توصیه‌های حیاتی برای سفر در زمستان

رانندگی در زمستان راه و رسم خودش را دارد. کم نیستند آدم‌هایی که به دلایل کاری یا شخصی، در سخت‌ترین شرایط راه‌ها هم عزم سفرهای جاده‌ای می‌کنند. آنچه در ادامه می‌خوانید، ۱۰ توصیه سایت ان.بی.سی نیوز است به کسانی که قصد مسافرت در جاده‌های زمستانی را دارند. در برخی موارد نکاتی جهت هماهنگی بیشتر توصیه‌ها با اقلیم و بوم ایران، به متن اصلی افزوده شده است.

۱. مسیر را دقیق بشناسید و اطلاعات هواشناسی را نقطه به نقطه کنترل کنید. اینترنت می‌تواند منبعی فوق‌العاده برای بررسی وضعیت هوا باشد. اطلاعات راهداری را هرگز فراموش نکنید. در تمام جاده‌ها راهدارخانه‌هایی هست که اطلاعات جزئی و دقیق را خیلی سریع به مرکز مخابره می‌کنند. چه قبل از حرکت و چه حین حرکت، اطلاعات جاده را بگیرید. در روزهای برفی توجه ویژه‌ای به بهمن کنید. اغلب انسداد مسیرها در زمستان در نقاط کوهستانی و به دلیل سقوط بهمن یا سنگ اتفاق می‌افتد.

۲. آب فراوان بخورید. ممکن است به نظر برسد که در هوای بسیار سرد، کم‌آبی بدن نامحتمل است. با این حال ولی مطالعات نشان داده که حتی یک الی دو درصد افت وزن، به خستگی و کاهش سطح هوشیاری فرد منجر می‌شود، دو اتفاقی که هنگام رانندگی در هوای بسیار سرد ممکن است کشنده باشد. آب کافی هم برای مسیر و هم برای مقصد همراه داشته باشید. توجه کنید که آب را داخل ماشین بگذارید و نه صندوق عقب. چراکه در هوای بسیار سرد، امکان یخزدگی آب در صندوق وجود دارد.

۳. به اندازه کافی غذا بخورید. در روزهای سرد بدن شما به مواد مغذی بیشتری نسبت به روزهای گرم نیازمند است. از آب‌نبات‌ها و شکلات‌هایی که قندشان سریع آزاد می‌شود، حتی‌الامکان اجتناب کنید. ساندویچ، میوه و حتی کنسروهای غذایی انتخاب‌های بهتری هستند. علاوه بر خوراک روتین، مقداری غذای پرانرژی و آب هم در یک جای گرم ماشین زاپاس داشته باشید تا اگر برای ساعاتی در جاده گیر افتادید، بتوانید رفع نیاز کنید.

۴. یک پک لوازم زمستانی جمع و جور کنید و در ماشین بگذارید. در این پک چیزهایی مثل ضدیخ، پتو، چراغ‌قوه، شمع، کبریت، ریسمان کلفت، یک رادیوی کوچک و ماده یخ‌زدای شیشه (هیچ وقت یخ شیشه‌ها را با آب گرم باز نکنید، به سرعت خیلی شدیدتر از قبل دوباره یخ می‌زند) ضروری است.

۵. آهسته برانید. یک دستورالعمل کلی این است که در وضعیت برفی، سرعت خود را حداقل ۵۰ درصد از حالت عادی کمتر کنید. سر خوردن روی برف‌ها شاید در آگهی‌های بازرگانی هیجان‌انگیز به نظر برسد، اما برای وسیله نقلیه شما ممکن است به قیمت جانتان تمام شود! توصیه مهم دیگر این که بیش از اندازه هم آهسته نرانید. اتومبیل شما برای حرکت روی برف به یک شتاب و قدرت حداقلی احتیاج دارد.

۶. اعتماد به نفس داشته باشید. همه لحظات رانندگی شما در جاده‌های لغزنده حائزاهمیت است. گاهی حتی یک حرکت اضافی ممکن است شما را به موقعیت خطر ببرد. عصبانیت و استرس می‌تواند با ایجاد حرکات اضافه، رانندگی شما را با مشکل مواجه کند. آرام باشید و مطابق آموخته‌ها در جاده برفی حرکت کنید.

۷. نحوه کنترل اتومبیل هنگامی که سر می‌خورد را حتما یاد بگیرید. در جاده‌های برفی یا یخزده، از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز روی یخ، چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سر خوردن بیشتر می‌شود. در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو، سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی پدال گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد. از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‌گردد. خودرو را در حالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا ماندن در این حالت، به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد. از برداشتن پای خود از روی پدال گاز، به طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را باید به طور متعادل نگه داشت تا از سر‌خوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری به عمل آید.

۸. باد لاستیک را تنظیم کنید. هوای سرد فشار گاز درون لاستیک شما را کاهش می‌دهد، بنابراین باد لاستیک‌ها را کنترل و تنظیم کنید. اگر از برف و یخبندان بودن جاده مقصد اطمینان دارید، بهتر است بدون لاستیک‌های یخ شکن عازم سفر نشوید. لاستیک‌های سائیده شده بزرگ‌ترین عامل سرخوردن و تصادف و خطر در جاده‌های یخبندان و برفی هستند. زنجیر چرخ را هم فراموش نکنید. سعی کنید از زنجیر چرخ‌هایی استفاده کنید که بستن‌شان راحت‌تر است. در دمای سرد، راندمان دست‌ها پایین می‌آید و اگر قرار باشد زمان زیادی را صرف بستن زنجیر کنید، دستتان آسیب می‌بیند. زنجیرچرخ‌های جدید با عنوان کمربندی در بازار ایران بفروش می‌رسند، بستن این زنجیرها بسیار راحت‌تر از نمونه‌های قدیمی است.

۹. توقف و استراحت را فراموش نکنید. مسافرت زمستانی بسیار بیشتر از رانندگی در تابستان آدم را خسته می‌کند. بنابراین سعی کنید هر یک ساعت یک بار یا حداکثر دو ساعت یک بار، در جای مناسب توقف و کمی استراحت کنید. حتی شاید فرصت کنید یک آدم برفی هم بسازید! در حالت عادی فقط پنج دقیقه استراحت می‌تواند سطح هوشیاری شما را در حد قابل قبولی افزایش دهد.

۱۰. اگر آسیب دیدید داخل ماشین بمانید. در تصادف‌های متوسط که خودرو آسیب متلاشی‌کننده نمی‌بیند یا حتی در جراحت‌های سطحی، سعی کنید تا زمان رسیدن کمک، در همان محیط گرم ماشین بمانید. فقط حواستان باشد که اگزوز خودرو به وسیله برف، یخ یا هر چیز دیگر مسدود نشده باشد. انسداد اگزوز سبب ورود منوکسیدکربن به داخل ماشین می‌شود و بسیار خطرناک است.

اگر مجبور به رانندگی در جاده‌های برفی و زمستانی هستید، برای کار یا برای مسافرت با کسب آمادگی و دانش رانندگی در این جاده‌ها، کاری کنید که از رانندگی لذت ببرید. جنگ با سرمازدگی در میان توده‌های برف و یخ، قطعا سرنوشت تعداد بسیار محدودی از مسافران زمستان است، اما اگر دقت نکنید، معلوم نیست که شما یکی از همان تعداد اندک نباشید.

منبع: مجله چمدان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.