نگاهی به کارناوال “شب زنان” آلمان در “دوشنبه‌گل‌سرخ”

روز دوشنبه (۲۷ فوریه/ ۹ اسفند ۱۳۹۵) که به “دوشنبه‌گل‌سرخ” (رُوزِن مون‌تاگ – Rosenmontag) شهرت دارد، کارناوال آلمان به اوج خود رسید. میلیون‌ها نفر از شهروندان آلمانی با لباس‌های مبدل در خیابان‌ها و کافه‌ها به رقص و پایکوبی پرداختند.

جشن‌های کارناوال آلمان از پنج شنبه که به “شب زنان” مشهور است آغاز می‌شوند. “شب‌زنان”از سال ۱۸۲۴ میلادی به جشن‌های کارناوال اضافه شد. یک سال قبل از این تاریخ، زنان شهر بن در اعتراض به نابرابری حقوق زن و مرد، در خیابان‌ها کراوات مردان را قیچی کردند و سپس ساختمان شهرداری را به اشغال درآوردند. این مراسم هنوز هم به صورت نمادین، روز پنجشنبه اجرا می‌شود.

در تمام روزهای کارناوال، خیابان‌های شهر و سالن‌ها پر از چهره‌های گوناگون است. کارناوال در آلمان “فصل پنجم” سال نامیده می‌شود. مردم می‌نوشند، می‌رقصند و پایکوبی می‌کنند. اما این تنها بخشی از کارناوال است. بخش مهم‌تر آن “آزادی بیان” و “انتقاد” از هر آن‌چیزی است که مردم با آن مشکل دارند.

دوشنبه‌ گل‌ سرخ در آلمان

در مراسم روز “دوشنبه‌گل‌سرخ” هیئت‌های کارناوال هر یک به موضوعی می‌پردازند. مسئله کمبود مهدکودک‌های دولتی مورد توجه این گروه از کارناوالیست‌ها بوده است، با عروسک‌هایی که در کنار آن نوشته شده: “وضعیت انفجاری در مهد‌کودک‌های ما”.

پل روی رودخانه راین بین شهر کلن و لورکوزن در اتوبان شماره یک که پلی قدیمی است و نیاز به تعمیرات دارد، یکی دیگر از موارد انتقادی است که کارناوالیست‌های شهر کلن با طعنه به آن ” پل لِگو کوزن” لقب داده‌اند.

یک کارناوالیست که خود را شبیه “اورزولا فون در لاین” وزیر دفاع آلمان کرده است نسبت به وضعیت نیروی هوایی و پهباد‌های آلمان انتقاد دارد.

گاز ناشی از “نظرسنجی” (اوم‌فراگه ورته- Umfragewerte) باعث “بادکردن” مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دمکرات (SPD) شده است. او کاندیدای این حزب در انتخابات بعدی آلمان بر سر تعیین صدر اعظم است. این طرح انتقادی در شهر دوسلدورف نشان داده شد. کارناوال این شهر امسال با عنوان “هیچ کس نمی‌تواند مانع آزادی ما بشود” برگزار شد.

هیچ موضوعی از چشم کارناوالیست‌ها بدور نمی‌ماند حتی “تغییرات اقلیمی” (کِلیماوَندل – Klimawandel).

در طرحی که در دوسلدورف نمایش داده شد، با نشان دادن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مارین له‌پن، رهبر نیروی راست‌گرای موسوم به “جبهه ملی” در فرانسه و همچنین خرت ویلدرز، رهبر راست‌گرایان هلند در کنار آدولف هیتلر نوشته شده است: «[رنگ موی] بلوند، قهوه‌ای جدید است». نیروهای “اس‌آ” در رژیم هیتلر به لباس قهوه‌ای‌ها مشهور بودند.

سیاست خارجی و آنچه که در دنیای اطراف می‌گذرد نیز از توجه کارناوالیست‌ها بدور نمی‌ماند. (اردو وَهن- ERDOWAHN) ترکیبی است از اردوغان و جنون (وَهن – Wahn) که اشاره به وضعیت ترکیه بعد از کودتا دارد.

لهستان، عضو اتحادیه اروپا است. سیاست‌های دولت این کشور انتقادات فراوانی را برانگیخته است. در این طرح کارناوالیست‌ها نظرشان را در مورد دولت لهستان اعلام کرده‌اند: «دولتی که از یک سو دمکراسی را می‌بلعد و از سوی دیگر دیکتاتوری پس می‌دهد». این طرح در دوسلدورف به نمایش درآمد.

دوشنبه‌ گل‌ سرخ در آلمان

کارناوالیست‌های دوسلدورف “برگزیت” (BREXIT) خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را خودکشی ارزیابی کردند.

رئیس جمهور آمریکا و نماد آزادی. دونالد ترامپ و سیاست‌های او در کارناوال امسال در مرکز توجه قرار داشت و با انتقاد بسیاری از کارناوالیست‌ها روبرو شد.

طرح دیگری که در دوسلدورف به نمایش درآمد. کرم‌هایی که به جان برگ دمکراسی افتاده‌اند: اردوغان (ترکیه)، پوتین (روسیه)، ترامپ (آمریکا)، کاچینسکی (لهستان) و اوربان(مجارستان).

امسال پلیس آلمان تمهیدات ویژه‌ای برای حفاظت از کارناوال به اجرا درآورده بود. عبور و مرور کامیون‌ها در خیابان‌های منتهی به مناطقی که در آن کارناوالیست‌ها رژه می‌رفتند ممنوع اعلام شده بود و پلیس برای مسدود کردن خیابان‌ها از خودروهای سنگین و بلوک‌های بتن استفاده کرده بود. نظارت ویدئویی و حضور نیروهای پلیس برای تامین امنیت کارناوالیست‌ها نیز کاملا مشهود بود.

جشن‌ کارناوال در روز دوشنبه به اوج خود می‌رسد. فردا روز “سه‌شنبه اعتراف” است و در روز چهارشنبه که به آن “چهارشنبه خاکستر یا چهارشنبه توبه (آشر میتووخ- Aschermittwoch) گفته می‌شود، مسیحیان کاتولیک به پیشواز دوره ‌روزه‌داری، یعنی خودداری از خوردن گوشت و غذای زیاد در ۴۰ روز پیش از عید پاک، عید رستاخیز حضرت مسیح می‌روند.

نویسنده: محمود صالحی

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.