تغییرات دنیای مد با گذشت زمان؛ تفاوت لباس‌های امروز و دیروز را بشناسید

امروز سبک پوشش مسیر جدیدی را پیش می‌برد. برخلاف گذشته دنیای مد به سمت لباس هایی رفته است که در عین زیبایی، راحتی هم داشته باشند.

ویدیوهایی وجود دارد که به‌صورت سریع، تفاوت لباس های امروز و دیروز را نشان می‌دهد. از لباس فلیپر در دهه ۱۹۲۰ گرفته تا لباس‌های رنگارنگ دهه ۱۹۷۰ و شلوارهای جین زاپ‌دار که مردم در سال ۲۰۱۵ به تن می‌کردند.مد، مقوله‌ای است که همواره تغییر می‌کند و تغییرات آن، بر زندگی تعداد زیادی از افراد اثر می‌گذارد. چه در خانه یا محل کار و چه در مدرسه یا دانشگاه و حتی هنگام ورزش، مد همواره حضور دارد و ظاهر افراد را دستخوش تغییر می‌کند.

برای مثال، اگر نگاهی به تفاوت لباس های امروز و دیروز بیندازید و با مروری بر گذشته، افراد را در محل کارشان ببینید چیزی جز لباس‌های رسمی، کفش‌های چرم براق ساده و در مواردی کلاه نخواهید یافت. اما امروزه وضعیت به‌طور کلی تغییر کرده است.  امروزه برخلاف گذشته، مد به سمتی می‌رود که افراد در عین داشتن احساس زیبایی و مقبولیت، راحت‌تر باشند.

نگاهی به روند تغییرات مد در صد سال گذشته و تفاوت لباس های امروز و دیروز، نشان می‌دهد که در عین شکل‌گیری تغییرات وسیع، آن‌چه که همواره ثابت بوده، توجه به راحتی استایل‌های جدید بوده است. به این صورت که همواره طراحان مد تلاش کرده‌اند مد امسال از سال قبل راحت‌تر باشد.

تغییرات مداوم مد؛ تفاوت لباس های امروز و دیروز

همه‌ ی ما می‌دانیم روندهای مد در طول زمان می‌آیند و می‌روند. یک سال فلان چیز مد است و سال دیگر استفاده از همان آیتم در استایل، از مد افتاده و قدیمی به‌حساب می‌آید. جالب است بدانید این اتفاق چیز جدیدی نیست و در طی صد سال گذشته، همواره مدهای جدیدی طراحی شده و ظاهر افراد در زمان‌های مختلف تغییر کرده است.

طی یک سده‌ی گذشته، مد درواقع آینه‌ای از وضعیت جامعه و زندگی افراد بوده است. زیرا مسئله‌ای است که به میزان زیادی بر ظاهر شهروندان اثر می‌گذارد. اگر نگاهی به هر بازه‌ی زمانی بیندارید، می‌توانید بر اساس مد و نحوه‌ی پوشش افراد در آن زمان تصویری مستقیم از آن دوره به دست بیاورید.

در این یادداشت ماه پار، شما را با تفاوت لباس های امروز و دیروز آشنا می کنیم. همراه ما باشید.

۱۹۲۰ – دهه‌ی طلایی

بیایید داستان تفاوت لباس های امروز و دیروز را شروع کنیم. از دهه‌ی ۱۹۲۰، چیزی نزدیک به یک قرن گذشته است، زمانی که به دهه‌ی طلایی شهرت دارد. این نام‌گذاری بی‌دلیل نیست. مد و سبک پوشش افراد در این زمان به گونه‌ای بود که انگار آن‌ها همواره در جشن به سر می‌بردند.

جواهرات پر زرق و برق، پرهای روی کلاه، کمربندهای تزئین شده‌ی لباس زنانه، کلاه‌های نمدی مردانه و مدل‌های جدید مو، همه و همه به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید افراد جامعه در یک جشن عمومی به سر می‌برند.تغییرات مد در این قرن سرآغاز تغییراتی در زندگی زنان جامعه بود. تغییراتی شگرف که حتی به آنان اجازه می‌داد با استفاده از نگهدارنده، سیگار بکشند.

۱۹۳۰ – دهه‌ی لباس‌های سنتی

برخلاف دهه‌ی پیشین، که دهه‌ی طلایی نامیده شد و به نظر می‌رسید در آن مردم در یک جشن همگانی حضور دارند، این دهه به شکلی بود که به نظر می‌رسید افراد جامعه، همگی به یک مهمانی نیمه‌رسمی دعوت شده‌اند.

