هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

قطعاً شما نیز جزء افرادی هستید که زیبایی ظاهرشان بسیار حائز اهمیت است. شاید شما نیز گه گاهی در آینه به دندان‌های خود توجه کرده و متوجه رنگ نامناسب آن‌ها شده‌اید. در واقع در این مرحله روش‌های درمانی بسیار زیادی به نظر فرد می‌رسد که اگر تحت نظر متخصص انجام نشود، می‌تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد. یکی از روش‌های سفیدی دندان، هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ بوده که امروزه در میان عموم افراد انجام آن بسیار شایع شده است. آگاهی از تفاوت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ میتواند به فرد کمک کند که بهترین روش درمانی را برای سفید کردن دندان های خود انتخاب کرده و از لبخند درخشان خود لذت ببرد.

بلیچینگ دندان چیست؟

اگر شما نیز در اثر وجود عواملی چون سبک زندگی، سن، عادات غذایی، ژنتیک، استعمال دخانیات، مصرف دارو‌های شیمیایی و… دندان‌های زرد شده دارید، قطعاً به دنبال انجام روش‌های درمانی خواهید بود. امروزه روش‌های درمانی متعددی از جمله روش‌های خانگی، سنتی، دارویی و… وجود دارد که می‌توان به راحتی این عارضه را برطرف کرد؛ اما به راستی کدام روش مناسب‌تر است؟! یکی از مناسب‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها، بلیچینگ دندان بوده که شما می‌توانید با استفاده از آن نزد متخصصی مجرب، تمام رنگ دانه‌های تیره روی سطح دندان خود را از بین ببرید.

انجام این کار تنها سبب تضمین سلامتی دندان‌های شما نشده و می‌تواند به شما لبخندی زیبا و ظاهری مرتب را هدیه دهد؛ چراکه سفیدی دندان موجب افزایش اعتمادبه‌نفس بوده و می‌تواند در مواقع حساس به کمک افراد بیاید. البته در این میان تنها انجام این کار ملاک نبوده و شما می‌بایست با رعایت برخی نکات از جمله عدم استعمال دخانیات، ترک عادات نامناسب غذایی، خواب مناسب، عدم مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های قندی و… امکان ابتلا به این عارضه را به کمترین میزان خود برسانید.

انواع بلیچینگ دندان

از آنجا که بسیاری از افراد در حوزه تخصصی دندان سر رشته ندارند، اغلب دچار شک و تردید شده و میان انتخاب راه و روش‌های زیبایی دندان سردرگم می‌شوند. ما در این بخش قصد داریم به معرفی انواع و اقسام بلیچینگ دندان بپردازیم تا شما به بهترین شکل با این روش‌ها، جزئیات، مراقبت‌های بعد از آن و قیمت آن‌ها آشنا شوید.

Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

شاید شما نیز به واسطه وجود خبر‌های روزنامه، سایت‌های اینترنتی، پیج‌های اینستاگرام و… نسبت به این روش آشنایی داشته باشید. برای آغاز این روش متخصص مربوطه در مطب خود با استفاده از مواد شیمیایی منحصربه‌فرد و مخصوص این کار، برای شما رنگ دندان مد نظرتان را به وجود خواهد آورد. با توجه به اینکه این روش تحت نظر دندانپزشک و در مطب انجام می‌شود، می‌توان به راحتی از موادی شیمیایی چون هیدروژن پراکساید در مدت زمان نسبتاً طولانی استفاده کرد؛ چرا که در تمامی مطب‌های دندانپزشکان، تجهیزات کافی و مناسب برای انجام این کار وجود دارد.

انواع بلیچینگ دندان

حین انجام این روش دندانپزشک دارای دقت بسیار بالایی بوده و می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان علاوه بر رفع عیوب دندان شما از جمله زردی آن، شما از ابتلا به مشکلاتی چون عفونت دندان، لثه و… محفوظ دارند. یکی از سؤالاتی که برای افراد بی‌شماری رخ می‌دهد این بوده که آیا من گزینه‌ای مناسب برای انجام این کار هستم؟ جالب است بدانید برای دستیابی به پاسخ این سؤال باید نکاتی همچون سبک زندگی، استعمال دخانیات، مصرف بیش از اندازه مواد غذایی با رنگدانه قوی و… را بررسی کنید.

پس از بررسی این عوامل خواهید فهمید که اگر به هر یک از موارد بالا دچار هستید، انجام این کار برای شما توصیه شده و شما می‌توانید با استفاده از آفیس بلیچینگ رنگی مطلوب و مناسب را برای همیشه به دندان‌های خود هدیه دهید. لازم به ذکر است دندانپزشک شما پس از معاینه اولیه برای شما تشخیص خواهد داد که کدام روش انجام بلیچینگ برای شما مفید‌تر خواهد بود؛ در نتیجه نسبت به تغییر روش اصرار بیجا نکرده و تمامی این مراحل را به دندانپزشک خود بسپارید.

