ثبت برند مواد غذایی طبق قانون کشور برای تولیدکنندگان مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی طبق قانون کشور برای تولید کنندگان مواد غذایی اجباری می باشد. پس اگر تصمیم به راه اندازی کار تولیدی مواد غذایی دارید حتما باید برند ثبت شده در طبقه مواد غذایی را داشته باشید که بتوانید مجوزات لازم را بگیرید.

مراحل ثبت برند مواد غذایی

برای این که ثبت برند مواد غذایی را انجام دهید لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید.

استعلام نام برند

قرار است با چه نامی فعالیت کنید؟ علاوه بر این که خوب است نام انتخابی به نوعی نشان دهنده نوع فعالیت شما باشد، قوانین دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

نامی که انتخاب می کنید مورد استعلام برند قرار می گیرد زیرا اگر قبل از شما شخصی در همین طبقه، این نام و یا نام خیلی مشابه آن را انتخاب کرده باشد شما نمی توانید نام را به ثبت برسانید. این قانون باعث حفظ انحصار و حق و حقوق تمامی برندها می شود.

اگر نام انتخابی تان تایید شود می توانید به مراحل بعد بروید. پس از آن باید به وب سایت اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. مدارک لازم به شما اعلام می شود که همه آن ها را باید بارگذاری کنید و منتظر بمانید تا سایت به شما کد پیگیری بدهد.

اقدام لازم بسته به وضعیت پرونده

پس از پشت سر گذاشتن مراحل قبل در ثبت برند مواد غذایی، اکنون ممکن است پرونده تان در سه حالت مختلف قرار گرفته باشد. در صورتی که پرونده تان رد شده ابتدا باید مشکل را برطرف کرده و سپس مراحل را ادامه دهید.

اگر نقص خاصی به شما اعلام شده همان مورد را برطرف نموده و مراحل را ادامه دهید.

و در بهترین حالت اگر سامانه به شما اجازه انتشار آگهی نوبت اول را داده است باید ادامه مراحل را طی نمایید.

آگهی نوبت اول روزنامه رسمی را منتشر کنید

اکنون باید اولین آگهی ثبت برند مواد غذایی خود را در روزنامه رسمی منتشر کنید. پس از این کار هم لازم است مدارک لازم را به صورت فیزیکی به اداره تحویل دهید تا بررسی شود. هزینه روزنامه رسمی و حق ثبت برای برند مواد غذایی را هم باید در این مرحله پرداخت نمایید.

آگهی نهایی را در روزنامه رسمی منتشر کنید

اگر با آگهی قبلی کسی نسبت به ثبت برند مواد غذایی شما اعتراضی نداشته باشد شما می توانید آگهی نهایی را به چاپ برسانید. پس از آن هم سند برندتان به شما تقدیم می شود و می توانید کارتان را شروع کنید.

مدارک لازم برای ثبت برند برند مواد غذایی

برای ثبت برند مواد غذایی باید مدارک لازم را آماده کنید. این که دقیقا چه مدارکی لازم است بستگی دارد به این موضوع که به عنوان شخص حقیقی و یا حقوقی برای ثبت اقدام می کنید.

مدارک لازم اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل لازم است.
  • نمونه ای از علامت برند که قصد ثبت آن را دارید باید ارائه شود. ارائه این نمونه در ابعاد ۱۰*۱۰ لازم است.
  • نیاز به ارائه یک کپی از آگهی تاسیس می باشد.
  • کپی از جواز تاسیس و پروانه بهره برداری لازم است.
  • مهر شرکت را باید ارائه دهید.
  • برندهای لاتین باید یک کپی از کارت بازرگانی تحویل دهند.

مدارک لازم اشخاص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی لازم است.
  • اگر وکیل امور را پیش می برد باید وکالت نامه قانونی داشته باشد.
  • نیاز به ارائه مجوز فعالیت دارید.
  • یک نمونه۱۰*۱۰ از علامتی که می خواهد ثبت کنید، لازم است.
  • اگر برندتان لاتین است کپی کارت بازرگانی تان را باید ارائه دهید.

هزینه ثبت برند مواد غذایی

بسته به این که قرار است در کدام طبقه و یا طبقات فعالیت کنید، هزینه ثبت برند شما می تواند متفاوت باشد. هر طبقه از ثبت برند مواد غذایی شامل محصولات و خدمات متعددی است و هزینه آن هم می تواند متفاوت باشد. به صورت میانگین هزینه ثبت برند مواد غذایی در صورت برونسپاری حدود ۵ میلیون تومان می باشد.

شما می توانید خودتان همه امور مربوط به ثبت برند را پیگیری کنید و یا برای این که از دردسرهای احتمالی در امان بمانید این کار را به موسسات ثبتی معتبر بسپارید.

مدت زمان ثبت برند مواد غذایی

در صورتی که به ثبت برند مواد غذایی فکر می کنید احتمالا برایتان سوال است که انجام این کار چقدر از شما زمان خواهد گرفت؟

وقتی استعلام برند را انجام می دهید تا حد زیادی در مسیر ثبت برند مواد خوراکی و زمان تان صرفه جویی می کند. این کار باعث می شود وقت تان تا حد زیادی ذخیره شود.

ازهنگامی که اظهارنامه را به اداره می فرستید حدود ۱ ماه طول می کشد تا آگهی نوبت اول به چاپ برسد. پس از آن و برای اتمام همه مراحل هم حدود ۲ ماه زمان در نظر بگیرید. به صورت کلی این کار حدود ۳ ماه زمان احتیاج خواهد داشت.

حق تقدم برای ثبت برند مواد غذایی

در صورتی که بخواهید از حق تقدم تا حداکثر ۶ ماه استفاده نمایید باید مدارک مربوطه را تحویل دهید. این کار می تواند همزمان با تسلیم اظهارنامه و یا تا ۱۵ روز بعد از آن انجام شود.

شرایط ثبت برند مواد غذایی

برای فعالیت در زمینه مواد غذایی و داشتن برند خوراکی باید شرایطی را داشته باشید. مهم ترین کار این است که بسته به نوع و حجم کارتان باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه داشته باشید.

مواد غذایی تولید شده همواره تحت نظر وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو هستند. اگر غذای تولید شده در دسته محصولات کشاورزی قرار بگیرد برای تایید آن می توانید به اداره جهاد کشاورزی هم مراجعه نمایید.

در صورتی که محصولات گوشتی و پروتئینی تولید می کنید باید از سازمان دامپروری مجوز داشته باشید تا سلامت محصولات تولیدی تان تایید شود.

4.5/5 - (8 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.