گفتگو با کتایون خسرویار، سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۹ سال دختران ایران

تیم فوتبال زیر ۱۹ سال دختران ایران به تازگی در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا حضور داشت و توانست از گروه خود صعود کند. همین موفقیت باعث شد سایت فیفا گزارشی از سرمربی این تیم یعنی کتایون خسرویار بنویسید. گزارش از سرمربی ۳۱ ساله‌ای که امید زیادی به موفقیت فوتبال ایران دارد. خسرویار از ۱۷ سالگی به ایران آمد و همان حضور اول در ایران باعث شد ماندنی شود و به فوتبال بانوان کمک کند. خسرویار در ابتدا به‌عنوان بازیکن در تیم فوتبال بانوان ایران حضور داشت اما بعد از آن، به‌عنوان سرمربی کار خود را شروع کرد تا از این طریق به فوتبال بانوان ایران کمک کند.

فوتبال برایم بی‌نهایت است
متولد امریکا است و تا ۱۷ سالگی در این کشور زندگی می‌کرد. کتایون پدری ایرانی و مادری امریکایی دارد با وجود اینکه سال‌های زیادی را در کشور مادری‌اش گذرانده اما عشق و علاقه خاصی به ایران دارد: «من متولد امریکا هستم. تا ۱۷ سالگی در این کشور زندگی کردم. یک بار با خانواده‌ام به ایران آمدم که همان زمان عاشق اینجا شدم و ماندم. به پدر و مادرم گفتم می‌خواهم در ایران بمانم. اینجا را خیلی دوست دارم و حس خاصی به اینجا دارم. از زندگی در ایران لذت می‌برم و می‌خواهم به فوتبال بانوان کمک کنم. فکر نمی‌کردم در ایران بمانم اما سرمربی جوانان شدم. یک ضرب‌المثل هست که می‌گوید آسمان بی‌نهایت است. کار در فوتبال هم به همین صورت است و می‌توانیم پیشرفت کنیم.»

از ۵ سالگی عاشق فوتبال شدم
در ایران دختران زیادی به فوتبال علاقه دارند اما شاید در امریکا این‌طور نباشد. چراکه آنجا بسکتبال طرفداران زیادی دارد. با این حال کتایون خسرویار به خواسته پدرش، چند رشته ورزشی را دنبال کرد که در میان آنها فوتبال به او حس بهتری داد. او در ابتدا فوتبال بازی می‌کرد و حالا سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۹ سال ایران است: «۵ ساله بودم که پدرم من را مدرسه فوتبال گذاشت. درکل خانوادگی ورزشی هستیم. پدرم شناگر است و خواهرم هم یک شناگر حرفه‌ای. من چون انرژی زیادی داشتم کلا‌س‌های زیادی می‌رفتم. از دو و میدانی و هاکی روی چمن گرفته تا پرش با مانع و فوتبال. برای اینکه خسته شوم و شب بخوابم و پدرم هم راحت بخوابد؛ همین شد که عاشق فوتبال شدم و دیگر رهایش نکردم. بعد از آن، وقتی به ایران آمدم، با وجود اینکه می‌توانستم در امریکا به فوتبالم ادامه دهم از سوی شهرزاد مظفر به تیم ایران دعوت شدم. فوتبالم را چند سالی ادامه دادم که پیشنهاد شد سرمربی تیم زیر ۱۹ سال بانوان ایران شوم و من پذیرفتم.»

بانوان ایرانی می‌توانند به درجات بالای مربیگری برسند
شاید باورکردنی نباشد اما کتایون یکی از معتبرترین مدارک مربیگری فوتبال را دارد. همین دانش بالا هم باعث شد تیم بانوان ایران این روزها خیلی خوب کار کند و از گروه خود در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا بالا برود. خسرویار مدرک مربیگری درجه A کنفدراسیون فوتبال آسیا را دارد و به‌عنوان عضوی از گروه مطالعه فنی AFC در مسابقات فوتبال قهرمانی بانوان زیر ۱۶ سال آسیا و مسابقات فوتبال قهرمانی بانوان زیر ۱۶ سال آسیا در تایلند فعالیت کرده: «احساس می‌کردم با کسب مدرک مربیگری درجه A کنفدراسیون فوتبال آسیا راه را برای بانوان دیگر ایرانی که قصد انجام چنین کاری را دارند، هموار کرده‌ام. می‌خواستم نه‌ تنها به آنها بلکه به کل آسیا نشان دهم که بانوان ایرانی قادر هستند به درجات بالای مربیگری برسند.»