Home Bleaching یا بلیچینگ دندان در خانه

این روش در مقایسه با روش بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی نسبتاً ساده‌تر بوده و شما می‌توانید این روش را تحت نظر دندانپزشک خود در منزل انجام دهید. البته لازم به ذکر است ماده کار گرفته شده در این روش با ماده‌ای که در روش Office Bleaching انجام می‌شود، متفاوت است؛ چرا که دندانپزشک در وهله اول با استفاده از قالب فرم دندان مراجعه‌کننده را تهیه کرده و سپس با ارائه آن به لابراتوار، قالب نهایی و اصلی آن ساخته می‌شود.

البته این مرحله پایان کار نبوده و می‌بایست پس از ریختن ژل بلیچینگ درون این قالب، به مدت ۱ الی ۶ ساعت در روز روی سطح دندان مراجعه‌کننده قرار گیرد. لازم به ذکر است این میزان نسبی بوده و نمی‌توان آن را برای تمامی افراد تعمیم داد. پیش از انجام روش Home Bleaching، بسیاری از افراد دچار شک و تردید هستند؛ چرا که در وهله اول به نظر می‌رسد هوم بلیچینگ ایمن نبوده و ممکن است به دلیل حضور در منزل و مراجعه نسبتاً کمتر به دندانپزشک، دندان‌های مراجعه‌کننده تحت خطر قرار گیرند.

تفاوت های آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ

آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ

هنگامی که در میان جمعی از افراد صحبت به سفید کردن دندان می‌رسد، اغلب آن‌ها به سراغ انجام روش‌هایی چون لمینت یا کامپوزیت دندان ‌می‌روند. این روش‌ها نیز مزایا و معایب مربوط به خود را داشته و می‌توانند برای عده‌ای از افراد مناسب باشند؛ اما به شما توصیه می‌کنیم اثرات مثبت بلیچینگ را فراموش نکنید. این روش زیبایی امروزه در میان افراد بسیار رایج شده و شما می‌توانید پس از کسب اطلاعات پیرامون جزئیات آن یعنی انواع و اقسام روش‌های انجام، قیمت، مراقبت‌های پس از کار و… بهترین روش را انتخاب کنید. قطعاً می‌دانید که بلیچینگ با دو روش انجام می‌شود؛ اما تفاوت آن‌ها مسئله‌ای است که باید بدانید تا بهترین را برگزینید.

  1. میزان ماندگاری: یکی از عواملی که ذهن اغلب افراد را به سمت خود جلب می‌کند، میزان ماندگاری هر یک از این روش‌ها است. جالب است بدانید تمامی این روش‌های زیبایی در دندانپزشکی به میزان رعایت شما وابسته بوده و اگر پس از انجام آن با توجه به شرایط دهان و دندان خود و مشاوره‌های دندانپزشک، مواردی چون مسواک زدن به شیوه اصولی، استفاده از نخ دندان، عدم استعمال دخانیات و… را جزء روتین روزانه خود قرار دهید، قطعاً به میزان ماندگاری هر یک از این روش‌ها خواهید افزود.
  2. هزینه: از دیگر موارد مهم می‌توان به میزان هزینه حین انجام این کار اشاره کرد. همان طور که پیش‌تر بیان شد مواد به کار گرفته شده برای روش‌های هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ با یکدیگر متفاوت بوده و به همین سبب می‌توان گفت در اغلب موارد هزینه انجام بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی در مقایسه با هوم بلیچینگ کمی بیشتر است. جالب است بدانید این روش در عین حال که قیمت نسبتاً بیشتری نیز برخوردار است، نتیجه را سریعاً برای شما آشکار کرده و می‌توانید پس از گذشت ۱ الی ۲ روز، نتیجه دلخواه خود را مشاهده کنید.
  3. نحوه انجام هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ: اگر کمی در نام روش‌های بلیچینگ دقت کنید، خواهید فهمید که روش هوم بلیچینگ در منزل انجام می‌شود و تفاوت آن با روش دیگر در میزان مراجعه به دندانپزشک، هزینه و مراقبت‌های پس از انجام آن خواهد بود؛ چرا که دندانپزشک از شما انتظار دارد در وهله اول به منظور معاینه اولیه، آماده‌سازی سطح دندان و قالب‌گیری به وی مراجعه کنید. برای روش آفیس بلیچینگ دیگر چنین امری امکان‌پذیر نبوده و شما می‌بایست به علت استفاده از مواد شیمیایی مخصوص، خود را حین کار به تجهیزاتی چون عینک، محافظ لثه و… مجهز سازید.