بحران‌های اقتصادی و سیاسی مختلفی که در دهه‌ی پیش شروع شده بود، حالا بالا گرفته و اثر خود را در ظاهر مردم نیز نشان می‌داد. سبک پوشش زنان، که در گذشته بسیار پرطمطراق و زرق و برق‌دار بود، حالا ساده‌تر شده و با لباس‌های شیک و ساده با برش‌های ساده‌تر جایگزین شده بود.

دیگر کلاه بر سر مردان و زنان به‌چشم نمی‌خورد و جامه‌های بلند و بلوزهای آستین‌دار جای لباس‌های چشم‌گیر را گرفته بود. مردان بیش از هر لباسی، از ترکیب پیراهن ساده و شلوار و گاه‌گداری کت و شلوار، استفاده می‌کردند. پوشیدن شلوارهای گشاد هم مرسوم شده بود.

۱۹۴۰ – فقر به آدم پینه‌دوزی یاد می‌دهد

بنابر بعضی دلایل، در این دهه مد به شدت تغییر کرد. در این دوره، مواد و متریال ساخت مدهای جدید و ارائه‌ی شمار زیادی از لباس در بازار وجود نداشت و زنان، متوجه شدند باید ابتکارعمل به خرج دهند و لباس‌هایی که در کمد و گنجه داشتند را تغییر داده و همان‌ها را از نو بپوشند.

بنابراین، زنان که به پارچه‌ها و اکسسوری‌های متعدد دسترسی نداشتند و مجبور بودند دستی به سروگوش لباس‌های قدیمی بکشند و همان‌ها را دوباره بپوشند، تصمیم گرفتند با استفاده از رژ لب قرمز از ملال و تکرار و فضای دلگیری که پوشیدن لباس‌های کهنه ساخته بود دور شوند. لب‌های سرخ، متداول‌ترین اکسسوری دهه‌ی ۴۰ بودند.

تغییرات دنیای مد

۱۹۵۰ – دلیلی برای لذت بردن از زندگی

این دهه، نسبت به دهه‌ی پیشین خود، نزدیکی بیشتری با پوشش افراد در زمانه‌ی فعلی داشت. حالا گشایش‌هایی حاصل شده بود و افراد با گشاده‌دستی برای استفاده از مدهای جدید پول خرج می‌کردند و از این کار لذت می‌بردند.

در این دهه افراد بسیاری پیدا شدند که زندگی خود را وقف مد کردند. تلاشی که بسیار خوب ثمر داد و نام آن‌ها را در تاریخ ثبت کرد. «کریستین دیور» در این زمان ظهور کرد. او نگاهی جدید به مد داشت و جان تازه‌ای به ویترین مغازه‌های لباس‌فروشی که برای مدت‌ها از رونق افتاده بودند داد.

دیور موفق شد علاوه بر پوشش‌های قبلی، پوشش جدیدی به مردان جامعه معرفی کند: ترکیب تیشرت سفید، کت چرم و شلوار جین. یک مد جدید که با اقبال زیادی مواجه شد و حتی برخی ستارگان و سلبریتی‌ها هم به طرفداران آن بدل شدند.

۱۹۶۰ – دهه‌ی مدهای نوسانی

در میانه‌ی روایت تفاوت لباس های امروز و دیروز، به دهه‌ی شصت می‌رسیم. دوره‌ای که به نام دهه‌ی نوسانی نیز معروف شده است. این، زمانی بود که مردم به جای سرخم‌کردن مقابل سنت‌های پیشین و پیروی محض از آن‌ها دست به ابداعات تازه زدند.

گرچه هنوز کت چرمی و شلوار جین طرفداران خود را داشت – و البته هنوز هم دارد – اما به نظر می‌رسید مردم تصمیم دارند چیزهای جدیدتری را امتحان کنند و در عوض پیروی از مد محافظه‌کارانه‌ی دهه‌ی قبل، با دامن‌های کوتاه و لباس‌های متفاوتی در جامعه ظاهر شوند.

۱۹۷۰ – هیپی‌ها وارد می‌شوند

هیچ یک از دهه‌های قرن گذشته به اندازه‌ی زمانی که هیپی‌ها پا به عرصه‌ی وجود گذاشتند و مد مورد نظر خود را به جامعه عرضه کردند معروف نیست. مد آن زمان، سرشار از علائم و نمادهایی است که به فردگرایی، آزادی و رهایی اشاره دارد. عناصری که بخش اساسی تفکر هیپی را تشکیل می‌دهند.

