نگاهی به ده جاذبه توریستی کنار جاده‌ای

شاهکارهای هنری که سالانه میلیون ها گردشگررا به خود می کشانند همگی در موزه ها وجود ندارند. بعضی از آنها در کنار جاده ها قرار گرفته اند. گرچه قصد سازندگان این سازه ها ابتدا علاقه مند کردن ساکنان این منطقه به محل سکونت خود بوده ولی این طرح ها بسیار فراتر رفتند و به رونق زندگی و کسب و کار در این شهرها بسیار کمک کردند و امروزه گردشگران فراوانی را از قاره های دیگر برای تماشای این شگفتی ها به این مناطق می کشانند.

آثاری که راننده ها را در میانه راه متوقف می کنند و به تماشای خود می کشانند و باعث حیرت می شوند کم نیستند ولی اینجا به معرفی ده اثر از بهترین های آنها و داستان ساختشان می پردازیم، ایده هایی که پس از اجرا بسیار فراتر از خواست صاحبانشان رفتند و آنها و طرح هایشان را جهانی کردند. این آثار همگی به انتخاب سایت تاپ تنز است و همگی این آثار در کنار جاده های قاره آمریکا قرار دارند.

پسته غول آسا
باغ پسته مکگن میزبان پسته بتونی غول پیکری است که ۹ متر طول دارد و برای ساخت آن از ۳۵ گالن رنگ مصرف شده است. ابتدا این پسته به افتخار صاحب این باغ بزرگ ساخته شد ولی امروزه رانندگان بسیاری را به این منطقه می کشاند. در نزدیکی این پسته غول آسا فروشگاهی است که سوغات این منطقه را به شکل های مختلف و طعم های گوناگون می فروشد.

کوه رستگاری
کوه رستگاری اثری رنگارنگ در نیلند کالیفرنیاست. لئونارد نایت، خالق این اثر هنری در سال ۱۹۸۴ پس از این که بالونش حین سفر متلاشی شد و نتوانست به مقصد برسد، تصمیم به ترک همیشگی زادگاهش گرفت و هدیه خداحافظی او به زادگاهش ساختن کوه بتونی کوچکی در محدوده کمربندی شهر بود که به کمک صدهزار گالن رنگی که توسط بازدیدکنندگان اهدا شد، توانست ترکیب باشکوهی از گل ها، آبشارها و وطن پرستی را به نمایش بگذارد.

گوزن شکلاتی
بیشتر جاذبه های کنار جاده ای در محیط باز وجود دارند، ولی این گوزن شکلاتی چاره ای به جزماندن در محفظه ای با دمای ۲۰ درجه و سیستم تهویه ندارد. این گوزن نر لنی نام دارد و از ۷۷۱ کیلو شیرشکلات در طول یک ماه به اندازه و شکل دقیق یک گوزن نر ساخته شده است. این گوزن شکلاتی سال ۱۹۹۷ به دلیل علاقه ساکنان مِین به شیرینی و به عنوان خوش شانسی و جذب مشتری به شیرینی فروشی لن لیبی که سال ۱۹۲۶ تاسیس شده بود ساخته شد و با داشتن دو و نیم متر طول بزرگ ترین مجسمه شکلاتی به شکل حیوان به حساب می آید.

قبرستان کادیلاک
آماریلوی تگزاس مدفن ده کادیلاک ساخت ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۳ است که سال های باشکوه این صنعت در آمریکا محسوب می شود. ایده در خاک فرو بردن کادیلاک ها از جلو تا نیمه توسط گروه هنری اُنت فارم در سال ۱۹۷۴ پرداخته شد و هم اکنون تبدیل به نمایشگاه هنری عمومی شده است و از بازدیدکنندگان خواسته می شود رنگ، ماژیک یا اسپری رنگ همراه خود بیاورند و این اثر گرافیتی را به میل خود تغییر دهند و بخشی از یک گفت وگوی هنری دائمی را بسازند، بنابراین معمولا دو روزی پیدا نمی شود که رنگ این ماشین ها یکسان باشد. این اثر هنری همچنین بیانگر افت و خیز صنعت اتومبیل سازی در آمریکاست.

برج کج نایلز
این برج کج به شکل برج کج پیزا سال ۱۹۳۴ توسط صنعتگری به نام ایلگ در شهرکوچک نایلز به عنوان تفریحگاهی برای کارمندان شرکتش ساخته شد و ۶۰۰ سالگی برج پیزا در این برج جشن گرفته شد. کارکرد اصلی این برج تامین آب مورد نیاز برای استخر این مکان بود ولی امروزه به برجی برای تماشا تبدیل شده است و مکانی برای گردهمایی ها و تجمعات گروهی و برگزاری کنسرت. این بنا که دقیقا همان نسبت های برج پیزا را در نصف ابعاد داراست باعث خواهر خواندگی شهر کوچک نایلز با شهر پیزا در توسکانی ایتالیا در سال ۱۹۹۲ و جذب بیشتر گردشگر به این مکان شد.

