راه های حل تعارضات در زندگی مشترک

تقریباً تعارض در تمام ازدواج‌ها به چشم می‌خورد. همه ما در این تعارض‌ها سهیم هستیم و بیشتر این ناسازگاری‌ها جنبه خوشایندی هم ندارند. احتمالاً هر کدام از ما می‌توانیم کتابی در مورد کارهایی که همسرمان نباید انجام دهد بنویسیم! در یک الگوی مفید، زوجین تلاش می کنند تا در حل تعارضات به روش شوهر برنده – زن برنده عمل کنند یا حداقل هر کدام از زوجین به توافق قابل قبولی برسند.

زوجین موفق، خوشبخت به دنیا نمی‌آیند. آنها مهارت‌های لازم جهت برقراری یک ارتباط مؤثر و آگاهانه را می‌آموزند. در عصر حاضر به‌دلیل پیشرفت بشر و افزایش آگاهی او، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که همه چیز را از خانواده و والدین‌مان بیاموزیم. آموزش هر مهارت از کانال متخصصین امر، بهترین راه دریافت و آموزش آن مهارت می‌باشد. در یک رابطه زوجی، به‌دلیل بالا بودن میزان صمیمیت و توقع زوجین از یکدیگر و به این دلیل که با تفاوت‌های فردی و جنسیتی در این رابطه روبه‌رو هستیم لازم است به سمت آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر زوجین قدم برداریم. در اینجا به ۶ مهارتی که همسران را در کاهش تعارضات‌شان یاری می‌دهد اشاره می‌کنیم.

۱- تمرین خود آرام‌بخشی
هنگامی که تعارض شدیدی در حال وقوع است، یک مهلتی بدهید و بروید قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، هر کاری می‌خواهید بکنید تا چند نفس عمیق بگیرید، آرام شوید و اجازه دهید همسرتان هم آرام شود و در زمانی که هر دو در یک وضعیت روحی بهتر قرار داشتید برگردید و صحبت کنید. این کار موجب می‌شود که با چارچوب ذهنی بهتری سمت عامل تعارض و یا طرف مقابل بازگردیم و دیگر به خاطر حرفی که از فرط عصبانیت زده‌ایم پشیمان نشویم.

۲- شروع آرام مشاجره
دقت کنید که مکالمات معمولاً به نقطه‌ای منتهی می‌شوند که از آن شروع شده‌اند. در نتیجه با لحنی آرام، بحث را آغاز کنید تا بتوانید با لحنی آرام به آن خاتمه دهید. انتقاد و سرزنش و نصیحت نکنید، از جملاتی که با «من» شروع می‌شوند استفاده کنید، آن اتفاق را توصیف کنید و مؤدبانه صحبت کنید. اکثر زوج‌ها ظرافت‌های«صحبت کردن با هم» را بلد نیستند و همین مسئله باعث جر و بحث و اختلاف آنها می‌شود. باید یاد بگیریم که حرف یکدیگر را بشنویم و درست با هم صحبت کنیم. دلیل مشاجره هر چه که باشد در اغلب موارد – به‌ جز موارد خاص – جمله‌های تقریبا مشابهی (در حین دعوا) بین زن و مرد رد و بدل می‌شود. در حین مشاجره کمتر به موضوع اصلی اشاره کرده و به هر شکل ممکن فقط شخصیت یکدیگر را خرد می‌کنیم.

۳- تعمیر رابطه و تشنج زدایی از تعارض
برای اینکه بتوانید جو و فضای متشنج را از رابطه دور کنید لازم است از عباراتی نظیر «بذار دوباره تلاش کنم»، «متأسفم» و… استفاده کنید و به نوعی برای تعمیر رابطه دست به کار شوید. بدترین روش دوری از تعارض، حمله متقابل و تهدید همسر به سکوت کردن است. این روش، بیشتر توسط مردان استفاده می شود. این روش در کوتاه مدت کاربرد دارد اما به تدریج زمینه را برای خشونت خانگی و ناسازگاری فراهم می کند و رابطه زناشویی را واژگون می سازد. کنترل کردن غیرمنطقی مخالفت همسر، اعتماد و میل جنسی را از بین می برد.

۴- گوش دادن به احساسات و آرزوهای اساسی شریک زندگیتان
شما باید از دو جهت روی این مورد کار کنید از یک طرف در مورد احساسات و خواسته‌های خودتان به‌صورت واضح و شفاف صحبت کنید. قرار نیست مسابقه ۲۰ سؤالی راه بیندازیم تا بتوانیم علاقه طرف مقابل را به خودمان بسنجیم. تنها یک گفت‌و‌گوی واضح است که می‌تواند به نتایج مطلوب برسد و فضای ابهام و شک و تردید را در رابطه از بین ببرد. از طرف دیگر باید شنونده بهتری باشید و سعی کنید خواسته‌های شریک عاطفی‌تان را از لابه لای صحبت‌هایش با گفتن جمله‌هایی مثل «من این طور متوجه شدم که…»، «یعنی می‌خواهی بگویی که آن حرف برایت به‌معنای… بوده است؟»، «منظورت از اینکه می‌گویی…. یعنی….. آیا درست متوجه شدم؟»، «من این‌طور متوجه شدم که تو نسبت به این قسمت از رفتار من حس خوبی نداشتی وگرنه در کل با این رفتار مخالف نیستی، درسته؟»، «منظورت از اینکه می‌گویی معمولی تر، شادتر، مسئولیت پذیرتر، مهربانتر… باشم یعنی… آیا درست متوجه شدم؟»

۵- نفوذپذیری
نسبت به شریک عاطفی‌تان نفوذ پذیر باشید نظرات و ایده‌های او را با اشتیاق و دقت گوش کنید، آنها را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید. به احساسات و ادراکات همسر به شیوه احترام آمیز گوش کنید. به حرف های همسرتان به عنوان یک درخواست همراه با حسن نیت نگاه کنید نه یک تقاضای دارای سوء نیت.

۶- مذاکره و مصالحه
مصالحه یک هنر است. در مصالحه هر دو طرف گفت‌و‌گو باید احساس احترام، درک شدن و مورد حمایت قرار گرفتن را داشته باشند. زوجین باید به این نکته توجه کنند که یک رابطه موفق، یک بازی دو سر بُرد است. هر کدام از همسران در این رابطه چیزی را به دست می‌آورند و چیزی را از دست می‌دهند. مهم این است که بعد از پایان مذاکره، هر دو طرف به یک نتیجه مشترک رسیده باشند و هر دو طرف نسبت به یکدیگر به فراخور بحث پیش‌آمده انعطاف لازم را به خرج داده باشند.

بیشتر بخوانید:
ده سئوالی که هرگز نباید از همسرتان بپرسید

تفاوت شیوه های گفتگو در زنان و مردان

مواجهه نیمی از زوج های ایرانی با طلاق عاطفی

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.