مراقبت از پوست در فصل پاییز

با شروع فصل پاییز و خشکی هوا، پوست خشک می‌‌شود. مشکل خشک شدن پوست که تحت تأثیر هوای این فصل به وجود می‌آید شایع است و تقریباً همه افراد با آن مواجه هستند بخصوص افرادی که پوستشان خشک است در این فصل به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین نکات بویژه در فصل پاییز این است که همه چربی‌ها دشمن پوست نیستند، بلکه بعضی از آنها واقعاً برای حفظ زیبایی و سلامت پوست ضروری‌اند. متأسفانه، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که همه انواع چربی‌ها برای پوست مضر هستند و می‌توانند باعث انسداد منافذ پوستی و درنهایت چرب شدن بیش از حد پوست شوند. برای شست‌و‌شو از صابون‌‌های ملایم استفاده کنید و هرصابونی را به پوست نزنید و ترجیحاً برای شستن پوست صورت تا جایی که امکان دارد از صابون استفاده نکنید. هرگز با آب داغ پوست خود را نشویید. از کیسه حمام یا لیف خشک و زبر استفاده نکنید. پوست خشک نیاز به مراقبت کامل دارد. تمیز کردن ملایم و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده لازم است. کرم مرطوب‌ کننده، مقدار آب سطح خارجی پوست را افزایش می‌دهد، در نتیجه نرم و مرطوب به نظر می‌آید. درفصل پاییز هر صبح و شب از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید. شب‌ها بعد از تمیز کردن پوست صورت و نیم ساعت قبل از خواب حتماً مرطوب‌کننده را به آرامی روی پوست خود بمالید. از ماسک‌های نرم‌کننده در طول هفته استفاده کنید. آب ومرکبات بیشتر بنوشید. استفاده از روغن نارگیل، خصوصاً در فصل پاییز، می‌تواند نیازهای پوست را در شرایط آب‌ و هوایی پاییزی تا حد زیادی تأمین کند.

به صورت روزانه پوست خود را مرطوب کنید
از اهمیت آبرسانی به پوست هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. اگر می‌خواهید از پوست‌تان در برابر خشکی و شرایط نامساعد محافظت کنید باید روزانه آن را آبرسانی کنید. بهترین زمان استفاده از لوسیون‌ها، دقیقا زمانی است که از حمام خارج می‌شوید و خود را خشک می‌کنید. با این کار رطوبتی را که جذب پوست‌تان شده است، حفظ می‌کنید. مرطوب‌کننده‌های متنوعی در بازار وجود دارند که بنا به سلیقه و هزینه‌ای که به آن اختصاص داده‌اید می‌توانید انتخاب‌های متنوعی داشته باشید.

دست‌هایتان را کمتر بشوید
یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که بیماران در فصل پاییز و با آمدن سرما با آن مواجه می‌شوند، خشکی بیش ‌از حد پوست دست است که در نهایت به اگزمای پوستی منتهی می‌شود. با بروز سرما و استفاده از وسایل گرمازا، رطوبت پوست کاهش پیدا می‌کند و نهایتاً به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست می‌انجامد. این مسأله بخصوص در افرادی که زمینه آلرژی دارند شایع‌تر است.

از کرم ضدترک و خشکی پوست استفاده کنید
دست‌ها بیش از هر قسمت دیگری از بدن با آب در تماس هستند و برای مراقبت از آنها باید فکری اساسی کرد. پس همیشه کرم مناسب دست‌ در کیف خود یا کنار سینک ظرف‌شویی در اختیار داشته باشید و بعد از هربار خیس شدن و خشک کردن دست‌هایتان از آن استفاده کنید. هوای سرد و خشک باعث پوست‌پوست شدن دست‌ها می‌شود. معمولا کرم‌های عادی نمی‌توانند به‌خوبی مشکل خشکی و تَرَک پوست را رفع کنند. بهتر است از روغن‌ها و کرم‌های مخصوص استفاده کنید تا از پوست‌تان بهتر محافظت کنید. به کمک روغن‌ها و کرم‌های مخصوص از پوسته‌ها و ترک‌های ناخوشایند خلاص می‌شوید و با چندبار استفاده از آنها در هفته به‌خوبی از پوست‌تان مراقبت می‌کنید.

از شامپو بچه استفاده کنید
باید بدانید که در فصل پاییز مو هم می‌تواند مثل پوست خشک شود و این مسأله منجر به شکنندگی بیش از حد و رخداد موخوره می‌شود. برای پیشگیری از این ناراحتی از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه یا شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده و خشک و نهایتاً از نرم‌کننده و چرب کننده‌هایی مثل روغن زیتون و نارگیل که می‌توانند مانع خشک شدن بیش از حد مو، ایجاد موخوره و شکنندگی آن شوند استفاده کنید تا رطوبت مناسب را به موها برگردانند.

از لایه‌بردار روغنی استفاده کنید
لایه‌بردارهای روغنی بهترین انتخاب برای فصول پاییز و زمستان هستند و باعث می‌شوند آبرسانی به پوست صورت بگیرد. وقتی صحبت از لایه‌بردارهای روغنی می‌شود، انتخاب‌های نامحدودی پیش‌رو خواهید داشت. می‌توانید از لایه‌بردارهای روغنی با مقدار شناور روغن روی سطح آنها یا از لایه‌بردارهایی که بافت و ترکیب یک‌دست‌تری دارند، استفاده کنید. لایه‌بردارها انواع و اقسام مختلفی دارند و بنا به هزینه‌ای که می‌خواهید بپردازید، دست شما در انتخاب باز است.

مطالب مرتبط:

تأثیرات بی خوابی بر پوست صورت

خواص خرما برای پوست و مو

پاییز را بدون آبریزش بینی، سرماخوردگی، تب و لرز و خشکی پوست سپری کنید

راهکارهایی آسان برای کاهش قرمزی پوست

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.