ظواهر آراسته با گل، رنگ‌های زیاد، نقوش اغراق شده، ریش‌های بلند، موهای اصلاح نشده، لباس‌های پاره و… بخش اعظمی از مد رایج در زمان رواج هیپی‌گری را تشکیل می‌دهند. شلوارهای زاپ‌دار رایج در زمانه‌ی فعلی نیم‌نگاهی به مد آن زمان دارند.

۱۹۸۰ – رونق اقتصادی و سرازیر شدن پارچه

داستان تفاوت لباس های امروز و دیروز به دهه‌ی ۸۰ رسید. در این دهه همه چیز به پایین سرازیر شد. دامن‌ها بلندتر شدند و آستین کوتاه لباس‌ها، کمی پایین‌تر آمد. اقتصاد دوباره رونق گرفته بود و در دوخت لباس‌ها از مقدار بیشتری پارچه استفاده می‌شد.

آستین‌های پفی، دامن‌های کلوش، اپل‌های سرشانه، کت‌های ابریشمی و پلیورهای رنگارنگ همه مربوط به این دوره‌اند. در این زمان انواع جدیدی از سبک‌های موسیقی شروع به کار کرده و افراد مشهوری مثل «مدونا» پا به عرصه گذاشته بودند. سایه‌چشم‌های پررنگ و لباس‌های سنگین، مد محبوب این افراد محسوب می‌شد.

۱۹۹۰ – مخلوطی از تمام استایل‌ها

دهه‌ی نود، دهه‌ای بود که در آن تغییرات جهان با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتاد و دیوار نامرئی بین افراد از بین رفته بود. حالا جهان، خود را در آستانه‌ی شکل‌گیری تغییراتی در راستای سازمان‌دهی مجدد می‌یافت. سلبریتی‌ها در حال زیادتر شدن بودند و چون سفر آسان‌تر شده بود، مد راحت‌تر بین افراد دست‌به‌دست می‌شد.

در این زمان، تعداد افراد تأثیرگذار برمد بیشتر شده بود و از همین رو، مد یک‌دستی که تمام افراد جامعه از آن پیروی کنند وجود نداشت. بسیاری از دختران نسل جدید تحت تاثیر بلوزهای کوتاه و جین‌های تنگ و موهای بلوند «بریتنی اسپیرز» بودند. عده‌ای دیگر نیز به مدلی که خودشان ترجیح می‌دادند و برای‌شان راحت‌تر بود لباس می‌پوشیدند. به عبارتی، هرکس طراح مد خودش شده بود و به‌طور واضح، افراد به مصرف‌گرایی تمایل داشتند.

 سبک‌های مد قدیمی

امروز، روند ثابتی برای مد وجود ندارد و هرکس، چیزی را انتخاب می‌کند که در آن راحت‌تر است.

امروزه، هرکس هرکاری دوست دارد می‌کنددر پایان داستان تفاوت لباس های امروز و دیروز، به عصر حاضر می‌رسیم. امروزه روند ثابتی برای مد وجود ندارد. نسبت به گذشته افراد کمتری از ترندها پیروی می‌کنند و پوشش زنانه و مردانه به هم نزدیک شده است.

در این زمان، سبک‌های مد قدیمی گاهی دوباره میان مردم محبوب می‌شوند و از ترکیب آن‌ها باهم، مدهای جدید پدید می‌آید. امروزه مردم از آزادی خود در انتخاب لذت می‌برند و خود را در قفس محصور نمی‌کنند. هرکس در انتخاب آن‌چه با آن راحت‌تر است می‌کوشد.

کلام آخر

در این مقاله، تلاش کردیم با مروری بر روندهای پرطرفدار دنیای مد در سده‌ی گذشته، داستان تفاوت لباس های امروز و دیروز را برای شما تعریف کنیم.

مد، همواره منعکس‌کننده‌ی شرایط اجتماعی و اقتصادی و درعین‌حال، متأثر از آن بوده است. امروزه سبک‌های زیادی از مد هست که دست افراد را در انتخاب هرآن‌چه با آن راحت‌تر هستند باز می‌گذارد. خودمان انتخاب می‌کنیم که می‌خواهیم از کدام روند مد پیروی کنیم و چقدر و چطور آن را تغییر دهیم.

حالا شما بگویید دهه‌ی محبوب‌تان در مد کدام است؟

5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مریم می‌گوید

    تغییرات تکنولوژی حتی روی دنیای مد هم تاثیر گذاشته به نظرم اکادمی های مطرح طراحی لباس مثل ساعت مد باید برن به سمت اداپت شدن با تکونولوژی و استفاده از قلم نوری و ایلاستریتور تا طراحی های سنتی با قلم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.