لیست مهارت‌های فردی برای موفقیت در سال ٢٠٢٠ میلادی

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود لیست مهارت‌های فردی برای موفقیت در سال ٢٠٢٠ را منتشر کرده است که به شرح زیر است:

لیست مهارت‌های فردی برای موفقیت

۱. مهارت حل مسائل پیچیده
مهارت حل مسئله فرآیندی ذهنی است که شامل کشف، آنالیز و حل مشکلات می‌شود. هدف نهایی حل مسئله غلبه بر موانع و پیدا کردن بهترین راه حل برای موضوعات است. مهارت حل مسئله به عنوان برخورد فعالانه در جستجو و تشخیص مسائل، خلق راهکارها، مقایسه راهکارهای عملی و انتخاب بهترین روش مواجهه و برخورد با مسائل تعریف شده است. در سال ٢٠٢٠ مانند سال ٢٠١۵ همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهمترین مهارت‌های فردی در دنیای پیچیده امروز محسوب می‌شود.

۲. تفکر نقادانه
تفکر نقادانه یا تفکر انتقادی در تلاش برای آموزش درست اندیشیدن برای کسب آگاهی در جهان پیرامون است که شامل فرآیندهایی همچون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات است. تفکر نقادانه هنری است در باب اندیشیدن به پیرامون خود و نیازمند کسب مهارت‌های فردی همچون شناسایی مسائل، پیدا کردن وسایل کاربردی در جهت حل مسئله، جمع آوری داده، بازشناسی ارزش‌ها، سنجش شواهد، ارزیابی داده و ارائه قضاوت‌های دقیق و عادلانه در زندگی روزمره است که از رتبه ۴ به رتبه ٢ صعود می‌کند. این بدان معنی است که دنیای جدید در ارتباط با وضع موجود نیاز بیشتری به تحلیل نقادانه خواهد داشت.

۳. خلاقیت
خلاقیت مفهومی است که در گستره تاریخ بشر بسیار تغییر کرده است. خلاقیت به معنی رسیدن به راه حل‌های جدید و ایده‌های برتر به وسیله به کارگیری نیروی ذهن و قوای جسمی برای حل مسائل و مشکلات است. در پرورش مهارت، خلاقیت و عواملی همچون استفاده از دو نیمکره چپ و راست مغز به طور همزمان و در تعادل و تعامل با یکدیگر، تهیه یادداشتی در پیاده سازی تفکرات ذهنی، کلام روان و سلیس در بیان افکار، انعطاف‌پذیری و در نهایت ابداع از اصولی‌ترین موارد و عوامل کسب خلاقیت هستند که درسال جاری از رتبه ١٠ به رتبه ٣ صعود می‌کند. این آیتم بالاترین رتبه صعود را در جدول دارد و البته این صعود کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد. با پیچیدگی‌های روزافزون در دنیای امروز، توانایی حل مسئله، نیاز روزافزونی به خلاقیت خواهد داشت.

هوش احساسی عاطفی مهمترین مهارت‌های فردی
هوش احساسی عاطفی در واقع توانایی شناخت و کنترل عواطف، احساسات و هیجانات شخصی تعریف می‌شود که یک مهارت کاملاً جدید در مهارت‌های فردی برتر است

۴. مهارت مدیریت انسان‌ها
مهارت مدیریت انسان‌ها در حقیقت به مهارت ایجاد توانایی‌های قابل پرورش شخص در عملکرد، وظایف و به کارگیری موثر دانش و تجربه شخصی فرد ارتباط دارد. این مهارت که بیشترین عامل موفقیت مدیران در کسب و کارها محسوب می‌شود شامل دانش و فنون روش‌های بودجه بندی و حسابداری، امورمالی، کارپردازی، کنترل و ارزشیابی کارمندان زیر مجموعه خود خواهد بود که علی رغم سقوط از رتبه ٣ به رتبه ۴ همچنان در بین مهارت‌های فردی برتر قرار خواهد داشت. این نشان می‌دهد که این مهارت، در دنیای آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

۵. هماهنگی و سازگاری اجتماعی
توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی است، البته به گونه‌ای که عرف جامعه و قوانین حاکم بر آن اجازه می‌دهند و در سال ۲۰۲۰ از رتبه ٢ به ۵ منتقل شده است. اما باز هم جزء مهارت‌های فردی برتر قرار دارد.

۶. هوش احساسی/ عاطفی
هوش احساسی عاطفی در واقع توانایی شناخت و کنترل عواطف، احساسات و هیجانات شخصی تعریف می‌شود که یک مهارت کاملاً جدید در مهارت‌های فردی برتر است و با توجه به مفهوم آن طبیعی است که در بین ١٠ مهارت برتر قرار گرفته باشد. هوش عاطفی، شیوه برخورد فرد با مسائل و فراز نشیب‌های زندگی را نشان می‌دهد و می‌تواند موجب برقراری ارتباط بهتر با اطرافیان شود و در نتیجه قدرت سازش بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی داشته باشد. این افراد مسئولیت پذیری بیشتری دارند و در مورد خود برداشت و نگرش مثبتی دارند.

۷. قضاوت
قضاوت به معنی کشف حقیقت ماجرا و تحلیل درست مسائل و سپس نتیجه گیری صحیح در جهت حل مشکلات است که با وجود ورود خلاقیت و هوش عاطفی به مکان‌های بالاتر جدول، با کمی جابجایی در رتبه ۷ قرار خواهد داشت. زیرا مهارت قضاوت کردن مسائل و اتفاقات پیرامون و در نهایت مهارت تصمیم گیری، برای ساختن دنیای جدید نقشی حیاتی دارد.

مهارت تصمیم گیری
مذاکره تنها راه رسیدن به هدف و پایان مشاجرات و درگیری‌هاست

۸. مهارت تصمیم گیری
ما به عنوان باهوش‌ترین موجودات کره زمین همیشه و در همه حال در دوراهی و چند راهی انتخاب جهت حل مسائل و مشکلات روزمره زندگی قرار داریم و همواره این امر برای من بسیار مشکل بوده است؛ این مهارت نیز در سال ۲۰۲۰ از جمله مهارت‌های فردی حل مسائل است که در رتبه ۸ ام قرار خواهد گرفت.

۹. مهارت مذاکره
مذاکره تنها راه رسیدن به هدف و پایان مشاجرات و درگیری‌ها است. در مذاکره و گفتگوهای دوطرفه یا چند نفره باید منافع همه افراد حاضر رعایت شده و در نظر گرفته شود و در مذاکره لحاظ شده و به توافق همه افراد حاضر برسد که این مورد نیز در سال ۲۰۲۰ در رتبه نهم قرار خواهد داشت.

۱۰. انعطاف پذیری ادراکی
این نوع انعطاف پذیری یا توانایی سوئیچ کردن شناختی، نوعی مهارت و توانایی ذهن بین دو موضوع مختلف بوده که در واقع نوعی تغییر در شیوه تفکر است و در طول زندگی فردی قابل تغییر است. این مهارت یک مهارت جدید است و حکایت از آن دارد که باید در شیوه و رویکرد ادراکی خود انعطاف پذیرتر باشیم.

مهارت‌های مرتبط با “اندیشیدن” در این لیست بیشترین سهم را دارند (از حل مسایل پیچیده تا انعطاف پذیری ادراکی)

نتیجه گیری:
مسائل هر روز پیچیده‌تر می‌شوند و حل آنها با استفاده از تفکر نقادانه (توسط دیگران بر مبنای مسئولیت اجتماعی) و خلاقیت از ضرورت‌هاست.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.