زندگینامه و عکسهای مونا پورصالح قهرمان ایرانی پرورش اندام زنان کانادا

مونا پورصالح، دختر ایرانی مقیم کانادا که روزگاری در کشورمان شنا و کونگ فو و غریق نجات را تجربه می کرد هم اکنون ساکن تورنتو کانادا و مهمتر از آن قهرمان پرورش اندام زنان در شاخۀ فیزیک است. او پیشتر در سال ۲۰۱۲ مقام سوم این رشته را در کانادا کسب کرده بود.

مونا پورصالح در ایران کارش را با یک مربی خانم نروژی به نام تامسون شروع کرد و تشویق های خانوادۀ ورزشکارش او را به ادامۀ راهش ترغیب کرد. پدر مونا ژیمیناستیک کار و برادرش بدنساز و دو خواهر دیگرش یکی در تهران و دیگری در کانادا بدنساز شاخۀ بیکنی هستند.
مونا علت اصلی ترک ایران را سرزنش دیگران بخاطر عضله های بزرگش می داند و می گوید تا زمانی که در ایران بودم مجبور بودم سبک کار کنم تا عضله هایم بزرگتر نشوند. او در اولین حضورش در کانادا بعنوان «اورال واینر» مسابقات شناخته شد.

مونا این باور عمومی که خانم های بدنساز امکان باروری خود را از دست می دهند را رد می کند و معتقد است با رعایت اصول پزشکی می توان هم بدنساز باقی ماند و هم مادر شد.

مونا پورصالح در مورد مشکلات اجتماعی و شخصی رشتۀ ورزشی اش می گوید: وقتی قرار است برای مسابقه آماده بشوی، قادر نیستی در طول روزهای نزدیک به مسابقه رابطه عادی با دیگران داشته باشی. در طول چند ماه پیش از مسابقه حتی تلفن زدن به یک دوست وقت گیر است. روزی سه بار باشگاه می روید، ورزش های هوازی باید انجام بدهید، وقت بگذارید و درست کردن غذای مخصوص خودتان از شما وقت زیادی می گیرد. گاهی آن قدر خسته اید که دیگر توان سرمایه گذاری و انرژی گذاشتن برای ارتباطات باقی نمی ماند. در این شرایط، به ندرت کسی پیدا می شود که بتواند این مشکلات را درک کند. این سختی ها فقط مختص خانم ها نیست بلکه آقایان این رشته هم در طول این دوره درگیر این مشکلات هستند. اگر کسی بخواهد تمام مسیر عمر مفیدش برای مسابقه ها آماده بشود، طبعا نه قادر به بچه دار شدن است و نه می تواند زندگی عاطفی خاصی داشته باشد. فقط همان هیکل را دارد برای این که پنج دقیقه روی استیج برود. برای همین هم من بعد از مسابقه، بالانس و توازن موجود را در زندگی ام ایجاد می کنم و باز هم وارد پروسه یک زندگی عادی می شوم تا شروع مسابقه بعدی.

در این رشته، بیرون از ایران هم چندان برای زن ها اعتباری قائل نیستند. به خانمی که نفر اول قهرمانی جهان را هم کسب کرده، چندان منفعتی به لحاظ مالی نمی رسانند در حالی که وضعیت آقایان واقعا متفاوت است.

مونا دربارۀ برنامه غذایی اش می گوید: کربوهیدرات در شش یا هشت وعده غذایی من وجود دارد. سفیده تخم مرغ با جو پرک شده برای صبحانه، سینه مرغ با سیب زمینی شیرین و شاید کمی برنج قهوه ای و چند ساعت بعد سینه مرغ با کلم برکلی یا نوعی ماهی با سبزیجات. سعی می کنم از وعده ساعت سه و چهار به بعد فقط سبزیحات و پروتئین بخورم. طبعا وقتی عضلاتم کوچک می شوند، میزان کربوهیدرات را بالاتر می برم. پروتئین عضله را بازسازی می کند ولی این کربوهیدارت است که عضله را می سازد.

+ عکسهای شیرین نوبهاری، قهرمان پرورش اندام زنان ایران
+ عکسهای سودابه صبور، چهرۀ شاخص پرورش اندام زنان ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.