مزایای ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی

از دست رفتن هر دندان می تواند برای سلامتی و زیبایی فرد بسیار مضر باشد و پیامد های ناخوشایندی به همراه داشته باشد. زمانی که یک دندان از دست می رود شکافی که ایجاد می شود باعث می شود دندان های مجاور کج شده یا از موقعیت خود خارج شوند و موجب تغییر در ظاهر فرد می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی بپردازیم.

تغییراتی که بر روی دندان ها ایجاد می شود باعث شده تا تمیز کردن و رعایت بهداشت دندان های برای بیماران دشوار شود و به مرور زمان می تواند منجر به افزایش بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی شود. همچنین از دست رفتن دندان به مرور زمان بر روی زیبایی چهره هر فرد تاثیر می گذارد و می تواند موجب از دست رفتن اعتماد به نفس فرد و دوری او از اجتماع باشد.

برخی تصور می کنند تنها افراد مسن دندان های خود را از دست می دهند اما این باور غلط است بلکه بسیار افراد جوانی هستند که به دلایل وراثتی و تصادفی، از پوسیدگی دندان، عفونت لثه، بیماری پریودنتال (بیماری لثه)، آبسه دندان، دندان های ترک خورده و تغذیه نامناسب دندان های خود را از دست داده اند. از دست دادن دندان در هر سنی می تواند حامل اثرات بد جسمی  و روحی باشد. نداشتن دندان می تواند بر روی غذا خوردن، صحبت کردن و زیبایی فرد بسیار تاثیر داشته باشد.

امروزه روش های متعددی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته وجود دارد که به حفظ زیبایی ظاهر و سلامت دندان های بیمار کمک می کند. دو تا از رایج ترین روش هایی که مورد استفاده قرار می گیرد ایمپلنت دندان و دندان مصنوغی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. که البته هر یک از این روش ها با توجه به سلامت و شرایط افراد می تواند برای برخی بیماران گزینه مناسبی باشد.

تفاوت بین ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی چیست؟

برای آن که بتوانید یکی از دو روش ایمپلنت و دندان مصنوعی را به درستی انتخاب کنید بهتر است با تفاوت های بین این دو روش آشنا شوید. تفاوت بین ایمپلنت و دندان مصنوعی عبارتند از:

تفاوت در هزینه

به صورت کلی ایمپلنت دندان جزو روش های گران قیمت برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. اما در بلند مدت همین ایمپلنت بسیار مقرون به صرفه تر از روش های مشابه خود است زیرا طول عمر بالایی دارد. اما هزینه ای که برای دندان مصنوعی لازم است از ایمپلنت کمتر بوده و همچنین طول عمر آن نیز کمتر از ایمپلنت است.

اگر می خواهید درباره هزینه ایمپلنت دندان به همراه انواع برند آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

تفاوت در نتیجه درمان

برای ایمپلنت دندان همان اندازه که هزینه بیشتر نیاز است نتیجه درمان موفق تری هم دریافت خواهید کرد. زمانی که  ایمپلنت دندان را انتخاب می کنید دیگر به صورت کامل مشکلات گوارشی و جویدن شما حل می شود و به راحتی می توانید مشکلات تکلم خود را نیز رفع کنید.

تفاوت در ماندگاری

دندان مصنوعی عمر کوتاه تری دارد و ممکن است زودتر نیاز به تعویض آن پیدا کنید زیرا با چاق و لاغر شدن شما دندان مصنوعی ممکن است لق شده و یا دیگر به درستی در جای خود جا نرود. اما ایمپلنت دندان درون استخوان فک کاشته می شود و دیگر شما نگرانی بابت لق شدن و یا جا نرفتن آن نخواهید داشت زیرا به صورت ثابت درون استخوان فک قرار می گیرد.

مزایای ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی

تفاوت در محافظت از استخوان فک

ایمپلنت دندان یک مجافظ بسیار خوبی برای استخوان فک است و از تحلیل رفتن لثه و استخوان فک به خوبی جلوگیری می کند. اما دندان مصنوعی به مرور زمان موجب تحلیل رفتن استخوان فک شده و همین باعث می شود دیگر در جای خود ثابت نباشد و دچار لق شدگی شود. این لق شدن دندان مصنوعی می تواند در خوردن و صحبت کردن فرد مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد.

اگر به دنبال مزایای دو درمان در کنار یکدیگر هستید، می توانید از دندان مصنوعی متکی بر پایه ایمپلنت دندان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید » قیمت دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

مزایای ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان هر دو دارای مزیت های بسیار زیادی است اما در این بخش مزایا ایمپلنت دندان نسبت به دندان مصنوعی را بررسی خواهیم کرد:

  • با استفاده از ایمپلنت دندان می توان ساختار استخوان فک را حفظ کرده و از تحلیل استخوان فک جلوگیری کرد.
  • ایمپلنت دائمی و ثابت است و بعد از کاشت در استخوان فک دچار حرکت نخواهد شد.
  • معمولا نیازی به تعویض ایمپلنت دندان نیست و این روش تقریبا دائمی است.
  • ایمپلنت مانند دندان دارای عملکردی بسیار شبیه به دندان طبیعی است و جایزگزین ریشه دندان در استخوان فک می شود.
  • تمیز کردن و رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کاشت ایمپلنت دندان بسیار آسان بوده و مانند دندان طبیعی می توان آن را مسواک زده و نخ دندان کشید.
  • زمانی که دندان خود را ایمپلنت می کنید دیگر محدودیت غذایی ندارید و به راحتی می توانید انواع مواد غذایی را به راحتی بجوید و از مشکلات گوارشی که بر اثر عدم توانایی جویدن مواد غذایی به وجود می آمد را فراموش کنید.
  • از نظر ظاهر و زیبایی دندانی که ایمپلنت شده است با دندان طبیعی قابل تشخیص نبوده و ظاهری کاملا شبیه به دندان طبیعی دارد.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یا پروتز متحرک برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته استفاده می شود. دندان مصنوعی می تواند برای هر دو فک مورد استفاده بگیرد و برای هر دو ردیف دندان ها کاربرد دارد. اما این پروتز ها کاملا متحرک هستند و ثابت نیستند. به این صورت که می توان به راحتی آن را از دهان خارج کرده شست و شو و موارد بهداشتی آن را انجام داده سپس بر روی لثه قرار داد. از دندان مصنوعی برای پر کردن بافت لثه استفاده می شود. اما دندان مصنوعی نمی تواند ساختار استخوان فک را خوب حفظ کند و هیچ پیوندی با استخوان فک نخواهد داشت. دندان های مصنوعی برای هر فرد به صورت اختصاصی با قالب فک هر بیمار ساخته می شود. این روش هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دندان دارند و به صورت ثابت درون دهان بیمار  نمی توانند قرار بگیرند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.