چگونه بفهمیم کسی به وایفای ما دسترسی دارد؟

امروزه شبکه‌های بی‌سیم خانگی رواج بسیاری پیدا کرده‌اند و افراد با خرید مودم و پرداخت هزینه اشتراک از اینترنت این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. برای اتصال به شبکه‌های بی‌سیم باید به نام شبکه و رمز عبور آن دسترسی داشته باشید. درواقع این رمز عبور همان کد حفاظتی است که برای ورود به شبکه در ابتدای نصب مودم؛ در نظر گرفته‌اید.
اما این شبکه‌های بی‌سیم ازنظر امنیتی اندکی ضعیف هستند و ممکن است موردحمله هکرها قرار گیرند. البته منظور از هکر، یک فرد متخصص و کار بلد نیست؛ بلکه امروزه با برخی از نرم‌افزارهای کاربردی و حتی رایگان به‌راحتی می‌توان رمز وایفای یک شبکه را هک کرد و بدون آنکه مالک آن مطلع شود؛ از اینترنت آن استفاده کرد. در برخی موارد که دچار افت سرعت اینترنت هستید، شاید یک شخص به‌صورت غیرقانونی، از اینترنت شما استفاده می‌کند.
حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه متوجه شویم شخص هکر به وایفای ما متصل شده و در حال استفاده از اینترنت ما است. در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده روش‌های دسترسی به این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. درواقع با استفاده از این راهنما می‌توانید متوجه شوید چه کسی به وایفای شما دسترسی دارند و چگونه می توانیم دسترسی او را به وایفای مسدود کنیم.

۱- مودم خود را بررسی کنید
بهترین راه، بررسی تنظیمات مودم است. در تنظیمات مودم لیست مک آدرس دستگاه‌های متصل به مودم به نمایش درمی‌آید که از این طریق می‌توانید متوجه شوید چند دستگاه به مودم شما متصل است. شما می‌توانید مک آدرس دستگاه‌های خود را از طریق تنظیمات داخلی دستگاه به دست آورده و با مک آدرس‌های موجود در تنظیمات مودم تطابق دهید. تمام دستگاه‌هایی که به وای فای متصل می‌شوند یک مک آدرس یا همان آدرس فیزیکی دارند که درواقع هویت دستگاه را نشان داده و برای شناسایی دستگاه استفاده می‌شود.
روش به دست آوردن مک آدرس در گوشی‌های اندرویدی:

وایفای

• ابتدا به بخش تنظیمات گوشی (Settings) بروید.
• گزینه درباره تلفن (About Device) را انتخاب کنید.
• بخش Status در بعضی از گوشی‌ها Hardware Information را انتخاب کنید.
• در قسمت Wi-Fi MAC Address می‌توانید مک آدرس دستگاه خود را مشاهده کنید.
برای مشاهده مک آدرس‌ها در تنظیمات مودم، باید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ را روشن کرده و آدرس آی پی مودم خود را در نوار جست‌وجو آن وارد کنید. اکثر مودم‌ها یک آدرس آی پی مشابه به‌صورت ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ دارند. بعد از ورود به این آدرس باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید که در بیشتر مودم‌های داخلی در هر دو کادر admin فعال است. در غیر این صورت باید مودم خود را ری استارت کنید. به‌محض وارد شدن به صفحه مودم آیکون‌های و تب‌های متعددی وجود دارد که این تقسیم‌بندی در مودم‌های مختلف متفاوت است. مثلاً در مودم Verizon یک بخش به نام My Network وجود دارد که دستگاه‌هایی که به مودم وصل هستند و مک آدرس‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. در این قسمت می‌توانید متوجه شوید چند دستگاه به مودم شما وصل است. در مودم Linksys، شما باید بر روی یک گزینه به نام DHCP Clients کلیک کنید. در مودم‌های xfinity، این قابلیت در بخش Connected Devices قرار دارد. در روترهای D-Link، به بخش Wireless بروید و سپس روی Status کلیک کنید. در روترهای TP-Link، روی DHCP و سپس DHCP Clients List کلیک کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید مودم‌های مختلفی در دنیا وجود دارد؛ برای دسترس به آی پی دستگاه‌ها کافی است نام مودم خود را در اینترنت جست‌وجو کنید تا دستورالعمل آن برای شما ظاهر شود. بسته به نوع مودم میزان اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد متفاوت است. درصورتی‌که نام دستگاه مهمان را مشاهده نمی‌کنید، بهتر است شبکه را اسکن کنید که اسکن کردن آن را در بخش بعدی توضیحی دهیم.
• درصورتی‌که لینک آی پی مودم شما باز نمی‌شود؛ فیلتر شکن را ببندید، مودم را خاموش و روشن کرده و بار دیگر آدرس آی پی را وارد کنید تا صفحه مربوط باز شود.
• برای باز شدن صفحه تنظیمات مودم بر روی کامپیوتر نیازی به اینترنت ندارید، تنها باید کامپیوتر به مودم وصل باشد، چه از طریق وایفای چه از طریق سیمی و کابل.

