چگونه تنظیمات ماوس را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

اگر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنید، به‌احتمال زیاد از ماوس یا پد لمسی لپ‌تاپ برای انجام عملکردهای کامپیوترتان بهره می‌برید، بنابراین برای حداکثر کارایی خود، باید تنظیمات ماوس را در سیستم کامپیوتری‌تان سفارشی‌سازی کنید. شما می‌توانید به‌آسانی تنظیمات ماوس را در سیستم ویندوزتان تغییر دهید، اندازه و یا شکلک ماوس را عوض کرده و یا سرعت آن را کم‌وزیاد کنید. در این مطلب قصد داریم در مورد تنظیمات سفارش ماوس در ویندوز ۱۰ صحبت کرده و روش‌های تغییر تنظیمات ماوس در ویندوز ۱۰ را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید:

نکته: تنظیماتی که در این مقاله به آن می‌پردازیم سخت‌افزاری است، برخی از ماوس‌ها و پدهای لمسی دارای درایورهای تخصصی و گزینه و تنظیمات اضافی هستند که بامطالعه دفترچه راهنما و یا جست‌وجو مدل آن در اینترنت می‌توانید به این عملکردها دست پیدا کنید.

قدم اول: ورود به تنظیمات
برای تنظیم ویژگی‌های ماوس و پد لمسی باید به تنظیمات سیستم دسترسی داشته باشید، برای این کار، منو استارت را با ضربه زدن بر روی دکمه Start در پایین گوشه سمت راست دسکتاپ باز کنید، سپس به علامت چرخ دنده یا تنظیمات را انتخاب کرده و بر روی آن ضربه بزنید تا صفحه تنظیمات باز شود.

تنظیمات ماوس

در صفحه تنظیمات گزینه Devices را انتخاب کنید.

تنظیمات ماوس

در صفحه باز شده و در قسمت چپ صفحه، گزینه Mouse را انتخاب نمایید تا وارد تنظیمات ماوس شوید.

تنظیمات ماوس

وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید در سمت راست یک سری اطلاعات را مشاهده خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید ماوس دارای دو عملکرد راست و چپ است. در ابتدا باید این گزینه را انتخاب کنید، به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات روی چپ کلیک (left) است که مناسب برای افراد راست‌دست می‌باشد، درصورتی‌که چپ‌دست هستید و قصد تغییر تنظیمات را دارید، این گزینه را تغییر ندهید. در غیر این صورت آن را روی راست (right) کلیک بگذارید.

تنظیمات ماوس

در قسمت پایین‌تر می‌توانید گزینه اول یعنی Multiple lines at a time را انتخاب نمایید تا حرکت ماوس نرم‌تر و آهسته‌تر شود و در هر بار اسکرول کردن چند خط حرکت می‌کند، در این صورت می‌توانید از گزینه زیر آن برای تعیین تعداد خطوط اسکرول شده، در یک‌زمان استفاده کنید. برای کاهش یا افزایش تعداد خطوط، مکان‌نما را به سمت چپ یا راست بکشید. تنظیم پیش‌فرض بر روی ۳ است، یعنی در هر بار اسکرول کردن موس، سه خط به پایین یا بالا می‌رود.

در غیر این صورت می‌توانید گزینه One screen at a time را انتخاب کنید تا، عملکرد اسکرول ماوس شبیه به دکمه‌های Page Down و Page Up شود و در هر بار اسکرول کردن به یک صفحه بعد یا قبل بروید. بعد از اعمال این تغییرات می‌توانید یک صفحه وب باز کرده و نوع تنظیمات آن را مشاهده نمایید.

تنظیمات ماوس

تنظیمات ماوس

 

 

 

 

 

 

 

در بخش پایین‌تر یک کلید خاموش و روشن وجود دارد درصورتی‌که گزینه Scroll inactive windows when I hover over them را روشن کنید وقتی موس را بر روی پنجره غیرفعال ببرید و حرکت دهید، پنجره اسکرول می‌شود و نیازی به کلیک کردن بر روی پنجره‌ی غیرفعال و فعال کردن آن وجود ندارد.

تنظیمات ماوس

تنظیمات بیشتر در ماوس
در قسمت پایین صفحه با انتخاب تنظیمات پیشرفته (Additional mouse options) می‌توانید وارد صفحه تنظیمات اضافی شوید، تا قابلیت‌های بیشتری را برای خود سفارشی‌سازی کنید.

تنظیمات ماوس

تنظیمات سربرگ Buttons
در صفحه Mouse Properties باز شده، وارد تب اول یعنی Buttons شوید. در قسمت اول آن نیز می‌توانید دوباره دکمه چپی راست را برای تنظیمات ماوس خود انتخاب نمایید. که با انتخاب آن رنگ روی ماوس به آبی تغییر می‌کند.
در قسمت دوم آن می‌توانید سرعت دابل کلیک ماوس را تنظیم کنید. کاربرانی که سرعت کمتری دارند ترجیح می‌دهند سرعت دابل کلیکشان کمتر باشد. بهره حال این تنظیمات، سلیقه‌ای است و به‌سرعت شما بستگی دارد.

