لکنت زبان چه زمانی رخ می دهد؟

لکنت زبان یکی از اختلالات شایع هم در کودکی و هم در بزرگسالی می باشد این اختلال  اکثرا در سن کودکی شروع می شود و ممکن است اگر به موقع درمان نشود و تا سن بزرگسالی ادامه دار باشد، این اختلال گاه به علت عوامل ژنتیکی و گاه به علت اتفاقاتی که در محیط بیرونی فرد رخ می دهد.

این اختلال به مرور زمان چه در بزرگسالی و چه در سن کودکی باعث می شود فرد از دیگران کناره گیری کند، در روابط اجتماعی ضعیف باشد و با استرس و اضطراب بیشتری درگیر شود که همین عامل سبب تشدید این موضوع خواهد شد.

راه حل درمان آن کار با یک آسیب شناس گفتاری است، این افراد با تمرین تکنیک هایی به مرور زمان بهبود را در گفتار خود مشاهده خواهند کرد.  برای گفتار درمانی در ارومیه، می توانید به کلینیک ایوب شنگه گفتار درمانگر با تجربه مراجعه کنید.

عوامل تاثیر گذار در ایجاد لکنت زبان

سابقه ژنتیکی

تحقیقات نشان داده است افرادی که در نزدیکان خود شخص دارای لکنت دارند بیشتر در معرض ابتلا به لکنت زبان هستند. این افراد به طور ارثی دارای اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی هستند به همین علت توانایی گفتاری آنان به مشکل روبرو می‌شود.

آسیب های مغزی

صدمه و آسیب‌هایی که ممکن است در پی یک سانحه و یا تصادف به مغز وارد شود و یا سکته‌های مغزی می تواند باعث شود فرد بعد این اتفاق ها به لکنت زبان دچار شوند، اما این اختلال قابل درمان می تواند باشد در صورتی که به یک فرد متخصص مراجعه کنیم.

 آسیب های روحی

مشکلات عاطفی و روحی و فشارها، استرس و اضطراب هم از عوامل ایجاد لکنت محسوب می‌شوند. گاهی افراد در اثر از دست دادن یکی از نزدیکان، لکنت زبان میگیرد یا حتی ممکن است سخن نگویند، با مراجعه به گفتار درمان می توان این موضوع را درمان کرد.

لکنت زبان در کودکان چه زمانی رخ می دهد؟

اکثرا این اختلال در سن کودکی بیشتر بروز می کند، لکنت زبان در کودکان بیشتر دیده می‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز داده می شود. پسران بیشتر از دختران دچار این اختلال می‌شوند.البته باید دقت کرد که هر مشکل در تلکم کودک به لکنت زبان ربط ندارد ممکن است کودک هنوز تلفظ صحیح ان کامه را یاد نگرفته است یا درک درستی از آن ندارد با گذشت زمان آن را تصحیح میکند.

باید به این نکته توجه کنید که این اختلال در صورت وجود باید سریعا درمان شود، اگر به درستی نمی توانید تشخیص دهید که کودک شما دچار لکنت شده است می توانید با مراجعه به یک گفتار درمان این موضوع را به راحتی تشخیص بدهید و در صورت وجود سریعا درمان کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.