نکاتی که باید قبل از کراتین کردن مو بدانید

کراتینه کردن مو یکی از روشهای رایج صاف کردن مو و بر طرف کردن وزوز موهاست و اصطلاحا به آن “صاف کننده، معجزه گر” لقب داده می شود. در واقع این روش را به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو بکار می برند، در حالی‌که مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می رود.

کراتین چیست؟
کراتین پروتئینی است که ساختار اصلی مو و پوست ما را تشکیل می‌دهد. کراتین کردن مو فرآیندی شیمیایی است که باعث نرم شدن مو‌ها می‌شود.

به طور کلی دو نوع کراتینه وجود دارد:
یک نوع کراتینه فقط موهای آسیب دیده ناشی از دکلره و سایر مواد شیمیایی را احیاء می کند. این نوع کراتینه بسته به میزان آسیب دیدگی مو معمولا باید در چند نوبت انجام شود تا عمل احیاء به خوبی انجام شود .این نوع کراتینه مانند ویتامینه کردن می باشد و البته اثر آن از ویتامینه محسوس تر می باشد.

نوع دیگری از کراتینه وجود دارد که علاوه بر احیاء موهای سوخته و آسیب دیده، خاصیت صاف کنندگی نیز دارد. به این نوع کراتینه اصطلاحا کراتینه برزیلی و گاهی نانوکراتین نیز گفته می شود.

نکته: با توجه به اینکه قدرت صاف کنندگی مواد کراتینه به دلیل وجود ماده ای بنام فرمالدئید می باشد که مصرف بیش از اندازه آن خطرناک می باشد لذا ابتدا بایستی برندی را انتخاب نمایید که دارای حد مجاز از ماده فرمالدئید باشد.

آیا کراتین بی‌خطر است؟
اگر این کار توسط متخصصان انجام شود ضرری برای مو ندارد، اما باید بدانید هیچ نوع کراتین موجود در بازار کاملاً طبیعی و فاقد مواد شیمیایی نیست.

چه افرادی می‌توانند کراتین انجام دهند؟
افرادی که موهای کلفت، فر و وز دارند و می‌خواهند حجم مو‌ها کم شده، از وز و فر بودن آن بکاهند و زمان سشوار کشیدن موها نیز کمتر شود می‌توانند موهایشان را کراتین کنند.

چه کسانی نباید کراتین انجام دهند؟
افرادی که موهای شدیداً آسیب دیده دارند، خانم‌های باردار و افرادی که به فرآیندها و محصولات شیمیایی مثل رنگ مو حساسیت دارند باید از این کار بپرهیزند.

قبل از کراتین کردن چه سؤالاتی باید بپرسیم؟
ابتدا از کیفیت و اصل بودن ماده کراتین مطمئن شوید. سپس از متخصص مشورت بگیرید تا مشخص شود موهایتان آمادگی کراتین شدن را دارند. موهایی که آسیب دیده‌اند در این فرآیند اغلب آسیب بیشتری می‌بینند و شکننده‌تر می‌شوند.

ماندگاری کراتین چقدر است؟
بسته به نوع موی فرد، کراتین می‌تواند بین ۳ تا ۶ ماه اثربخشی خود را حفظ کند.

آیا کراتین کردن بر رشد مو‌ها تأثیر دارد؟
این کار بر سرعت رشد مو هیچ تأثیری ندارد، همچنان موهایی که از ریشه رشد می‌کنند بافت طبیعی خود را خواهند داشت.

مراقبت از موها بعد از کراتین کردن شامل چه مواردی است؟
اغلب انواع کراتین باید برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی سر بمانند. بعد از کراتین شدن مو باید از شامپوهای فاقد سولفات و نرم‌کننده استفاده کرد. برای مو‌های بسیار خشک استفاده از ماسک مو نیز توصیه می‌شود. برخی از انواع مو ممکن است بر اثر کراتین شدن تغییر رنگ دهند. بنابراین رنگ کردن مو‌ها را پس از کراتینه شدن باید انجام داد.

برای کراتینه کردن مو لازم است مو‌ها را در قسمت‌های ریز با اتو صاف کرد تا بر اثر حرارت جذب آن توسط مو صورت گیرد. مطمئن شوید درجه حرارت اتو با نوع موی شما سازگار است. برای موهای هایلایت شده و کمی آسیب دیده باید از کمترین حرارت ممکن استفاده کرد.

منبع: مجله ایران بانو

مطالب مرتبط:
برای صاف کردن موها چه وسیله‌ای بهتر است؟

مراقبت از موها در فصل سرما

آموزش ترکیب رنگ صدفی برای مو

چگونه از شر موهای چرب خلاص شویم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.