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

بسیاری از مراجعه‌کنندگان توقع کسب نتیجه‌ای بسیار مناسب دارند؛ اما نسبت به این نکته آگاه نیستند که دستیابی به بهترین نتایج مستلزم رعایت مراقبت‌های بعد از انجام بلیچینگ خواهد بود. مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکات مراقبتی پس از انجام هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ عبارتند از:

  • عدم استفاده از نوشیدنی‌هایی با رنگدانه بسیار قوی چون قهوه، چای، آب میوه طبیعی به مدت ۲۴ الی ۷۲ ساعت
  • عدم استفاده از مواد غذایی چون شکلات، تمامی میوه‌ها و گوشت قرمز به دلیل بر جای گذاشتن لکه‌های تیره بر سطح دندان به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت
  • عدم استعمال سیگار برای ۲۴ ساعت
  • عدم استفاده از دهان شویه و خمیر دندان‌های رنگی به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت
  • استفاده از غذا‌هایی چون مرغ، بوقلمون، ماهی سفید، برنج سفید، پاستای سفید، پنیر سفید، گل کلم، پیاز سفید، سفیده تخم مرغ و ماست سفید کم‌چرب
  • استفاده از نوشیدنی‌هایی چون آب بدون گاز، شیر بدون چربی و آب نارگیل
  • استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار سرد و گرم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که استفاده از آن‌ها دندان‌ها را دچار حساسیت کرده و سبب می‌شود مینای دندان تحت تأثیر قرار گیرد.
  • حتی الامکان سعی کنید از مصرف غذا‌های اسیدی چون نوشابه، ترشی، خیارشور و… خودداری کنید؛ چرا که میل نمودن آن‌ها منافد دندان را باز کرده و باعث می‌شود میزان رنگ‌پذیری دندان پس از انجام بلیچینگ افزایش یابد.
  • اگر می‌خواهید میزان عوارض پس از انجام بلیچینگ را کاهش دهید، بهتر است پس از مصرف هر وعده غذایی یا نوشیدنی، دهان خود را با استفاده از آب تمیز کنید.

سوالات متداول

  1. آیا امکان دارد پس از انجام بلیچینگ مینای دندان آسیب ببیند؟

این سؤال را می‌توان یکی از رایج‌ترین سؤال‌ها دانست؛ چرا که به تصور اکثر افراد بسیاری از دندانپزشکان برای انجام این کار سهل انگاری کرده و گویا مینای دندان شما را از بین خواهند برد! لازم به ذکر است در واقعیت چنین امری امکان‌پذیر نبوده و بلیچینگ آسیبی به مینای دندان وارد نمیکند.

  1. آیا می‌توان پیش از شروع کار درباره هزینه نهایی اطلاعاتی مفید کسب کرد؟

خیر؛ چرا که این امر نسبی بوده و به شرایط مراجعه‌کننده، میزان مواد استفاده شده، نوع ماده، مهارت و تبحر دندانپزشک، سوابق شغلی وی و… وابسته است. لازم به ذکر است تمامی مراکز درمانی و دندانپزشکان، نرخ امور مختلف را از انجمن دندانپزشکان عمومی ایران دریافت کرده و حق هیچگونه افزایش قیمت غیر اصولی را نخواهند داشت.

  1. آیا همانند سایر بخش‌های دندانپزشکی، برای انجام بلیچینگ نیز رعایت بازه سنی الزامی است؟

بله؛ چرا که کودکان در سنین پایین به دلیل استفاده از دارو‌های مختلف، غذا‌هایی با رنگدانه قوی و… دندان‌هایشان سریعاً تغییر رنگ داده و می‌بایست با روش‌های ابتدایی، اصلاح گردند.

آیا انجام بلیچینگ دندان عوارض دارد؟

با توجه به اینکه روش‌های انجام بلیچینگ برای هر فرد متفاوت است، ممکن است افراد عوارض متعددی را تجربه کنند. بیشترین عوارضی که افراد نسبت به تجربه آن گلایه داشته‌اند، حساسیت دندان نسبت به مصرف مواد غذایی سرد و گرم بوده که در اکثر اوقات پس از گذشت چند روز برطرف خواهد شد. البته این نکته را نیز مدنظر داشته باشید در برخی موارد ممکن است به دلیل عدم تبحر و توانایی دندانپزشک و استفاده از مواد نامرغوب، آن مواد به مینای دندان شما نفوذ کرده و پس از گذشت مدتی نسبتاً طولانی اکسید شوند.

سخن پایانی

یکی از رایج‌ترین، متداول‌ترین و محبوب‌ترین شیوه‌های درمانی در حوزه دندانپزشکی سفید کردن دندان یا بلیچینگ (Bleaching) است. با توجه به اینکه شیوه زندگی، ژنتیک، طریقه نگهداری و… در میزان سفیدی دندان اثر بسیار زیادی دارد، اما توصیه می‌کنیم برای انجام این کار استفاده از روش‌های سنتی را کنار گذاشته و با مراجعه به دندانپزشک، این مشکل را برطرف سازید. شما می‌توانید بنابر نظر خود و دندانپزشک مربوطه یکی از گونه‌های آن یعنی بلیچینگ در آفیس یا مطب (Office Bleaching) و بلیچینگ هوم یا خانگی (Home Bleaching) را به سرانجام برسانید. عمده‌ترین تفاوت این دو روش در محل انجام و مواد آن‌ها است. غلظت مواد آفیس بلیچینگ بیشتر از هوم بلچینگ و تاثیرات آن زودتر آشکار می‌شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.