چگونه از شر موهای چرب خلاص شویم؟

موهای چرب بسیار آزاردهنده هستند. چربی بیش از حد در موها معمولا به دو دلیل رخ می دهد: وجود مشکلاتی در پوست سر و یا عدم رعایت نکات بهداشتی. غدد سباسه یک ماده روغنی به نام سبوم ترشح می کند که مو را به صورت طبیعی چرب می کند. Sebum موها را سالم و صاف نگه می دارد و از خشک شدن و شکستن موها جلوگیری می کند. با این حال، برخی از غدد سباسه چربی بیش از حد تولید می کنند که باعث چرب شدن بیش از حد موها می شود.

تولید نفت بیش از حد می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. این می تواند ارثی باشد یا به دلیل تغییرات هورمونی (بلوغ یا حاملگی)، یا حتی در فصلها، شیوه زندگی یا آب و هوا تغییر کند. رژیم غذایی ضعیف، مراقبت از موهای نامناسب، و بعضی از داروها همچنین می توانند چربی موهای شما را تحت تاثیر قرار دهند.موهای چرب، کثیف و خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند و این مشکل بیشتر در موهای بلوند و رنگ روشن دیده می‌شود. عدم شست‌و‌شوی بموقع یکی از عوامل ایجاد چربی مو است. چربی موها به علت ترشح چربی توسط غدد سباسه پوست سر ایجاد می‌شود. این ترشحات به طور طبیعی برای پوست سر مفید هستند اما هنگامی که میزان ترشحات بالا می‌رود موهای شما چرب به نظر می‌رسد. چربی بیش از اندازه پوست سر موجب ایجاد شوره سر و جوش کف سر می‌شود.

از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید
معمولاً پزشکان برای داشتن موی سالم توصیه می‌کنند کمتر از شامپو استفاده کنید. اما نه برای کسانی که موهای چرب دارند. وقتی شما موهای خودتان را با شامپو شست‌و‌شو می‌دهید چربی‌های سطح پوست سر به دام می‌افتند و پوست سرتان پاکسازی می‌شود. از شامپویی با PH 7/6 و بیشتر و یا شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید. هنگام شامپو زدن، نباید پوست سر را چنگ بزنید. بعد از زدن شامپو، با آب ولرم یا حتی آب کمی سرد موهایتان را کاملاً آبکشی کنید.

استرس را از خودتان دور کنید
استرس باعث تولید آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه) می‌شود و آندروژن‌ها، ترشح چربی پوست را افزایش می‌دهند. هر چقدر استرس بیشتری داشته باشید، موهای چرب تری خواهید داشت. پس سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. ورزش کردن روش مناسبی برای کاهش استرس است. همچنین می‌توانید از یوگا و روش‌های مدیتیشن استفاده کنید.

از آبلیموی طبیعی برای شستن مو استفاده کنید
لیمو دارای تأثیر چشمگیری بر درمان چربی موی سر، کنترل چربی مو و از بین بردن چربی‌های متراکم شده مو است. خاصیت اسیدی آبلیمو باعث متعادل شدن چربی پوست سر می‌شود. کافی است آبلیمو را با آب مخلوط کرده و پس از شست‌و‌شوی موها با شامپو، از آبلیموی طبیعی برای شستن مو استفاده کنید.

از محلول نعناع استفاده کنید
شامپوی نعناع تأثیر شگرفی بر رفع چربی موی سر دارد. مقداری نعناع را جوشانده و بعد از سرد شدن، با آب مخلوط کنید. بعد از شست‌و‌شوی مو با شامپو از محلول نعناع استفاده کنید. مخلوط کردن نعناع با سرکه می‌تواند تأثیرات بهتری نیز داشته باشد.

از محلول‌های شوینده گیاهی استفاده کنید
این محلول‌ها ترشح چربی را کم می‌کنند و باعث رشد موها می‌شوند. یک قاشق غذاخوری جعفری تازه، یک قاشق غذاخوری رزماری تازه، یک قاشق غذاخوری آویشن تازه و یک قاشق غذاخوری مریم گلی تازه را در یک ظرف بریزید. سپس نصف لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه کنید. روی ظرف را بپوشانید و بگذارید تا خنک شود. سپس این محلول را صاف کنید و آب یک عدد لیموترش را به آن اضافه کنید. بعد از شامپو زدن و شستن سرتان، موهایتان را با این محلول آبکشی کنید.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید
مطالعات نشان می‌دهند غذاهایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم تأثیر مستقیم روی غدد سباسه دارند. مصرف بیشتر چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌تواند به‌طور طبیعی ترشح سبوم از غدد سباسه را بیشتر نماید و در مقابل آن کاهش میزان مصرف این مواد غذایی منجر به کاهش ترشحات غدد سباسه می‌شود. پس با داشتن یک رژیم غذایی متعادل از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌توانیم ترشحات این غده را کنترل نماییم. برای این کار بهتر است چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و روغن نارگیل را انتخاب کنیم. همچنین با مصرف غذاهای دریایی و دریافت اسید‌های چرب می‌توانیم بر عملکرد صحیح این غدد تأثیر‌گذار باشیم.

– به میزان کافی آب بنوشید، زیرا آب باعث نرمی موها می‌شود.

– مصرف غذاهای غنی از پروتئین مثل شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت‌ها و حبوبات، موهای شما را تقویت می‌کند و از شکنندگی و موخوره شدن موها جلوگیری می‌کند.

– مواد غذایی غنی از آهن بخورید، مثل جگر، گوشت‌ها و آجیل. آهن باعث حمل اکسیژن در بدن می‌شود و کمبود آهن باعث کمبود اکسیژن در موها و بیماری آن‌ها می‌شود.

– مس و روی نیز از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و رنگ شاداب موها را حفظ می‌کنند.

– ویتامین C نیز که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، برای حفظ سلامت موها و تقویت رشد آن‌ها لازم است.

مطالب مرتبط:
عوارض و خطرات خوابیدن با موهای خیس

چرا موهایم ریزش دارد؟

چگونه موهای سفید را رنگ کنید؟

چگونه موهای زائد صورتم را از بین ببرم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.