تشکیل حافظه غذایی در مغز با مصرف غذاهای شیرین

مصرف مواد غذایی شیرین موجب پدیدار شدن حافظه غذایی در مغز می‌شود. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، بخشی از مغز که با عملکرد حافظه رویدادی یا اپیزودیک رابطه دارد با مصرف مواد غذایی شیرین فعال می‌شود.

به گزارش پژوهشگران دانشگاه جورجیا، عملکرد افرادی که به مصرف مواد غذایی شیرین تمایل دارند باعث می‌شود، تجارب شخصی آنها به صورت فهرستی از مواد غذایی و هیجان‌هایی که پس از خوردن خوراکی‌های شیرین ایجاد می‌شود، به طور مستقل در حافظه اپیزودیک ثبت شود. این بررسی‌ها نشان داد، نورون‌های فعال در هیپوکامپ مغز با مصرف مواد غذایی شیرین فعال می‌شوند و تجربه‌ها بر اساس زمان و مکان در این نوع حافظه نقش می‌بندد.

پروفسور ماریس پرنت، عصب شناس و محقق دانشگاه جورجیا در گزارش خود نوشت، تیم تحقیقاتی ما به این نتیجه دست یافت، که این حافظه در کنترل رفتارهای تغذیه‌ای نقش دارد. از آنجا که بسیاری از تصمیم گیری‌های افراد بر اساس تجربیات گذشته و هیجان‌های حاصل از آن انجام می‌شود، اهمیت نقش این حافظه در پیدایش عادات‌های غذایی قابل تشخیص است. برای نمونه بسیاری از افراد آموخته‌اند زمانی که تصور می‌کنند از عهده انجام کاری ناتوان هستند، از مصرف خوراکی‌های شیرین برای کاهش اضطراب و هیجان اندوه خود استفاده کنند. در واقع تصمیم گیری‌های فعلی افراد بر اساس زمان و مکانی که در گذشته مصرف غذا صورت گرفته است باز می‌گردد و حافظه اپیزودیک قادر به کنترل مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های شیرین است. به طوری که افراد مبتلا به فراموشی ممکن است درک و برنامه درستی از مصرف غذا نداشته باشند. آزمایشی که بر نمونه‌های آزمایشگاهی انجام گرفت نشان داد، در موش‌ها اختلال در حافظه اپیزودیک غذایی، سرعت میل به خوردن تنقلات و شیرینی جات را بالا می‌برد. متخصصان پیروی از الگوهای نادرست زندگی مانند تماشای تلویزیون به طور افراطی و افزایش میان وعده‌های غذایی شیرین بدون برنامه را در مختل شدن حافظه اپیزودیک و چاق شدن افراد مؤثر می‌دانند. به طوری که آمارها اثبات کرده‌اند، در افرادی که بدون برنامه تنقلات شیرین مصرف می‌کنند، احتمال افزایش میل به مصرف این گروه از خوراکی‌ها و ابتلا به اضافه وزن بیشتر است.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.