کودزو، یک ماده کاهش دهنده اعتیاد!

کودزو یک نوع گیاه است که به طور فراوان در ایالات جنوبی آمریکا یافت می‌شود. جنوبی‌ها از کودزو برای سبدبافی استفاده می‌کنند. هیچ یک، نه گله‌های گاو و گوسفند و نه حتی علف کش‌ها نمی‌توانند از رشد آن جلوگیری کنند، رشدی که اگر به آن رسیدگی نشود در مدت کمتر از سه ماه می‌تواند تمامی‌تجهیزات یک مزرعه و ساختمان‌های کوچک آن را بپوشاند. هر تاک یا درخت آن حداقل هفته‌ای یک پا رشد می‌کند.

وقتی از مزارع کودزو در جنوب با قطار دیدن می‌کردم دوستم می‌گفت ترجیح می‌دهد برای ترک سیگارش به جای استفاده از سیگارهای الکترونیکی از یک بسته قرص کودزو استفاده کند. دوستم می‌گفت هنگامی که در محل زندگی خود یک مغازه مکمل‌های جدید را کشف کرد، یک قوطی پیدا کرد که روی آن برچسبی داشت با این مضمون» برای اعتیاد خوب است». درون آن قرص‌های کودزو بود. باید سه بار در روز قرص را مصرف می‌کرد و او دریافت که مصرف کودزو باعث شده بود تا سیگار را فراموش کند.

درحالی که مطالعات خاصی در مورد رابطه بین سیگار کشیدن و کودزو انجام نشده است، محققان به تشریح یک مکانیزم کاهش اعتیاد سیگار نزدیکتر می‌شوند، و آن شامل گیاهان و سبزیجات با ریشه پیورارین است، که یک جز ترکیب دهنده از کودزو است. این گیاه موادی را که در قسمت‌های گیرنده اعتیاد در مغز است سست می‌کند، از این رو، میل به سیگار کشیدن کاهش پیدا می‌کند.

مطالعات بر روی الکلی‌ها، نشان دهنده یک مکانیسم کاملا متفاوت در روش کار است. کودزو، مواد سمی تولید شده از الکل را در کبد از بین می‌برد. درمان حالت خماری که چینی‌ها صدها سال است برایشان شناخته شده است، با این مکانیسم تشریح می‌شود. علی رغم شناخته شدن اثرات مثبت کودزو و پیورارین، محققان در مورد چرایی اثرات آن‌ها هنوز مطمئن نیستند. در سال ۱۹۹۸، پژوهشی در دانشگاه‌هاروارد انجام شد که همسترهای الکلی(موش‌های الکلی)، که معادل انسان‌ها پنج بار در روز الکل مصرف کردند، بعد از تزریق کودزو، آب را به الکل ترجیح دادند.

تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه پزشکی وابسته به‌ هاروارد، بیمارستان مک لین، بر روی مشروب خواران انجام شد. چهارده مصرف کننده قوی (که سه تا چهار بار در روز آبجو مصرف می‌کردند) در این تحقیق شرکت داده شدند. آزمایشگاه مانند یک اتاق نشیمن بود، با یک یخچال که در آن نوشیدنی‌های مورد علاقه هرکس در آن قرار داشت. به هفت نفر از آنها هر روز به مدت یک هفته قرصی با عصاره کودزو داده شد. به هفت نفر دیگر داروی بی اثری یعنی دارونما دادند. در پایان هفته، همه آنها برای نوشیدنی دعوت شدند. آنهایی که کودزو خورده بودند، نصف حد معمول خود یعنی یک هشتم آبجو نوشیدند. گروهی که داروی بی اثر خورده بودند، مانند همیشه ۳ لیوان و نیم آبجو خوردند. هفته بعد، گروه‌ها برعکس شدند، آنهایی که داروی بی اثر خورده بودند برای یک هفته کودزو دریافت کردند. دوباره افرادی که کودزو دریافت کرده بودند نیمی از آبجو را خوردند، بجز برای افرادی که بنظر می‌رسید کودزو روی آن تاثیری ندارد.

برخلاف علائم ظاهری گیاهان، اثرات دارویی آن به نظر می‌رسد ایجاد تعادل می‌کند. سیگار کشیدن دوست من بطور کامل متوقف نشد اما از تقریبا یک بسته در روز، به ۳ تا ۵ نخ سیگار در روز رسید. در الکلی‌ها و همچنین همسترها، به نصف میزان قبلی کاهش یافت.

منبع: روزنامه مردمسالاری

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.