اگر نگران سلامت روان فرزندتان هستید این نکات را رعایت کنید

ما پرد و مادر ها معمولا از زمان تولد فرزندمان فقط به دنبال این هستیم که آیا بچه ما غذایش را کامل خورده ؟ خوابش کافی بوده ؟ به اندازه کافی بازی کرده ؟ اگر مریض شد، داروهایش را کامل خورده و موارد دیگر در همین زمینه. اما خیلی کم پیش می آید به این فکر کنیم که ذهن فرزند ما به چه شکلی دارد رشد میکند؟ شاید پدر مادر های کمی بین ما باشند که در کنار مواردی که در بالا گفته شد بر روی نحوه ی عملکرد ذهنی فرزندشان نیز سرمایه گذاری کنند. همه پدر مادر ها عاشق فرزندانشان هستند و بهترین چیز هارا برای آن ها میخواهند. اما به طور دقیق نمیدانند که ضمیر ناخودآگاه کودکان چقدر قوی است و ممکن است بر روی رفتار و شخصیت آن ها تاثیر مستقیم بگذارد. انتخاب های اشتباه والدین از قبیل : لباس های نا مناسب برای کودکان، اشتباه در دیزاین اتاق کودک و… باعث استرس، اضطراب و پرخاشگری کودکان می شود. یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر روی ضمیر ناخودآگاه کودکان رنگ ها هستند. مثلا اگر رنگ سیاه و سفید مطلق مدتی مرتب در معرض دید کودکان قرار گیرد، اعصاب آنها خسته و مختل میشود.

در یک آزمایش برای تعیین درجه نفوذ رنگ در اطفال داخل کودکستان آلمان پس از مطالعه و پیگیری مداوم کودکان، متوجه شدند که: یکی از خانم های معلم فقط به خاطر کت و دامن قهوه ای که می پوشید، مورد نفرت اطفال واقع شده و لقب بدعنق گرفته، ولی همین معلم پس از آن که لباس هایی به رنگ روشن تن کرد، موفق شد محبوب شاگردان شود.

تاثیر رنگ بر روان کودکان:

طی سال ها تحقیقات و آزمایش های فراوانی برای تعیین ارجحیت رنگ ها صورت گرفته است، مثلا نوزادان به رنگ های درخشان مثل زرد، سفید، صورتی و قرمز بیشتر خیره میشوند و با بزرگ شدن کودکان علاقه به رنگ زرد کم میشود و قرمز و آبی جای آن را میگیرد.

جالب است که بدانید کودکان و نوجوانان به رنگ بیشتر از شکل واکنش نشان میدهند و با لذت تمام به آن دل می بندند.

به نقاشی های کودکان توجه کنید. مثلا:

استفاده از رنگ های خاکستری یا قهوه ای در نقاشی های کودک نشان دهنده ناراحتی های درونی آن است.

استفاده از رنگ قرمز توسط کودکان خصومت یا نیاز به صحبت را نشان میدهد و از طرفی بیانگرعشقی ساده هم است.

اگر کودک شما به طور مداوم از رنگ سیاه برای رنگ آمیزی استفاده کند، نشان دهنده اعتراض، ترس یا اضطراب است.

انتخاب درست رنگ ها برای محیط کودکان:

استفاده از رنگ های روشن و شاداب باعث، شادی و نشاط افراد میشود. وقتی شما لباس های روشن و نزدیک به رنگ طبیعت به تن میکنید، هم برای خودتان و هم اطرافیانتان نشاط روحی به همراه میاورید. برای طراحی و دیزاین محیط اتاق کودکتان سیع کنید از رنگ های نشاط بخش و زنده استفاده کنید. استفاده از رنگ های مشکی یا خاکستری مشکلاتی مانند حس اندوه، غم و کرختی را در کودک ایجاد میکند. ذهن افراد به محض دیدن رنگ های شاد و روشن، زیبایی خاصی از محیط برداشت میکند و به نشاط میرسد. رنگ های شاد و روشن پیام های خوشی را از خود متصاعد میکنند و باعث رضایت خاطر افراد میشود.

اتاق پسر

دیزاین اشتباه اتاق کودک:

حالا که متوجه تاثیر مهم و حیاتی رنگ ها و طرح ها بر روان کودکان شدیم، برای طراحی و دیزاین اتاق کودکانمان هنوز هم این اشتباهات فاحش را انجام میدهیم ؟؟؟؟

به نظر شما کودکی که در این اتاق زندگی میکند از نظر روحی چه حالی دارد؟ انتخاب اشتباه والدین باعث استرس و اضطراب فرزندشان میشود و در آینده این کودک تاثیر مستقیم میگذارد. اگر سلامت روان فرزندتان برایتان مهم است این نکات را رعایت کنید تا فرزند سالمی داشته باشید.

دیزاین مناسب اتاق کودک:
به نمونه مدل های پایین با دقت نگاه کنید. علاوه بر زیبایی فراوان، تناسب رنگی درستی نیز در محیط کودک رعایت شده است که محیطی صمیمی، دوستانه و گرم برای کودک فراهم کرده است. اگر قصد در طراحی اتاق کودکتان دارید یا قبلا اتاق کودکتان را دیزاین کردید، حتما یک بار دیگر انتخاب های خود را با اطلاعات این مقاله مقایسه کنید.

دیزاین اتاق کودک

اتاق کودک

اتاق دخترونه

کلام اخر
دقدقه شهر پرده اول از همه آرامش و سلامت کودکان و سپس زیبایی و راحتی اتاق آن ها است. اگر به سبک های خاص و زیبا برای اتاق کودک علاقه دارید که تمام نکات روانشناسی رنگ ها در آن رعایت شده باشد، سایت مارا دنبال کنید. امید واریم فرزندان ایران همیشه بدرخشند و ما والدین وظیفه داریم که مسیر پیشرفت فرزندانمان را فراهم سازیم.

منبع: shahrparde.com

4.3/5 - (6 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. اسی می‌گوید

    واقعا عالی بود

  2. بیتا احمدی می‌گوید

    کودک من عاشق شخصیت اسپایدر منه و من میخواستم برای اتاقش فرش و پرده طرح اسپایدر من رو بگیرم . اما وقتی این مقاله رو خوندم نظرم عوض شد .

  3. نگار صادقی می‌گوید

    برای انتخاب پرده مشکل داشتم اما وقتی این مقاله رو خوندم تا حدود زیادی راهنمایی شدم . ممنونم واقعا مفید بود 😃

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.