کتایون خسرویار

می‌خواهیم همه را شوکه کنیم
تیم زیر ۱۹ سال بانوان ایران به تازگی از گروه خود صعود کرد و توانست به‌عنوان تیم اول راهی مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا شود. این در حالی است که تیم فوتبال بانوان ایران تا الان موفقیت چندانی به دست نیاورده: «ما در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا، از گروه سختی بالا آمدیم. در این گروه ۳ تیم حضور داشتند چون فلسطین از حضور در این مسابقات انصراف داده بود. در گروه ما، لائوس خیلی قوی است و همیشه جزو مدعیان، اما ما با آنالیز خوبی که داشتیم توانستیم این تیم را ۴ بر یک ببریم. بعد از آن میانمار که از لائوس باخته بود می‌خواست از ما انتقام بگیرد اما ما خیلی خوب کار کردیم. در این بازی چند توپ به تیرک دروازه زدیم و داور خیلی آفساید می‌گرفت که اجازه نمی‌داد کارمان را پیش ببریم. در این بازی باختیم اما چون لائوس را با گل‌های زیاد بردیم توانستیم صعود کنیم. مرحله بعدی رقابت‌ها هم اردیبهشت است. هنوز تیم‌های گروه‌مان را نمی‌دانیم اما استرالیا، لبنان و ازبکستان جزو تیم‌های خوبی هستند که شاید با آنها همگروه شویم. ما خوب تمرین می‌کنیم و فکر می‌کنیم حریفانی مثل استرالیا ما را دست‌کم می‌گیرند که این به نفع ما است چون می‌خواهیم همه را شوکه کنیم.»

به فیفا گفتم فوتبال بانوان ایران ظرفیت بالایی دارد
با این تلاش‌ها کاملاً مشخص است که کتایون خسرویار مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد. او در ابتدا از سوی یک سایت ورزشی به‌عنوان کاندیدای بهترین بانوی مربی سازنده فوتبال انتخاب شد، بعد از آن هم از سوی سایت فیفا مورد تمجید قرار گرفت: «یک سایت ورزشی فهرستی از مربیان مختلف جهان را انتخاب کرد. از حدود ۴۰۰۰ مربی از سراسر دنیا جزو سه نفر برگزیده شدم که این مسأله برایم باعث افتخار است. البته در نظرسنجی این سایت هم با بیشترین رأی به‌عنوان نفر اول انتخاب شدم. در مورد سایت فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) هم باید بگویم قبل از مسابقات وقتی در اردو بودیم با من تماس گرفتند که اول فکر می‌کردم دروغ است. بعد ایمیل زدند و نوشتند واقعاً از فیفا هستیم و می‌خواهند مصاحبه کنند که مصاحبه کردم. در این گزارش، داستان زندگی من را خوب توضیح دادند و مصاحبه کامل و خوبی بود. در مورد اینکه چرا اینجا هستم و از نظر فنی چه فکری در مورد تیم ایران می‌کنم که گفتم ظرفیت بالایی داریم و می‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم. در این صعود، آقایان عبدی و حبیبی خیلی کمک کردند. تا الان در محیط ما، فقط خانم‌ها بودند اما وجود آقایان عبدی و حبیبی فضا را بهتر کرد و با آرامش و خوب کار را پیش بردیم. آنها این‌طور نیستند که بگویند خانم‌ها فوتبال بلد نیستند و باور دارند بازیکنان تیم بانوان هم خوب بازی می‌کنند. می‌گویند دختران مثل پسرها بازی می‌کنند. کنار خط تجربه اول بود که با خانم‌ها کار می‌کردند اما خیلی خوش‌شان آمد.»

می‌توانیم به هدفی که می‌خواهیم برسیم
کتایون خسرویار زمانی که به ایران آمد، اصلاً فارسی بلد نبود اما حالا فارسی صحبت می‌کند. شاید کمی سخت اما با کمترین اشتباه. احتمالاً به خاطر همین است که حالا ۳ بازیکن ایرانی از امریکا دعوت کرده. بازیکنانی که بدون شک نمی‌توانند فارسی را خوب صحبت کنند اما فوتبال را مثل دیگر دختران ایرانی خیلی دوست دارند: «این بازیکنان ۲ رگه نیستند، ایرانی هستند. هم پدر و هم مادرشان ایرانی است اما در امریکا به دنیا آمدند. البته ۲ خواهر هستند که به‌تازگی به تیم اضافه شدند اما قبل از آنها ملیکا محمدی هم از امریکا به تیم ایران اضافه شد که خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند. این بازیکنان در امریکا دائماً تمرین می‌کنند و مطمئنم آمادگی بالایی دارند که می‌توانیم به هدفی که می‌خواهیم برسیم. کم‌کم دارند فارسی یاد می‌گیرند تا با بچه‌ها راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.»

کتایون خسرویار

زیدان و مربیان هلندی الگویم هستند
همه در کارشان معمولاً یک الگو دارند و می‌خواهند مثل او باشند. کتایون هم الگوهای جالبی در کارش دارد: «الگو زیاد دارم. «می‌یا هم» و «جوری» که جزو بهترین‌های فوتبال امریکا هستند. می‌یا همچنان با من در ارتباط است و جوری هم یکی از بهترین بازیکنان فوتبال امریکا است که ۱۵سال پیش از فوتبال خداحافظی کرده. در میان مربیان مرد هم زیدان را دوست دارم. زیدان که خودش بازیکن بوده یکی از بهترین الگوها است چون بازیکنان را بخوبی درک می‌کند و مشکلات تیم را می‌داند. استایل مربیگری هلندی‌ها را هم دوست دارم. اینکه بدنسازی فقط باشگاه رفتن و وزنه زدن نیست، بلکه بدنسازی فوتبالی هم داریم. در کنار این‌ها باید بگویم مگر می‌شود فیگو را دوست نداشت.»

