انواع افسردگی فصلی در زنان و راه های درمان آن

اختلال عاطفی فصلی (اغلب «SAD» نامیده می‌شود) نوعی افسردگی است که با توجه به زمان سال می‌آید. هر یک از روزهای سال از اهمیت و ویژگی های خاصی برخوردار است اما پدیده‌ای به نام سندروم افسردگی فصلی موجب بروز اختلالاتی در برخی افراد می شود. این نوع از افسردگی در زنان و در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال شایع‌تر است. افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که هر سال در یک زمان معین در فرد بروز می‌کند. این بـیماری خیلی جدی‌تر از سندروم کم اهمیت «بـی حوصلگی زمستان» است. ۲ نوع اصلی این اختلال به ترتیب زیر است:

SAD پاییزه – این نوع SAD در اواخر پاییز شروع می‌شود و بهار و تابستان برطرف می‌شود. بعضی افراد آن را «افسردگی زمستانی» می‌نامند. این شایع‌ترین شکل SAD است.

SAD بهاره – این نوع اختلال عاطفی در بهار آغاز شده و در پاییز و زمستان از بین می‌رود. شیوع آن از نوع شروع پاییزه بسیار کمتر است.

علائم SAD چیست؟
نشانه‌ها همانند افسردگی معمولی(غیر فصلی) هستند. افراد افسرده حداقل برای دو هفته خلق افسرده دارند و حداقل یکی از علائم زیر را دارند.
– کارهایی را که قبلاً از انجام آن لذت می‌بردند دوست ندارند انجام دهند.
– احساس ناراحتی و ناامیدی ودلتنگی می‌کنند و اکثر اوقات روز بد اخلاق هستند و هرروز همین گونه‌اند. افسردگی همچنین باعث می‌شود ایشان:
– دچار کاهش یا افزایش وزن شوند
– افسرده‌های زمستانی فقط جسم به‌هم‌ریخته‌ای ندارند، آنها نمی توانند ذهن‌شان را مثل گذشته مرتب و روی موضوعی تمرکز کنند
– افسردگان زمستانی زودتر می رنجند و زودتر هم از کوره در می روند
– این افراد در اغلب مواقع دوست دارند تنها باشند و کسی مزاحم‌شان نشود
– خواب بیش از حد یا کم‌خوابی داشته باشند
– احساس خستگی کنند یا انرژی نداشته باشند
– احساس گناه یا بی‌ارزشی کنند
– آرام تر از حد معمول حرکت و صحبت کنند
– در مورد مرگ یا خودکشی فکر کنند که در این صورت باید اورژانسی به پزشک مراجعه کنند.

با این حال، علائم متفاوت است؛ بسته به نوع SAD مثلاً در نوع پاییزه بیش از حد افراد می‌خوابند و اشتهای بیشتری مخصوصاً نسبت به غذاهای شیرین دارند بنابراین افزایش وزن دارند.

افراد مبتلا به SAD بهاره دارای علائمی هستند که بیشتر شبیه افسردگی معمولی است.
– کمتر از حد معمول می‌خوابند
– اشتهای کمتری دارند
– وزن از دست می‌دهند

گزینه‌های درمان عبارتند از:
– نور درمانی – نوردرمانی شامل نشستن در مقابل لامپ‌های ویژه و روشن در طول روز است. این فرم درمان می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی با شروع پاییز کمک کند. درمان به کمک پزشک ومشاور انجام می‌شود و خوددرمانی در این روش درمانی جایی ندارد.
درمان از طریق یک قطعه که شامل لامپ‌های فلوئورسنت بوده و دارای یک روکش پلاستیکی است (تا امواج فرابنفش را خنثی کند) صورت می‌پذیرد. شدت نور باید حداقل بین شش تا هشت لامپ فلوئورسنت‌ باشد. حتما لازم نیست بیمار به‌طور مستقیم به نور خیره شود، بلکه باید کارهای روزمره خود مانند غذا خوردن یا مطالعه کردن را در فاصله یک تا دو متر از آن انجام دهد. این روش کاملا مطمئن بوده و در بیشتر موارد نتیجه بخش است.

– داروهای ضدافسردگی – داروهای مشابه برای درمان افسردگی می‌تواند به افراد مبتلا به SAD کمک کند. داروهای مختلف ضد افسردگی وجود دارد که پزشکان می‌توانند آن را تجویز کنند. برخی از بیماران هر ساله با شروع علائم ، دارو را شروع می‌کنند و برخی داروها را در تمام طول سال مصرف می‌کنند. بهترین طرح برای شما بستگی به وضعیت و ترجیحات شما دارد.

– مشاوره («روان درمانی») – مشاوره می‌تواند به SAD کمک کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به SAD که مشورت می‌کنند احتمالاً بازگشت SAD خود را در سال‌های بعد کمتر می‌کنند.

– سفر کردن – تجربه افسرده‌های شمال اروپا ثابت کرده است یک مهاجرت کوتاه‌مدت هدفمند به یک شهر یا کشور جنوبی تر، حال افسرده‌های زمستانی را بهتر می کند. شما هم می توانید از تنوع جغرافیایی کشورمان استفاده کنید و یک سفر زمستانی به جنوب کشور را در برنامه‌هایتان بگذارید.

کارشناسان معتقدند نوردرمانی به همراه داروهای ضد افسردگی اغلب بهترین درمان برای اولین بار SAD پاییزه است. برخی افراد مبتلا به SAD تنها با نوردرمانی، درمان می‌شوند، تنها در صورتی که افسردگی شدید یا فکر خودکشی نداشته باشند. برای افرادی که بشدت افسرده شده‌اند یا در مورد خودکشی فکر می‌کنند، داروهای ضد افسردگی گزینه‌ای بهتر است.

مطالب مرتبط:

بی خوابی انعکاس افسردگی و اضطراب

روش‌های غیر دارویی برای مقابله با افسردگی

رابطه افسردگی با پارکینسون

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] داروهای ضد افسردگی با تداخل در فرآیندهای مسئول ارسال سیگنال‌های درد، درد […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.