چرا قبل از ازدواج به مشاوره برویم؟

ازدواج یکی از تصمیم های مهم و اثر بخش زندگی است که هنوز بسیاری از افراد آن را تجربه نکردند. کسانی که  وارد این مسیر نشدند از جنبه ها و ایستگاه های مختلف آن آگاهی کامل ندارند. به همین خاطر، اهمیت مشاوره پیش از ازدواج پررنگ می شود، زیرا هر دو فرد از نظر نیازهای جنسی، عاطفی و جسمی با یکدیگر متفاوت اند و حتی ممکن است طرز تفکر و درک آن ها نسبت به موضوع خاصی با یکدیگر متفاوت باشد.

مشاوره قبل از ازدواج کمک می کند ذهن زوجین برای ازدواج آمادگی بیشتری پیدا کند و مطمئن می شوند خود و همسرشان توانایی برقراری ارتباط قوی و سالم در طول زندگی دارند یا خیر. همچنین این دوره مشاوره می تواند روی بهبود روابط زوجین قبل از ازدواج اثر بخش باشد.

منظور از مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

آیا این سوال برایتان پیش آمده که چرا برخی از ازدواج ها به سرانجام خوبی می رسد، در حالی که برخی دیگر دائما در حال شکست خوردن هستند؟ اگر تصمیم دارید ازدواج قوی و شکوفایی را تجربه کنید، تحقیقات زیادی بابت این موضوع وجود دارد و باید ویژگی هایی که یک ازدواج را قوی، انعطاف پذیر و رضایت بخش جلوه می دهد را شناسایی کنید. مشاوره قبل از ازدواج نوعی روند درمانی است که زوج ها قبل از شروع زندگی مشترک در این مسیر قدم بر می دارد. این مسیر موجب می‌شود مسائل موجود در رابطه قبل از متعهد شدن به ازدواج حل شود یا اهدافی را برای رابطه تعیین کند.

مشاوره اغلب توسط درمانگران ازدواج و مشاوره خانواده دارای مجوز ارائه می‌شود. بسیاری از زوج ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند. تقریباً مانند مراجعه به پزشک برای انجام مراقبت های اولیه. آنها به جای این که منتظر بمانند که مشکلی پیش بیاید و بعد از آن درمان را آغاز کنند، به مشاور قبل از ازدواج مراجعه می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند چطور با آن روبرو شوند. به درمان قبل از ازدواج به عنوان منبعی برای کمک به زوج ها در جلوگیری از مشاوره ازدواج در آینده فکر می کنند.

دلیل اهمیت مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

دلیل اهمیت مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

در گذشته‌های دور، مشاوره برای ازدواج توسط موسسان مذهبی انجام می شد، اما تعدادی از زوج های غیر مذهبی نیز به دنبال این نوع راهنمایی‌ها رفتند. این کار تا حد زیادی برای آن ها اثر بخش بود و کمک کرد از جدایی های ناگوار جلوگیری کنند. در اینجا با دلایل اهمیت مشاوره پیش از ازدواج آشنا می شوید:

تشکیل مهارت های ارتباطی

 زمانی که دو نفر به مشاور مراجعه می‌کنند مشاور آموزش های لازم را برای درک بهتر یکدیگر ارائه می دهد. زوجین مشاوره های مختلفی را پشت سر می‌گذارند و به ناچار مهارت های ارتباطی بهتری را یاد می گیرند، زیرا یک فرد بی طرف به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشند. یک از راز های زندگی زناشویی موفق داشتن مهارت ارتباطی است.

علاوه بر این، بهتر با نیازها و خواسته های فردی یکدیگر پاسخ می دهند. آن ها مهارت های ارتباطی را بدست می آورند تا در شرایط سخت، زندگی خود را سپری کنند.

ایجاد فرصت برای رسیدگی به مسائل

مشاوره فرصتی عالی برای زوجین فراهم می‌کند تا به مسائلی که ممکن است به طلاق منجر شود رسیدگی کنند. هنگام صحبت با مشاور، زوج ها اختلاف مالی خود را حل می کنند یا در مورد برنامه‌های خود برای بچه دار شدن صحبت می کنند. پرداختن به این مسائل قبل از ازدواج بهترین راه برای اطمینان از یک پایه محکم برای آینده و جلوگیری از درگیری‌های جدی است.

