لباس و کفش ورزشی باید چگونه باشد؟

پوشیدن لباس ورزشی مناسب یکی از نیازهای اولیه انجام حرکات ورزشی مفید و با کیفیت است. بنابراین توجه به برخی نکات کلیدی هنگام انتخاب لباس ورزشی می‌تواند اثربخش باشد.

لباس ورزشی باید راحت، نرم، سبک، انعطاف پذیر باشد به‌طوری‌که هوا براحتی در آن جریان پیدا کند. از سوی دیگر میزان لباسی که می‌پوشید و ضخامت آن باید با دمای هوایی که در آن ورزش می‌کنید متناسب باشد. در شرایط هوای گرم از لباس‌های نازک و حتی‌الامکان شلوارک و تاپ ورزشی و در هوای سرد علاوه بر زیرپوش‌های مناسب استفاده از گرمکن الزامی است. اما به طورکلی ورزش در هوای بسیار سرد یا گرم توصیه نمی‌شود.

در فضای باز و سرسبز ورزش کنید. اگر دمای هوا و شرایط جوی نامناسب است از سالن‌های سرپوشیده استفاده کنید. هنگام ورزش از جوراب‌های نخی مناسب استفاده کنید. در صورت انجام ورزش‌های زمستانی یا فعالیت در فضای سرد، استفاده از دستکش و جوراب پشمی نرم و کلاهی که روی گوش‌ها را بپوشاند، الزامی است.

همیشه یادتان باشد که با پاهایتان کار زیادی دارید و غیر از زمانی که ورزش می‌کنید باید ساعات دیگر روز نیز وزن شما را تحمل کنند. بنابراین راجع به کفش ورزشی خود همیشه دقیق و حساس باشید.کفش ورزشی در درجه اول باید دقیقاً اندازه پای شما باشد.

اگر قرار است هنگام ورزش از جوراب مخصوصی استفاده کنید حتماً موقع خرید کفش آن جوراب را به پا داشته باشید و با آن کفش‌تان را آزمایش کنید.کفش ورزشی باید سبک و راحت باشد و وزن زیادی را متوجه زانو و کمر شما نکند. حتی در میان کفش‌های کوه‌نوردی هم مدل‌های جدیدی وجود دارند که سبک‌تر و مقاوم‌تر هستند.کفش ورزشی باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد (مگر کفش رشته‌های خاص که محکم و نفوذ ناپذیرند مثل کفش اسکیت، کوه‌نوردی، اسکی و…) نرمی و انعطاف‌پذیری کفش را می‌توانید با تا کردن آن در دست تان و پیچاندن آن به طرفین آزمایش کنید، زمانی که کفش را به پا کردید چند بار با آن روی پنجه جهش کنید و دقت کنید کفش برای شما تنگ، سخت یا سنگین نباشد.

امروزه داشتن گوه‌های نرم با زاویه مناسب درکفش‌های ورزشی برای کم شدن فشار روی زانو و ستون مهره‌ها یک امتیاز بزرگ است. گوه نباید ارتفاع زیادی داشته باشد و مثل کفش‌های پاشنه‌بلند زنانه پشت ساق پا را تحت فشار قرار ندهد. همچنین وقتی پاشنه‌تان را داخل کفش فشار می‌دهید باید با نرمی و انعطاف‌پذیری تمام فشرده شود و با کم کردن فشار بسرعت به حالت اولیه بازگردد.

کف کفش ورزشی نباید صاف باشد و باید فرم کف پای شما را داشته باشد؛ به عبارت دیگر کف کفش ورزشی باید یک برآمدگی در ناحیه قوس کف پا و کمی فرو رفتگی در پاشنه و جای انگشتان پنجه پا داشته باشد.

معمولاً بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند از درجه حرارت هوا شکوه و دائماً عرق می‌کنند و از ساییدگی و عرق‌سوز شدن پوست شان شکایت دارند. این افراد باید از لباس‌های گشاد، خنک و روشن برای جلوگیری از ساییدگی و عرق‌سوز شدن از مام زیر بغل استفاده کنند.آنها باید متوجه باشند که استفاده از لباس‌های تنگ و محکم تنها موجب ساییدگی بیش از حد و همچنین درد و رنج جسمی‌شان خواهد شد.

نازنین دانش‌بخش
کارشناس آموزش بهداشت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.