تجربه بازی با تیم‌های بزرگ اسپانیا و انگلیس را دارم
کتایون زمانی هم بازیکن حرفه‌ای بود و حالا بازیکنانش را بخوبی درک می‌کند: «من در منتخب ۴ تیم برتر امریکا بازی می‌کردم و قبل از اینکه به ایران بیایم برای تیم زیر ۱۷ سال امریکا انتخاب شدم اما زمانی که به ایران آمدم برای تیم بزرگسالان ایران انتخاب شدم که اینجا برایم بهتر بود. من تجربه بازی با تیم‌های بزرگی مثل اسپانیا و انگلیس را دارم. از ۵ تا ۲۴ سالگی فوتبال بازی کردم و بعد رفتم سراغ مربیگری.»

می‌خواهم از حضورم در ایران کتاب بنویسم
خسرویار آنقدر از ایران خاطرات خوب دارد که حالا می‌خواهد یک کتاب در مورد ایران بنویسد. درست است که او وقت زیادی ندارد اما می‌خواهد هر طور شده این کتاب را بنویسد: «در مورد این چند ماه و چند سالی که در ایران هستم می‌توانم کتاب بنویسم. انگار اینجا به دنیا آمدم و بزرگ شدم. می‌خواهم این کار را شروع کنم. کتابی در مورد آمدن به ایران. در مورد ایران ذهنیت‌های عجیبی وجود دارد اما وقتی به ایران آمدم دیدم چه مردم خوب و مهربانی داریم. برای اینکه به اهداف بزرگ برسی، باید دنبال آن بروی و تلاش کنی. من در امریکا شرایط خوبی در فوتبال بانوان دیدم که می‌خواهم بهترین مدارس و امکانات را برای فوتبال بانوان مهیا کنم و تأثیرگذار باشم.»

شرایط سختی را گذراندیم
سرمربی تیم فوتبال زیر ۱۹ سال ایران در کنار همه خاطرات خوبی که از حضور در ایران دارد، یک خاطره خیلی تلخ هم دارد که به مسابقات ازبکستان برمی‌گردد: «زمانی که برای تیم ایران انتخاب شدم، سال ۲۰۱۱ برای مسابقات رفتیم اما ما را به خاطر حجاب بیرون کردند که این تلخ‌ترین اتفاق زندگی‌ام بود چون برای مسابقه رفته بودیم اما به دلایل غیرفنی بیرون‌مان کردند. در کل تیم فوتبال بانوان شرایط سختی را تا الان گذرانده که امیدوارم مردم بیشتر حمایت کنند تا بهتر شویم. نه حمایت مادی، بلکه حمایت معنوی.»

به موفقیت فوتبال بانوان امیدوارم
فوتبال بانوان فاصله زیادی تا موفقیت‌های فوتسال بانوان ایران دارد اما کتایون خسرویار خیلی امیدوار است و فکر می‌کند با وجود اینکه امکانات فوتبال مثل فوتسال نیست، می‌توانند به روزهای خوبی برسند: «امکانات فوتبال و مثلاً زمین چمن همه جا نیست که بانوان بخواهند بازی کنند اما فونداسیون فوتسال فوق‌العاده است. به هر حال ما تلاش می‌کنیم و مطمئنیم فوتبال هم می‌تواند پیشرفت کند. ما در تورنمنتی که پشت سر گذاشتیم سعی کردیم حفظ توپ داشته باشیم و پاس‌های زیاد بدهیم که در بازی با لائوس ۴۰ پاس بدون وقفه داشتیم. در بازی با میانمار با پاس‌های در عمق می‌توانستیم موفق باشیم اما داوران به اشتباه آفساید اعلام کردند. در کل بچه‌ها زیبا بازی کردند وبه موفقیت فوتبال بانوان امیدوارم. آنقدر به این استعدادها اعتقاد دارم که می‌خواهم مجموعه‌ای برای استعدادیابی فوتبال بانوان ایران تأسیس کنم.»

عاشق کارم هستم و خسته نمی‌شوم
کتایون خسرویار فوق لیسانس رشته مهندسی شیمی است و در امریکا یک شرکت در این حوزه دارد اما این روزها فقط کنار فوتبال بانوان ایران است. او نه تنها سرمربی تیم فوتبال بانوان زیر ۱۹ سال است بلکه در بقیه رده‌های سنی هم به‌عنوان آنالیزور فعالیت دارد و به سرمربیان تیم‌های ملی بانوان ایران کمک می‌کند. شاید خیلی‌ها تصور کنند با این حجم کار، کتایون خسته شود اما او انگار خستگی‌ناپذیر است و همچنان در اردوها یکی از پرانرژی‌ترین اعضای کادرفنی است: «من چون عاشق کارم هستم، خسته نمی‌شوم و کار برایم سخت نمی‌شود.»

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.