برنامه ریزی برای آینده

مشاوران قبل از ازدواج به مسائل آینده نیز می پردازند. آنها کمک می‌کنند که به طور فعال برای آینده برنامه ریزی کنید و شما را در تعیین اهداف مالی و تنظیم خانواده یاری می کنند. همچنین راه هایی برای دستیابی به این اهداف پیش روی شما قرار می دهند. مشاوره قبل از ازدواج مکان مناسبی برای زوجین است که انتظارات خود از زندگی زناشویی را مطرح و در مورد اینکه برای آینده چه چیزهایی نیاز دارند شخصا صحبت کنند.

کشف چیزهای ناشناخته در مورد زوجین

مشاوران هنگام صحبت با زوجین، سوالات زیادی از آنها می پرسند. گوش دادن با دقت به سوال های شریک زندگی راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یکدیگر است. بسیاری از زوج‌ها درک می‌کنند که هیچ کس بهتر از آنها شریک زندگی خود را نمی شناسد. با این حال، مشاوران می توانند به ارائه اطلاعات مهمی کمک کنند که ممکن است یک شریک تمایلی به اشتراک گذاشتن آنها نداشته باشد.

این فرصت موجب رشد عالی زوجین می شود و کمک می‌کند درباره یکدیگر بیشتر بدانند. همچنین فضای مناسبی است که زوجین در مورد چیزهایی که آنها ناراحت می کند صحبت کنند. اگر یکی از زوجین نیز قبلا در روابط خود ناموفق بوده است می‌تواند با کمک این راهکار در مسیر درست قدم بردارد.

نحوه دریافت مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

نحوه دریافت مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

خیلی ها پیش از ازدواج آگاه نیستند و نمی دانند دقیقا چه مراحلی را باید سپری کنند. مشاوره از بخش‌های مختلف مانند مشاوره ژنتیک، پرسشنامه، مشاوره در مورد مسائل جنسی، بررسی علت های خیانت، مشاوره پیش از ازدواج در مورد روابط عاطفی و روابط اجتماعی تشکیل می شود که در هر کدام از این کلاس ها بخش مهمی از مسائل مربوط به ازدواج را مطرح می شود و زوجین نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری کسب می کنند تا با اطمینان بیشتری برای ازدواج تصمیم بگیرند.

البته تنها مراجعه به یک مرکز مشاوره برای استفاده از این خدمات مطرح نیست، بلکه باید در انتخاب مشاور و متخصص خود نهایت دقت را داشته باشید. فردی که در این زمینه فعالیت می کند باید تجربه فراوانی داشته باشد و در راهنمایی بسیاری از زوجین موفقیت بالایی را کسب کرده باشد. در غیر این صورت احتمال اینکه زوجین نتیجه کافی از مشاوره مشاهده نکنند زیاد است. یکی از متخصص ترین و باتجربه ترین مشاوران قبل از ازدواج، دکتر کاشفی زاده است که در زمینه های مختلف مانند روانشناسی کودک، فردی، مشاوره طلاق، زوج درمانی و … فعالیت می کند.

سوالات متداول

مزیت مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مهم ترین دلایلی مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین مطرح می شود فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد یکدیگر، ایجاد مهارت های ارتباطی، حل مسئله و شناسایی هر گونه انتظاری است که ممکن است ناگفته باشد.

در مشاوره قبل از ازدواج چه موارد مهم است؟

موضوعات مختلفی وجود دارد که در مشاوره قبل از ازدواج به آنها پرداخته می شود: نحوه تعامل شما با خانواده و دوستان، مسائل مالی، ارتباط جنسی، مشاغل فرزندپروری، اداره تعطیلات و رویدادهای خاص، معنویت یا ایمان.

در مشاوره قبل از ازدواج کدام مسائل را بیان کنیم؟

اگر میان زوجین حساسیت‌های زیادی وجود دارد، تعریف جزئیات با چالش مواجه می شود. در صورتی که احساس می‌کنید مطرح کردن برخی موضوعات باعث شرم و عصبانیت فرد مقابل می شود بهتر است برخی مسائل را بیان نکنید، اما اگر دلیل اصلی تان  برای مراجعه به مشاوره همان موضوع است قبل از مطرح کردن از مشاور خود کمک بگیرید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.