نقشه جغرافیایی خودکشی در جهان

فردی که دست به خودکشی می‌زند، به خواسته خود یا به اجبار عوامل بیرونی تصمیم می‌گیرد به زندگی خود خاتمه دهد. نا امیدی در زندگی، تحمل نکردن سختی‌ها و مشکلات، احساس تنهایی و بروز اختلالات روحی از جمله زنگ خطرهایی برای اقدام به خودکشی هستند که باید به آنها حساس بوده و در زمان مناسب با آنها مقابله کرد. خودکشی نشانه بارز عدم سلامت و اختلال روحی و روانی در افراد است. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به آمار خودکشی‌ها در دنیای امروز و در نقاط مختلف جهان.

آمار خودکشی در امریکا
در امریکا سالانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آمار تقریباً
۲ برابر آمار کشته شدگان ناشی از ابتلا به ویروس ایدز است. نیمی از موارد خودکشی بین مردان ۲۵ تا ۶۵ ساله رخ می‌دهد و از سوی دیگر، آمار اقدام به خودکشی در امریکا در فصل بهار دو چندان می‌شود و بیش از نیمی از خودکشی‌ها با شلیک گلوله صورت می‌گیرد. در سال ۲۰۰۴ میلادی، حدود ۸۱۱ هزار نفر در این کشور اقدام به خودکشی کردند که حدود ۷۳ درصد از آنها به دلیل مصرف مواد مخدری چون الکل، کوکائین، هروئین و ماری جوانا بوده‌اند. این آمار در حالی است که به ازای هر مرد، ۳ زن اقدام به خودکشی می‌کنند. خودکشی، سومین عامل مرگ و میر در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال امریکایی به شمار رفته و این آمار بین زنان و مردانی که از همسرانشان جدا شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود. از میان ۸ تا ۲۵ امریکایی که دست به خودکشی می‌زنند حدوداً یک نفر موفق به اتمام کار می‌شود. مهم ترین عامل خودکشی در امریکا، افسردگی و مشکلات روحی- روانی و سپس مصرف مواد مخدر گزارش شده است. آمارها حاکی از آن است که خودکشی یازدهمین عامل مرگ و میر در امریکا به شمار می‌رود و از این میان، ۵/۴ میلیون نفر از این اقدام جان سالم به در می‌برند.

انگلیس و رشد آمار خودکشی
خودکشی سالانه قربانیان زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص می‌دهد. طبق آخرین گزارش‌های ارائه شده، مقامات انگلیسی در خصوص افزایش بیش از پیش آمار خودکشی در این کشور هشدار داده و از دولتمردان خواسته‌اند تا با اتخاذ راهکارهایی مانع از رشد سرسام آور آمارها شوند. خودکشی مردان انگلیسی در سال ۲۰۱۱ در بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۲ میلادی قرار گرفت. بیشترین میزان خودکشی مردان در انگلیس بین سنین ۳۰ تا ۴۴ سال ثبت شده که از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵/۲۳ درصد از آنها اقدام به خودکشی می‌کنند. آمار خودکشی در مردان ۴۵ تا ۵۹ سال از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲/۲۲ درصد است. از هر ۱۰۰ هزار زن نیز ۱۴۹۳ نفر دست به خودکشی می‌زنند و شواهد نشان می‌دهد این آمارها بین زنان ۱۵ تا ۲۹ سال و از هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۷ به ۲/۴ درصد افزایش یافته است. مردان در مواجهه با مشکلات و چالش‌های زندگی و توانایی نداشتن در بروز احساسات بیشتر در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند.

ریشه‌یابی خودکشی
با اقدام به خودکشی، نخستین واکنش اطرافیان تنها مقصر دانستن شخص، طعنه و گلایه از اقدام نابخردانه‌ای است که مرتکب شده ولی در این میان کمتر کسی به ریشه خودکشی می‌اندیشد. اغلب به جای پاسخ، سعی در پاک کردن صورت مسأله و مشکل ایجاد شده دارند، غافل از اینکه تمام مشکلات از همین نقطه ناشی می‌شود. تمام افرادی که از خودکشی جان سالم به در برده‌اند، حالت متفاوتی را تجربه کرده‌اند که طی آن تمایل عجیبی به از بین بردن نفس داشته‌اند به طوری که در لحظه، نوعی دوگانگی را احساس می‌کنند. این تعریف، حسی مشترک میان تمام کسانی است که دست به خودکشی می‌زنند. پزشکان و روانشناسان در بررسی‌های خود به نقاط مشترکی از دلایل خودکشی رسیده و امیدوارند تا با شناخت و تلاش برای از بین بردن این حالات بتوانند افراد مستعد خودکشی را نجات داده و امیدهای رفته را بازگردانند.بدون شک افسردگی اصلی ترین عامل بروز خودکشی است. افسردگی شدید حس غالبی را در فرد ایجاد کرده و وی تلاش می‌کند تا به نحوی از ناامیدی فرار کند. در واقع، احساس فرد افسرده به وی القا می‌کند که اطرافیانش بدون وجود او آسوده خواهند شد. از آن جایی که افسردگی قابل درمان است، پزشکان و روانشناسان توصیه می‌کنند در صورت برخورد یا زندگی با افراد افسرده، آنها را به پزشک ارجاع دهید تا پیش از وخیم تر شدن وضعیت روحی درمان شوند.

روان پریشی، محرکی برای خودکشی
روان پریشی از دیگر عواملی محسوب می‌شود که ممکن است افراد را به سمت خودکشی سوق دهد. در واقع، روان پریشی وضعیت بسیار حادتری از افسردگی به شمار می‌رود که در ذهن فرد «اوهام پریشانی» ایجاد می‌کند. بیماری روانی شیزوفرنی که جمعیت قابل توجهی در جهان را درگیر کرده نیز می‌تواند یکی از عمده دلایل اقدام به خودکشی در افراد روان پریش باشد به طوری که در اغلب موارد در ذهن افراد مبتلا صداهایی موهوم مبنی بر ترغیب فرد به خودکشی طنین می‌افکند. افرادی که قصد خودکشی دارند در مشاوره‌های روانشناسی صراحتاً این حالت را بیان می‌کنند.

مصرف الکل و مواد مخدر با افزایش علت گرایش به خودکشی
مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به سمت خودکشی و نابودی خویشتن است. استفاده از انواع مواد مخدر به مرور فرد را به سمت و سویی سوق می‌دهد که تمام امیدهای زندگی او بر باد رفته و دیگر انگیزه‌ای برای حیات در او دیده نمی‌شود و این نقطه، سرآغاز انگیزه خودکشی در بسیاری از افراد به شمار می‌رود.معمولاً افرادی که از خودکشی جان سالم به در می‌برند، این زخم را تا انتهای عمر به خاطر دارند. آشنایی با دلایل و نشانه‌های خودکشی به افراد کمک می‌کند تا با مشاهده چنین حالاتی در خود یا اطرافیانشان بموقع اقدام کرده و با مشورت متخصصان، مسأله را ریشه‌ای حل و فصل کنند.

منبع: روزنامه ایران

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.