کارهِنج
این سازه توسط جیم رِیندرز سال ۱۹۸۷ ابداع شد. زمانی که وی در انگلستان زندگی می کرد ساختار، اندازه و نسبت سنگ های استون هنج را به دقت مورد بررسی قرار داد که بعدا به او در ساخت کارهنج به همان سایز و ابعاد استون هنج کمک کرد. این سازه نزدیک نِبراسکا واقع شده و ادای احترامی است به بنای باستانی استون هنج در انگلستان، ولی به جای این که با قرار گرفتن قطعات بزرگ سنگ روی یکدیگر ساخته شود با قرار گرفتن ۳۸ ماشین قدیمی روی هم دقیقا به همان ترتیب استون هنج ساخته شده است و رنگ خاکستری روی آنها اسپری شده که بیشتر یادآور بنای تاریخی استون هنج باشد. این سازه در فهرست مکان هایی که قبل از مرگ باید دید ثبت شده است.

بزرگ ترین «ده فرمان» جهان
بزرگترین ده فرمان جهان تابلویی ۹۱ متری است در جنوب غربی ایالت کارولینای شمالی که دهه ۱۹۴۰ توسط کلیسای جامع این منطقه در تپه ای سرسبز نزدیک شهر مورفی ساخته شد. هر حرف نقش بسته روی این تپه ۱/۵متر طول دارد و رسم است که زوج ها برای بستن پیمان یا وفاداری به یکدیگر با فرمان هشتم عکس می گیرند.

پرنده های غول آسا
سال ۱۹۹۲ یکی از ساکنان شهری کوچک در ایالت داکوتای شمالی به نام گری گرف که مهاجرت همشهریان خود به شهرهای بزرگ تر را شاهد بود، چاره ای اندیشید تا از تبدیل شهرش به شهر ارواح جلوگیری کند. او با فلزهای به درد نخور مجسمه هایی ساخت که بازدید از آنها به رونق زندگی و کار در این شهر کمک کرد. هفت مجموعه مجسمه فلزی در امتداد بزرگراه معروف به جاده سحرآمیز به فاصله سه مایلی یکدیگر قرار گرفته اند. خانواده حلبی متشکل از پدری ۱۴ متری و پسری هفت متری در حال کشاورزی، اولین مجموعه مجسمه ها از این دست بود که در این منطقه ساخته شد، چرا که خانواده اهمیت فراوانی برای ساکنان این منطقه داشت. پرنده های غول آسا نیز یک خانواده را تشکیل می دهند، متشکل از یک خروس ۱۲ متری، یک مرغ ۵ / ۱۰ متری و دو جوجه ۵ / ۴ متری. طرح بزرگراه سحرآمیز سال ۱۹۸۹ شروع و پس از ۱۷ سال سرانجام سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

لوسی، بزرگ ترین فیل جهان
حدود یک میلیون قطعه چوب و ۴۰۰۰ مترمربع فلز برای ساخت یک بنای ۲۰ متری به شکل فیل صرف شده است. این فیل ۹۰ تنی لوسی نام دارد و در ایالت نیوجرسی واقع شده است. ساخت بنایی به شکل حیوان اولین بار به ذهن جیمز وی لفرتی خطور کرد و اولین نمونه معماری از این دست در آمریکا را در سال ۱۸۸۱ ساخت. هدف سازنده این مجسمه عظیم که مشاور املاک بود، رونق منطقه برای جذب خریداران زمین و مسکن بود. این فیل دوست داشتنی خیلی سریع به جاذبه ای گردشگری تبدیل شد و به عنوان بنای تاریخ ملی آمریکا به ثبت رسید. لوسی همچنین سالن بزرگی را در شکم خود جای داده است که در دوران مختلف کاربردهای متفاوتی داشته، از دفترکار گرفته تا هتل و ویلای تابستانی.

دایناسورهای غول پیکر
کلود بِل پس از دیدن لوسی در سال ۱۹۶۴ فکر ساخت مجسمه های غول پیکری در امتداد جاده ای در کالیفرنیا برای جذب مشتری به کافه نوپای خود به ذهنش خطور کرد. ۳۰ هکتار از بیابان های کالیفرنیا را خریداری کرد تا شاهکار خود را بسازد. طی دو دهه از عمر خود، ۳۰۰ هزار دلار پول صرف کرد تا دو دایناسور بتونی غول پیکر بسازد. یکی برونتوسوری مشهور به «داینی» که بزرگ ترین دایناسور دنیاست و ۱۵۰ تن وزن دارد و دیگری تیرکسی ۱۰۰ تنی است به نام «مستر رکس». درون شکم داینی موزه تاریخ طبیعی و فروشگاه خرید سوغاتی بزرگی است. این دو دایناسور سالانه ۱۲ میلیون بازدیدکننده دارند. آقای بل قصد ساختن یک ماموت غول پیکر و ببر ماقبل تاریخی را در کنار دایناسورهایش داشت که هیچ گاه محقق نشد.

منبع: روزنامه جام جم

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.