شرایط ختنه نوزاد چیست؟

ختنه نوزاد یک نوع عمل جراحی است که به جهت نمایان شدن سر آلت تناسلی پوست ختنه‌گاه را برمی‌دارند. این عمل یک روش قدیمی و جاافتاده بوده که در جوامع مختلف وجود دارد. ممکن است برای اغلب والدین انجام این کار با ترس و نگرانی همراه باشد، اما باید بدانند که این کار توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست. در این مطلب قصد داریم در رابطه با شرایط ختنه نوزاد نکاتی را بیان کنیم.

پس از اینکه فرزند پسر به دنیا می‌آید، والدین آن با چالش‌های مرتبط با ختنه نمودن آن مواجه هستند و همواره برایشان سوال است که چه زمانی باید فرزند خود را ختنه کنند؟ یا اینکه ویژگی بهترین دکتر ختنه برای ختنه نمودن پسر چیست؟ به طور کلی ختنه نمودن پسر یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی محسوب می‌شود که برای هر پسری انجام می‌شود.

ختنه نوزاد چه شرایطی دارد؟

ختنه نوزاد با توجه به حساسیت کار باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود؛ البته قبل از اقدام به این کار بهتر است شرایط آن را مهیا کنید تا آسیب و خطری نوزاد را تهدید نکند. همان‌طور که می‌دانید ختنه شرایطی دارد که باید رعایت شود؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که یکی از شرایط مهم ختنه وضعیت بالینی و وزن مناسب نوزاد است در واقع نوزاد باید حداقل ۳ کیلوگرم وزن داشته باشد.
در رابطه با سن مناسب برای عمل ختنه نیز نظرات متفاوتی وجود دارد اما در بیشتر موارد توصیه شده که بهترین زمان برای انجام ختنه نوزاد حدودا از هفته اول تا ۳ ماهگی است.

در رابطه با نحوه انجام عمل ختنه نیز باید گفت که چندان تفاوتی ندارد که به چه روشی انجام شود تنها مساله مهم و حائز اهمیت مهارت و تجربه پزشک برای عمل خواهد بود. بهتر است قبل از هر اقدامی در رابطه با شرایط نوزاد با پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل بتواند از بهترین روش و کمترین آسیب به نوزاد عمل ختنه را انجام دهد.

آشنایی با فواید عمل ختنه

از نظر جوامع پزشکی عمل ختنه می‌تواند فواید زیادی داشته باشد؛ به همین دلیل در فرهنگ‌ها و در واقع اکثر کشورهای مسلمان این عمل برای نوزادان صورت می‌گیرد. ناگفته نماند که در شرع نیز به عمل ختنه اشاره شد و مستحب دانسته‌اند که در ابتدای تولد نوزاد این کار انجام شود؛ چرا که فواید بسیاری خواهد داشت. البته فواید این عمل معمولا در بزرگسالی خواهد بودکه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش چشم‌گیر خطر ابتلا به عفونت ادراری
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مقاربتی از جمله HIV یا STD
  • خطر مبتلا شدن به سرطان آلت تناسلیرا کاهش می‌دهد.
  • جلوگیری از ایجاد بیماری بالانوپوستیک (التهاب غده و پوست ختنه‌گاه)
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم برای شریک جنسی با توجه به این که آلودگی و عفونت در آلت تناسلی کاهش می‌آبد‌.
  • جلوگیری از بیماری فیموز (چسبیدن سفت و شدید پوست ختنه‌گاه به آلت تناسلی)

آشنایی با فواید عمل ختنه

انواع روش های ختنه کردن نوزاد

به‌طور کلی عمل ختنه به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد اما معمولا در کشور ما ختنه نوزاد به دو روش مرسوم انجام می‌شود که بسته به تشخیص پزشک و شرایط نوزاد یکی از آن‌ها انجام خواهد شد.

عمل ختنه به روش حلقه

به‌طور معمول یکی از روش‌های رایج برای ختنه نوزاد استفاده از روش رینگ یا حلقه است. در این روش پزشک متخصص ابتدا یک حلقه تقریبا تنگ را در قسمت کلاهک آلت نوزاد، قرار داده و با استفاده از نخ آن را محکم کرده و گره می‌زند. با این کار خون به قسمت بالایی آلت نمی‌رسد و به تدریج منجر به کبودی آن می‌شود؛ سپس پزشک پوست ختنه‌گاه را می‌برد و در نهایت حلقه استفاده شده بعد از حدود ۶ الی ۱۲ روز، خود به خود و بدون دخالت والدین از آلت جدا خواهد شد.

