باورهای درست و نادرست درباره چای

گیاه چای به ‌صورت بوته، درختچه یا درختی است با نام عملی THEA SINENSIS یا CAMELIA که از خانواده‌ی چای (THEACEAE) می باشد. این گیاه در نقاطی از جهان از جمله هندوستان، چین، سریلانکا، ژاپن، ایران و نواحی دیگر پرورش می ‌یابد. چون در سه فصل از سال (بهار، تابستان و پاییز) برگ‌ های آن برداشت می ‌شود، لذا در اکثر نقاط، چای به صورت بوته وجود دارد؛ ولی در صورتی که هیچ ‌گونه برداشتی از آن صورت نگیرد، کم کم مرتفع شده و به ‌صورت درختچه یا درخت در می ‌آید. قسمت اصلی مورد استفاده‌ی بوته ‌ی چای، برگ آن است که به ‌صورت‌های مختلف تبدیل به انواع چای می ‌شود.

این روزها باورهای جدیدی درباره تاثیرات چای بر بدن منتشر می‌شود اما کدام‌ یک از این باورها واقعا درست هستند؟

۱. چای حاوی فلاونید است
درست است. فلاونیدها مولکول‌هایی هستند که به مبارزه در مقابل التهاب‌ها کمک می‌کنند. می‌دانید که التهاب‌های کوچک می‌توانند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی بشوند، اما مصرف چای نقش مهمی در پیشگیری از این مشکلات بازی می‌کند.

۲. حفاظت آنتی اکسیدانی چای فوریست
نادرست است. اثر آنتی اکسیدانی چای دو ساعت پس از مصرف به بیشترین حد خود می‌رسد. به یاد داریم که آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند؛ رادیکال‌های آزادی که باعث پیری و التهاب می‌شوند.

۳. اگر می‌خواهیم از فواید چای بهره ببریم، نباید بگذاریم بیش از یک دقیقه دم بکشد
نادرست است. پلی‌فنول‌های چای به آهستگی دم می‌کشند؛ بنابراین باید برای دم کشیدن، زمان بیشتری به چای داد. برای مثال، مدت زمان توصیه‌شده برای دم کشیدن برگهای چای سبز، ۱۰ دقیقه است.

۴. چای نمی‌گذارد خوابمان ببرد
درست است. چای هم مانند قهوه حاوی کافئین (یا تنین) است، کافئین مولکولی است که به جلوگیری از به خواب رفتن افراد حساس، به خوبی شناخته شده، است. در مواردی که برای به خواب رفتن مشکل دارید، بهتر است از ساعت ۴ بعد از ظهر به بعد چای ننوشید یا از چای بدون کافئین (بدون تنین) استفاده کنید.

۵. خودمان می‌توانیم چای را کافئین‌زدایی کنیم
درست است. خیلی ساده است، کافئین جزء اولین مولکول‌هایی است که در آب دم می‌کشد؛ بنابراین کافیست، چای را در مقدار بسیار کمی آب به مدت یک دقیقه دم کنید، سپس این دم کردۀ اولیه را دور بریزید (به این ترتیب ۸۰ درصد کافئین چای از بین می‌رود). سپس، چای را در یک فنجان بزرگ آب به طور معمول دم کنید. این دم کردۀ دومی، بدون کافئین (یا بدون تنین) است.

۶. تمام چای‌ها حاوی مقدار یکسانی کافئین هستند
نادرست است. مقدار بسیار کمی کافئین (یا تنین) در چای سفید وجود دارد، کمی بیشتر در چای سبز و باز هم بیشتر در چای اولونگ و چای سیاه.

۷. چای باعث سوزش معده می‌شود
درست است. کافئین که در چای یا قهوه وجود دارد، مولکولی است که باعث رها شدن اسفنکتر تحتانی مری می‌شود، این امر باعث بازگشت یا بالا آمدن اسیدهای معده خواهد شد.

۸. چای بدون شیر و شکر کالری ندارد
درست است. به طور دقیقتر، چای بدون شیر و شکر حاوی ۰ تا ۲ کالری انرژی است.

۹. زنان باردار باید مصرف چایشان را کم کنند
درست است. باز هم مشکل بر سر همان کافئینی است که در چای یا قهوه وجود دارد. البته باید بدانید که کافئین موجود در چای خیلی کمتر از کافئین موجود در قهوه است.

۱۰. چای سبز حاوی فلاونید بیشتری است
درست است. و در بین چایهای سبز، غنی‌ترین آنها چای‌های سبز ژاپنی، خصوصاً سنچا و ژیوکورو هستند.

منبع: سایت سیمرغ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.