بهترین ویتامین برای پوست و مو

اگر به دنبال موهای سالم‌تر، ناخن‌های قوی‌تر یا پوستی شفاف‌تر هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا ویتامین مو، پوست و ناخن ارزش خرید دارد یا خیر. بهترین ویتامین برای پوست چه ویتامینی است؟

بسته به مواد تشکیل دهنده آن، مصرف یکی از این مکمل‌ها می‌تواند به تقویت مو و ناخن یا بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه کمک کند.

برای داشتن مو و ناخن‌های سالم باید مراقبت از پوست و مو بخشی اساسی در رژیم سلامتی شما باشد. پوست اندام بدن را شامل می‌شود و مو هم در زیبایی نقش بسزایی دارد.

متخصصان بهداشت می‌گویند مهمترین و اولین کار برای سلامت پوست این است که تا می‌توانید در معرض نور خورشید قرار بگیرید و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. تنها ۱۰-۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن به تولید ویتامین دی روزانه در سراسر پوست کمک می‌کند. ویتامین D به همراه ویتامین‌های C ،E و K یکی از بهترین ویتامین‌ها برای پوست و مو است.

اطمینان از اینکه بدن شما ویتامین مورد نیاز را دریافت می‌کند می‌تواند پوست شما را سالم و جوان نگه دارد. این کار می‌تواند به کاهش موارد زیر تبدیل شود:
سیاهی
سرخی
چین و چروک
تکه‌های خشن و سفت
خشکی بیش از حد

ویتامین‌های اساسی پوست به صورت مکمل در دسترس است، اما در محصولات مراقبت از پوست نیز وجود دارد. در ادامه چهار ویتامین ضروری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و اینکه چگونه می‌توانند در دستیابی به سلامت مطلوب پوست به شما کمک کنند.

بهترین ویتامین برای پوست
ویتامین سی یکی از اصلی‌ترین مواد موجود در بسیاری از محصولات آرایشی ضد پیری پوست می‌باشد

بهترین ویتامین برای پوست

ویتامین دی

ویتامین دی اغلب در مواقعی ایجاد می‌شود که نور خورشید توسط پوست جذب شود. کلسترول موجود در ویتامین به بدن منتقل می‌شود و نقش مهمی در رنگ پوست سالم ایجاد می‌کند. حتی ممکن است به درمان پسوریازیس هم کمک کند. کلسیتریول یک کرم موضعی است که در درمان افراد مبتلا به پسوریازیس موثر است.

ویتامین سی

ویتامین سی در سطح بالایی در اپیدرم (لایه خارجی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) یافت می‌شود. این ویتامین خاصیت ضد سرطانی (آنتی اکسیدانی) دارد و نقش آن در تولید کلاژن به سلامت پوست کمک می‌کند. به همین دلیل ویتامین سی یکی از اصلی‌ترین مواد موجود در بسیاری از محصولات آرایشی ضد پیری پوست می‌باشد. مصرف ویتامین سی به صورت خوراکی می‌تواند اثر ضد آفتاب‌ها (که برای محافظت در برابر اشعه بنفش خورشید به پوست زده می‌شود) را افزایش دهد. این کار را با کاهش آسیب سلول و کمک به روند بهبود زخم‌های بدنی انجام می‌دهد. ویتامین سی می‌تواند به دلیل نقش حیاتی آن در سنتز کلاژن طبیعی بدن به کاهش علائم پیری کمک کند. همچنین به بهبود پوست آسیب دیده کمک می‌کند و در بعضی موارد باعث کاهش چین و چروک می‌شود. از طرفی می‌تواند به ترمیم پوست کمک کند و از خشکی پوست جلوگیری کند.

ویتامین E

ویتامین ای نیز هم آنتی اکسیدان است. عملکرد اصلی آن در مراقبت از پوست، مراقبت در برابر آسیب‌های خورشید است. ویتامین ای هنگام استفاده از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش مراقبت می‌کند. ویتامین ای می‌تواند به جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره و چین و چروک نیز کمک کند. اگر پوست شما به خصوص خشک است، می‌تواند به شما کمک کند تا کمبود سبوم را خنثی کند و همچنین در درمان التهاب پوست نیز موثر است. بیشتر بزرگسالان روزانه به حدود ۱۵ میلی‌گرم ویتامین ای نیاز دارند. این ویتامین در آجیل مانند بادام، فندق و تخمه آفتابگردان یافت می‌شود.

ویتامین سی بهترین ویتامین برای پوست
ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند
ویتامین K

ویتامین کا برای کمک به روند لخته شدن خون در بدن ضروری است و به بدن در بهبود زخم‌ها، کوفتگی‌ها و مناطق تحت تأثیر جراحی کمک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که عملکردهای اساسی ویتامین کا به برخی از بیماری‌های پوستی کمک می‌کند و بهترین ویتامین برای پوست و مو می‌باشد، مانند
علائم کشش
رگهای عنکبوتی
جای زخم
حلقه‌های سیاه زیر چشم

ویتامین کا در بسیاری از کرم‌های موضعی مختلف برای پوست یافت می‌شود و می‌تواند به درمان انواع بیماری‌های پوستی کمک کند. پزشکان به کرات از کرم‌های حاوی ویتامین کا برای بیمارانی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند برای کاهش تورم و کبودی استفاده می‌کنند. این ویتامین ممکن است به تسریع بهبود پوست کمک کند.

ویتامین مورد نیاز برای مو

بسیاری از افراد موهای سالم را نشانه سلامت یا زیبایی می‌دانند. مانند هر قسمت دیگر از بدن، موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه‌ای با ریزش مو ارتباط دارند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون‌ها نیز روی رشد مو تأثیر دارند، ولیکن مصرف بهینه مواد مغذی کلیدی است.

ویتامین‌هایی که برای رشد مو مهم و موثر هستند:

ویتامین A

تمام سلول‌ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این رشد شامل مو هم می‌شود که سریع‌ترین رشد در بدن انسان را دارد. ویتامین آ همچنین به غدد پوست کمک می‌کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می‌کند.

ویتامین B

یکی از شناخته شده‌ترین ویتامین‌ها برای رشد مو، ویتامینی به نام بیوتین است. مطالعات کمبود بیوتین را با ریزش مو در انسان مرتبط می‌دانند. اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای ریزش مو استفاده می‌شود، ولیکن کسانی که کمبود دارند بهترین نتیجه را گرفته‌اند.

ویتامین کا بهترین ویتامین برای پوست
عملکرد اصلی ویتامین ای مراقبت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید است
ویتامین C

ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. رادیکال آزاد می‌تواند رشد مو را مسدود کرده و باعث پیر شدن موهای شما شود. علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی معروف به نام کلاژن –که قسمت مهمی از ساختار مو است- به ویتامین سی نیاز دارد.

آهن

آهن به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن منتقل کنند. آهن به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو نقش حیاتی دارد.

روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد روغنی اطراف فولیکول‌های مو کمک می‌کند. ریزش مو از علامت رایج کمبود روی در بدن است.

پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش موی شدید شود.

منبع: The best vitamin for the skin

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.