ارائه دهیم. زمانی که شما داخل موسسه، دانشگاه یا … دوره‌ای را به پایان می‎رسانید به شما مدرکی ارائه می‌شود که داخل آن اطلاعاتی همچون اطلاعات مربوط به دارنده مدرک، رشته سپری شده، تاریخ اتمام پایان دوره و… ذکر شده است. دانشنامه بسته به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد.

نحوه دریافت دانشنامه

نحوه دریافت دانشنامه

دانشنامه دانشگاه‌های دولتی با آزاد در ایران متفاوت است. در واقع دانشگاه دولتی سخت گیری‌های بیشتری دارند؛ چرا که دانشگاه‌های دولتی به شما امکان تحصیل رایگان را می‌دهند و زمانی که شما برای دریافت دانشنامه اقدام می‌کنید باید در قبال این تحصیل رایگان، مبلغ زیادی را به دانشگاه پرداخت کنید. مهم‌ترین دلیلی که افراد برای دریافت دانشنامه اقدام می‌کنند، مهاجرت است. برای دریافت دانشنامه باید به ۳ شرط زیر عمل کرده باشید:

  1. اول این که شما باید دوره تحصیلی خود را به صورت کامل به پایان رسانده باشید و هیچ گونه چارت درسی باقی نگذاشته باشید.
  2. مرحله دوم مربوط به سربازی و معاف از خدمات آقایان است که باید تکلیف آن به صورت کامل مشخص شده باشد.
  3. در مرحله سوم شما نباید هیچ بدهی به دانشگاه از جمله عدم پرداخت وام تحصیلی و … داشته باشید.

زمانی که همه این شرایط را فراهم کنید و پرداخت مبلغ دانشنامه را انجام دهید، دانشنامه به شما تعلق می‌گیرد.

گواهی موقت چیست؟

زمانی که دوره تحصیلی خود را به پایان رسانده‌اید اما امکان دریافت دانشنامه را ندارید، از طرفی هم لازم است که اثبات کنید دوره تحصیلی خود به پایان رسانده‌اید باید به سراغ اخذ گواهی موقت از دانشگاه بروید. گواهی موقت به طور موقت برای شما صادر می‌شود و شما می‌توانید از داخل ایران برای نشان داده پایان دوره تحصیلی خود استفاده کنید. در حال حاضر با آگاهی از چیستی هر کدام به راحتی می‎توانید از تفاوت دانشنامه و گواهی موقت مطلع شوید. اما با این حال ما یک بخش جداگانه برای بررسی تفاوت‌ها قرار داده‌ایم.

نحوه دریافت گواهی موقت

نحوه دریافت گواهی موقت

برای دریافت مدرک گواهی موقت تنها کافی است که به دانشگاه مراجعه کنید و درخواست خود را به دانشگاه بدهید تا مدرک گواهی موقت برای شما صادر شود. لازم است که برخی از کارهای اداری را در دانشگاه مرکزی انجام دهید. برای مثال بدهی نداشته باشید یا کتابی از کتابخانه در دست شما نباشد. فراموش نکنید که دریافت دانشنامه اصلی کمی زمان بر است ب همین خاطر تا آماده شدن آن می‌توانید از گواهی موقت استفاده کنید.

گواهی موقت پایان تحصیلات کارشناسی

آماره‎ها نشان داده است که تعداد افرادی که برای اخذ گواهی موقت پایان دوره تحصیلات کارشناسی به دانشگاه مراجعه می‌کنند بیشتر از دیگر مقاطع تحصیلی است.

این نکته را به یاد داشته باشید که گواهی موقت ارزشی برای ترجمه رسمی ندارد و برای ترجمه رسمی مدارک مهاجرت حتما باید دانشنامه در اختیار داشته باشید. مورد دیگری که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که گواهی موقت تا زمانی برای شما ارزشمند و دارای اعتبار است که هنوز دانشنامه خود را دریافت نکرده باشید. زمانی که دانشنامه به دست شما برسد، ارزش گواهی موقت از بین می‎رود. زمانی که برای ترجمه مدارک به دارالترجمه مراجعه می‌کنید حتما باید دانشنامه خود را به همراه داشته باشید تا مشکلی برای مدارک مهاجرتی شما رخ ندهد. هزینه ترجمه رسمی مدارک هم بسته به نوع مدرک و دارالترجمه‌ای که مراجعه کرده‌اید می‌تواند متفاوت باشد.

حال اگر موافق هستید به سراغ تفاوت دانشنامه و گواهی موقت برویم.

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

تفاوت دانشنامه و گواهی موقت

به بحث و بخش جذاب امروز یعنی بررسی تفاوت دانشنامه و گواهی موقت رسیده‎ایم. قطعا با توضیحاتی که تا به این جای مقاله مطالعه کرده‌اید، تا حدودی متوجه تفاوت موجود میان این دو شده‌اید با این حال برای راحتی و درک بیشتر شما عزیزان ما این بخش را به صورت جداگانه قرار داده‌ایم.

  • در تفاوت اول باید به این مورد اشاره کنیم که هر دوی این مدارک برای نشان دادن پایان مقطع تحصیلی به کار رفته‌اند اما چیزی که باعث تفاوت میان این دو می‎شود، ارزش و اعتباری است که دارند. در واقع ارزش و اعتبار دانشنامه بسیار بالاتر از گواهی موقت است.
  • تفاوت دوم مربوط به کاربرد هر کدام از این دو است. گواهی موقت را می‌توان در داخل ایران برای نشان دادن آن به ارگان‌ها و موسسات مختلف به کار برد. در صورتی که دانشنامه برای ترجمه رسمی و مهاجرت استفاده می‌شود.
  • از دیگر تفاوت‌های دانشنامه و گواهی موقت می‌توان به هزینه و مبلغ پرداختی که باید برای دانشگاه واریز کنید، اشاره کرد. برای اخذ دانشنامه لازم است که هزینه زیادی به دانشگاه پرداخت کنید تا مدرک شما آزاد شود. اما برای اخذ گواهی موقت نیاز به پرداخت مبلغی نیست.

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردید، برای دریافت دانشنامه لازم است که مبلغی را به دانشگاه پرداخت کنید تا مدرک تحصیلی شما ازاد شود. اما برای گواهی موقت نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست و تنها باید کارهای اداری را تکمیل کنید. معمولا از دانشنامه برای مهاجرت استفاده می‌شود اما از گواهی موقت تنها داخل کشور و برای اموری همچون استخدام در شرکت یا موسسه‌ استفاده می‌شود.حال که تفاوت دانشنامه و گواهی موقت را می‌دانید بهتر است که برای اخذ دانشنامه و ترجمه آن به دارالترجمه مراجعه کنید. پیدا کردن دارالترجمه‎ای که هم مبلغ مناسبی از شما دریافت کند و هم به صورت رسمی و موثق مدرک شما را ترجمه کند در شهر تهران کار دشواری است. اگر پیشنهاد ما را می‌خواهید ما به شما دارالترجمه رسمی رنسانس را معرفی می‌کنیم. دارالترجمه رنسانس با چندین سال سابقه در این حوزه به شما کمک می‌کنند که هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری مدارک خود را ترجمه کنید. منتظر چه هستید؟ تا دیر نشده است دانشنامه خود را بردارید و برای ترجمه به کارشناسان حرفه‌ای ما مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.