تنظیمات ماوس

ClickLock آخرین تنظیمات در نوار Buttons است که می‌توانید آن را روشن و یا خاموش کنید. هنگامی‌که این گزینه روشن باشد، می‌توانید از آن برای جایگزینی کلیک کردن و دراگ استفاده کنید. برای اعمال آن باید دکمه سمت چپ را برای مدت کوتاهی نگه‌داشته و سپس رها کنید، در این صورت ماوس قفل‌شده و از آن می‌توانید برای دراگ کردن جملات یا هر چیزی استفاده کنید.

برای سفارشی‌سازی بیشتر می‌توانید وارد تنظیمات این بخش شوید. در این حالت یک پنجره برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید مدت‌زمان لازم برای قفل‌کردن ماوس را انتخاب کنید. نوار را به سمت چپ یا راست بکشید تا زمان لازم را کاهش یا افزایش دهد. تنظیم را با کلیک بر روی OK اعمال کنید.

تنظیمات ماوس

تنظیمات سربرگ Pointers
بر روی سربرگ دوم یعنی سربرگ Pointers کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید شکل ظاهری اشاره‌گر موس خود را تغییر دهید. برخی از این اشکال بزرگ و برخی کوچک‌تر هستند، در کادر اول می‌توانید گزینه‌های موردنظر را انتخاب کرده و به دنبال آن از اشکال مختلف ماوس در صفحه ظاهرشده استفاده نمایید. مثلاً اشکال موس بزرگ و مشکی باعث می‌شود که راحت‌تر دیده شوند و درنهایت با انتخاب آن و تأیید ok، تغییرات را اعمال کنید.

تنظیمات ماوس

تغییر حساسیت ماوس در سربرگ Pointer Options
برای تغییر حساسیت ماوس به سربرگ سوم بروید. در گزینه مکان‌نمای اول، می‌توانید سرعت ماوس را با کشیدن مکان‌نما به سمت چپ و راست تغییر داده و کم‌وزیاد کنید. با کلیک بر روی گزینه Enhance pointer precision، کلیک‌های موس دقیق‌تر خواهد شد. بهتر است این گزینه تیک دار باشد.

تنظیمات ماوس

در قسمت Snap To می‌توانید دکمه ماوس را محض نمایش یک dialog box بر روی صفحه، نشانگر موس را به کلید پیش‌فرض این دیالوگ باکس (مانند OK، بله، ذخیره، و غیره) منتقل می‌کند.

در قسمت بعدی درصورتی‌که تیک Display pointer trails فعال باشد، دنباله ماوس فعال خواهد بود این عمل باعث می‌شود که نشانگر ماوس در صفحات کم‌نور بهتر دیده شود. با حرکت نوار به سمت چپ و راست می‌توانید دنباله آن را کم‌وزیاد کنید.

درنهایت می‌توانید گزینه Hide pointer while typing را انتخاب کنید تا در هنگام تایپ کردن نشانگر ماوس پنهان شوند و یا با انتخاب how location of pointer when I press the CTRL key نشانگر ماوس در صورت اعمال کلید کنترل، به‌صورت دایره‌ای شکل مشخص می‌شود، که مناسب صفحه‌نمایش‌ها با نور کم است.

سربرگ Wheel
در سربرگ Wheel همانند تنظیمات صفحه اولیه می‌توانید میزان جابه‌جایی صفحه با اسکرول کردن را به‌صورت جزئی‌تری تعیین کنید. مثلاً علاوه بر تعیین تعداد خطوط در هنگام اسکرول کردن، می‌توانید اسکرول افقی و عمودی را به‌صورت جداگانه تنظیم نمایید.

تنظیمات ماوس

سربرگ Hardware
در سربرگ Hardware می‌توانید تنظیمات سخت‌افزاری ماوس خود را ببینید. درواقع تمام ماوس‌ها و پدهای لمسی متصل به رایانه، سازنده آن، دیوایس هایی که به‌خوبی متصل شده و در حال کار است را نشان می‌دهد. تنظیمات این صفحه برای کاربران معمولی استفاده‌ای ندارد و تنها توسط کاربران حرفه‌ای استفاده می شو.د.

تنظیمات ماوس

نکته آخر….
علاوه بر تنظیمات عادی ذکرشده در ویندوز ۱۰، می‌توانید از نوع دیگر تنظیمات سفارشی‌سازی آن نیز بهره برید.
برای اعمال این تغییرات، وارد تنظیمات شوید، گزینه Ease of Access را انتخاب کرده و به بخش ماوس Mouse بروید و در این قسمت می‌توانید رنگ، اندازه ماوس را تغییر دهید.
در بخش Mouse keys می‌توانید با فعال کردن گزینه‌ی “Use numeric keypad to move the mouse around the screen” کلیدهای بخش عددی کیبورد خود را برای جابه‌جایی نشانگر موس استفاده کنید. برای استفاده‌ی بیشتر از صفحه‌کلید می‌توانید گزینه‌های “Hold down Ctrl to speed up and Shift to slow down” و “Use mouse keys when Num Lock is on” را نیز فعال کرده و درنهایت تغییرات را اعمال نمایید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.