نوآوری، کلید رهایی از مشکلات کسب‌و‌کار در عصر طلایی

برای حرکت روبه جلو و رسیدن به جایگاهی که همواره در رویاها و آرزوهای کسب‌و ‌کار در ذهن‌ها متبادر می‌شود و همچنین بقا و ماندگاری در میان سایر شرکت‌های رقیب، شاید به جرات بتوان گفت تنها عاملی که موجب استحکام و پایداری در میان سایرین خواهد شد، توجه به اصل نوآوری است. نوآوری یعنی اصل مزیت و به تعبیر دیگر، حرکتی است نامحدود، بدون مرز و روبه جلو.

چرا باید به نوآوری روی آورد؟
جمله مشهوری هست که می‌گوید: «هر چیز تازه‌ای که می‌آموزی، شخصیت تازه‌ای به تو می‌دهد.» واضح است که با جبر حاکم بر بازار و بیم از دست دادن وضعیت مطلوب کنونی در آینده‌ای نزدیک، زنگ خطر برای صاحبان مشاغل به صدا درمی‌آید و در این میان عامل نوآوری به‌عنوان محرکی قوی لحظه به لحظه مدیران شرکت‌ها را تهییج می‌کند تا با پیروی از آن دنبال ثبات کسب‌و‌کار آتی خود باشند و این باور نیز روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود که فقط همسویی با نوآوری می‌تواند به‌عنوان کلید رهایی بسیاری از مشکلات اقتصادی، آنها را مرتفع کند، در غیر این ‌صورت این کسب‌وکارها دیر یا زود در انتهای صف شکست‌خوردگان می ایستند.
نوآوری با خود شادی، روحیه مضاعف، خلق محصولات جدید، احترام مشتریان، افزایش فروش، رشد سود و تحسین رقبا را به همراه خواهد آورد و استمرار در تثبیت و اجرای آن موجب اعتمادبه‌نفس کارکنان شرکت‌ها و موسسات خواهد شد.
بدیهی است نوآوری در اکثر موارد ارتباطی به رشته مرتبط و حوزه تخصصی افراد ندارد و به همین دلیل بزرگان از آن به‌عنوان عنصری بی‌حد و مرز نام می‌برند، زیرا با مطالعه و تحقیق پیرامون آن مشاهده می‌شود بسیاری از افراد، خارج از رشته تخصصی خود موفق به خلق نوآوری‌های بزرگی شده‌اند ازجمله برادران رایت تعمیرکار دوچرخه بوده‌اند، نه مهندس هوانوردی، خودکار توسط یک مجسمه‌ساز و پارکومتر توسط یک روزنامه‌نگار ساخته شد و همین‌طور ده‌ها مثال دیگر که گواه این واقعیت است که دیدن احتمالات و خارج شدن از حوزه و تفکرات تخصصی توانسته موجب خلق ایده‌های برتر شود. پس باید برای دستیابی به آنچه همواره در رویا‌های‌تان به آن می‌اندیشید، ابتدا تفکرات قدیمی را از خود دور کنید تا پیمانه ذهن‌تان برای پرکردن افکار و ایده‌های جدید جای خالی را بیابد.
نکته حائزاهمیت دیگری که هم‌اکنون مورد توجه مدیران صنایع و کسب‌و‌کارهای برتر جهان قرار گرفته، تغییر نگرش آنها از اصل تجزیه به اصل ترکیب است، زیرا آنها چند سالی است پی برده‌اند ماحصل ترکیب و تلفیق دو رشته تخصصی، موجب خلق محصولات علمی جدید و خارق‌العاده خواهد شد. دقیقا همان پدیده‌هایی که هم‌اکنون در جهان صنعت و تکنولوژی، شاهد آن هستیم. همان‌گونه که اثبات شده، پس از رفع نیازهای اولیه و معمولی جامعه انسانی و ایجاد نیازهای جدید او در راستای توسعه تجارت، دل‌بستن صرف به علوم گذشته نمی‌تواند توسعه بازار را تضمین کند و در مقابل با استفاده از علوم میان‌رشته‌ای و درنهایت رشد سرسام‌آور فناوری‌های جدید، شاهدیم در این دهه چه تحولات عظیم و دستاوردهای بی‌نظیری در عرصه علمی پدید آمده و این یعنی باور به ختم تعصب‌های موجود، رهاشدن و عدم‌پافشاری در جایی که هم‌اکنون در آن قرارگرفته‌ایم. به قول مایکل شارژ «چرا حالا باید وارد عرصه نوآوری بشویم؟ چون در شرایط کنونی، انتخاب دیگری در برابرمان باقی نمانده است، گرایش‌ها به شکل دردناکی مشخص شده‌اند و برای رهایی و نجات یافتن از این انفجار پیچیده و هولناک، نیاز به نوآوری بیش از هر لحظه دیگری احساس می‌شود.»

منابع اصلی ایجاد نوآوری
توجه به اتفاقات غیر‌منتظره
توجه به عدم تجانس‌ها و تضادها
توجه به نیازهای هدفمند عامه مردم
تغییرات در صنعت و بازار کسب‌و‌کار
توجه به علوم جدید در لحظه و آینده
سرعت عمل در درک تغییرات محتمل زندگی مردم

ایده‌های جدید در کجا یافت می‌شوند؟
افراد شاغل در بخش فروش
بازارهای جدید بالقوه
شکوه و شکایات مراجعه‌کنندگان
حوادث و بحران‌ها
بازارهای پیرامونی محصولات جدید
آیین‌های ملی، فرهنگی، اجتماعی و…

ویژگی‌های افراد خلاق و نوآور کدامند؟
کنجکاو و پرسشگر هستند
خطرپذیرهای شایسته‌ای هستند
دائما از فرضیات موجود سوال می‌کنند
در زندگی خود، عامل به تغییر هستند
افرادی شاد و سرزنده هستند
پشتکار و اعتقاد به ادامه راه تا رسیدن به هدف دارند
انعطاف‌پذیرند
توانایی خلق طرح‌های نوآورانه را در زمان اندک دارا هستند
توانایی فرموله کردن یک مساله درست را دارند
توانایی رها کردن خود از تعصبات درونی دارند

منبع: نوآوری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.