در واقع همان‌طور که بند ناف بعد از بریده شدن با استفاده از یک گیره بسته می‌شود و به دلیل نرسیدن خون به آن خشک می‌شود و در نهایت می‌افتد، ختنه در این روش نیز به همان صورت خواهد بود. در روش استفاده از حلقه برای ختنه نوزاد، محل قرارگیری حلقه روی آلت و البته میزان بریده شدن پوست بسیار حائز اهمیت است. در واقع کم یا زیاد بریدن آن می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ به همین دلیل باید به یک پزشک با مهارت کافی برای این کار مراجعه کنید. لازم به ذکر است این روش برای ختنه برخی از نوزادان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که برخی از آن‌ها به صورت مادرزادی در آلت تناسلی نقص یا مشکل وجود دارد.

پس دقت داشته باشید برای این دسته از نوزادان استفاده از روش حلقه ممکن است خطرناک باشد؛ بنابراین مواردی که اشاره خواهیم کرد نباید از روش حلقه برای ختنه کردن آن‌ها استفاده شود.

  • کودکان و نوزادانی که دچار عفونت‌های جدی و اختلالات خونی هستند مثل کودکانی که به هموفیلی مبتلا هستند.
  • نوزادانی که مادران آن‌ها به دلایل مختلف از قرص‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند.
  • نوزادانی که از مشکلاتی مثل تجمع مایع در بیضه یا هیدروسل رنج می‌برند.
  • نوزادانی که دچار بد شکلی آلت هستند.

عمل ختنه به روش سنتی و جراحی

یکی دیگر از روش‌های ختنه در ایران جراحی و بخیه است که به آن عمل ختنه به روش سنتی نیز گفته می‌شود. این روش در قدیم بیشتر استفاده می‌شد که در آن پزشک متخصص در ابتدا مقدار مشخص از پوست ختنه‌گاه را بریده و در مرحله بعد با استفاده از بخیه محل برش را بخیه می‌زند تا از خونریزی بیشتر جلوگیری شود.

اما در این روش به صورت کلاسیک بعد از بریدن پوست اضافی  آلت در این ناحیه نوزاد دچار خونریزی خواهد شد که به جهت قطع خونریزی آن قسمت را با استفاده از دستگاه سوزانده و در نهایت بخیه می‌کنند. به‌طور معمول در روش عمل جراحی ختنه خونریزی نسبت به روش حلقه بیشتر خواهد بود اما مراقبت‌های بعد از عمل در این روش به مراتب راحت‌تر است.

عمل ختنه به روش سنتی و جراحی

مراجعه به بهترین دکتر ختنه

ختنه نوزاد به عنوان یک عمل جراحی کاربرد و شاید زیبایی برای پسران به شمار می‌رود که صرف نظر از این که در عرف به انجام این عمل بسیار اهمیت می‌دهند از نظر علمی و پزشکی نیز عمل مفید و ضروری خواهد بود. گرچه اجباری به انجام این عمل نیست اما برای جلوگیری از برخی مشکلات و عوارضی که در بزرگسالی ممکن است گریبان‌گیر فرد شود پزشکان لازم دانسته‌اند که حتما این عمل در نوزادان صورت گیرد. اما انجام ختنه برای نوزاد دارای شرایطی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

اگر فرزند پسر دارید و قصد انجام ختنه اون رو دارین ولی پزشک معتمد و با تجربه ای نمیشناسین، وبسایت هایی همچون پذیرش ۲۴، پزشکا، جراحتو، پزشکبان، ویکی درمان و دکترتو وجود دارند که برای شما لیستی از بهترین دکترین ختنه و همچنین دیگر متخصصین و کلینیک ها مثل بهترین کلینیک لیزر، بهترین دکتر بوتاکس، بهترین دکتر لیپوماتیک و دکتر پیکرتراشی، بهترین کلینیک دندانپزشکی و …. تهیه کرده اند تا بدون نیاز به هزینه و واسطه بتونین متخصص خودتون رو پیدا کنین.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.