۲- شبکه را اسکن کنید
برای اسکن شبکه باید مطابق با دستورالعمل مودم خود بروید، اما اگر توانایی این کار را ندارید؛ می‌توانید از برنامه کمکی استفاده کنید. برنامه Advanced IP Scanner یک برنامه رایگان است که روش استفاده از آن آسان است و نیاز به نصب ندارد. این برنامه اطلاعات زیادی در مورد هر دستگاه می‌دهد.

وایفای

پس از نصب برنامه، فقط آن را باز کرده و روی دکمه Scan کلیک کنید. به‌طور پیش‌فرض، برنامه، شبکه را به‌طور خودکار وارد می‌کند، اما اگر این کار انجام نشد، شما می‌توانید آن را به‌صورت دستی وارد کنید. برنامه برای چند ثانیه اسکن می‌کند و خروجی را همان‌طور که در بالا نشان داده شده مشاهده خواهید کرد. هر دستگاهی که نشان داده می‌شود دارای یک رابط وب است، یک فلش کوچک دارد که می‌توانید آن را در ستون وضعیت در سمت چپ مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کنید. حال که متوجه شدید دستگاه دیگری به‌صورت غیر مجاز به مودم شما وصل شده و از اینترنت شما دزدی می‌کند؛ می‌توانید چند عکس‌العمل نشان دهید:

تغییر نام شبکه و پنهان کردن آن:
ابتدا نام شبکه وایفای خود را تغییر داده و سپس آن را پنهان کنید. در این صورت فرد غریبه با جست‌وجو نمی‌تواند شبکه اینترنتی شما را پیدا کرده و هک کند. در انتخاب نام شبکه بهتر است از اسامی خود یا اعضای خانواده استفاده نکنید و حروف آن را به‌صورت کوچک و بزرگ انتخاب نمایید، تا احتمال پیدا کردن نام شبکه توسط افراد غریبه کاهش یابد. نام شبکه را به خاطر بسپارید و یا در یک مکان امن بنویسد.
برای پنهان کردن نام شبکه در مودم می‌توانید از روش زیر اقدام کنید:

وایفای

وارد آدرس آی پی مودم شوید (در بخش قبل توضیح داده‌ایم). در صفحه اصلی به تب interface setup بروید و سپس به قسمت wireless بروید. این قسمت به منظور مدیریت اتصال بیسیم و WI-FI مودم شما است. برای پنهان کردن WI-FI خود در قسمت Multiple SSIDs Settings گزینه‌ی Broadcats SSID را No کنید. با این کار SSID شما اصطلاحاً پخش نشده و پنهان می‌شود. در نهایت گزینه SAVE را بزنید.
در این صورت وقتی بخواهید به شبکه وایفای خود وصل شوید، باید در قسمت اتصال وایفای گوشی خود گزینه add network را انتخاب کرده و نام شبکه‌تان را با رعایت حروف کوچک و بزرگ به‌صورت دستی وارد کنید.

تعیین مک آدرس در مودم:
یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که برای مودم خود مک آدرس‌های مشخصی تعیین کنید. درواقع مک آدرس گوشی و سایر دستگاه‌ها را به دست آورده (در قسمت بالا توضیح دادیم) و در قسمت تنظیمات مودم وارد کنید. در این صورت تنها دستگاه‌هایی که مک آدرس آن‌ها وارد شده‌اند، قابلیت وصل شدن به دستگاه را دارند.
در این شرایط وقتی مهمان دارید می‌توانید وارد تنظیمات مودم شده و مک آدرس جدید را وارد آن کنید. مودم به‌صورت خودکار سایر دستگاه‌های را فیلتر کرده و اجازه دسترسی به اینترنت را به آن‌ها نمی‌دهد.
شما از دو طریق می‌توانید برای مودم خود فیلتر تعیین کنید. از بخش allow اجازه دسترسی، می‌توانید تمام دستگاه‌هایی که مک آدرس آن‌ها را در تنظیمات مودم اضافه کرده‌اید به اینترنت متصل کنید، درواقع این دستگاه‌ها اجازه دسترسی به وای فای را دارند و در بخش deny عدم دسترسی؛ تمام دستگاه‌ها اجازه دسترسی به اینترنت را دارند؛ به‌جز دستگاه‌هایی که اسمشان در این لیست موجود است.

وایفای

برای اعمال فیلتر دسترسی، به آدرس مودم خود وارد شوید. سپس در صفحه اصلی به سربرگ Interface Setup و سپس wireless بروید.
سپس در قسمت wireless MAC Address filter وارد شوید که مربوط به تنظیمات مک آدرس است. برای فعال کردن آن تیک گزینه Activated را در مقابل Active بزنید و همچنین گزینه Allow Assoociation را در مقابل Action انتخاب کنید. شما می‌توانید ۸ مک آدرس به تنظیمات اضافه کنید. پس از اینکه مک آدرس دستگاه موردنظرتان را وارد کردید گزینه Save را بزنید تا تنظیمات ذخیره شود.

مطالب مرتبط:
تغییر نام و رمز وایفای در مودم های TD-LTE

شهری که وای‌فای و گوشی هوشمند در آن غیرقانونی است

تاریخچه کاربرد مستند واژۀ «هکر»

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.