جملاتی که در کارآموزی نباید بگوییم

کارآموزی یکی از مراحل مهمی است که بسیاری از ما قبل از ورود به بازار کار آن را تجربه می‌کنیم. دوره‌ای که می‌تواند باعث آشنایی‌مان با بازار کار، رفتارهای بین کارمندان، روش‌های ارتباطی کسب و کار، قوانین کار و… شود. اما ممکن است با کارهای اشتباه هیچ بهره‌ای از این دوره نبریم. یکی از تأثیرگذارترین اشتباهات جمله‌هایی هستند که به کار می‌بریم و شاید به نظرمان زیاد تأثیر نداشته باشند اما مسیر کاری‌مان را تغییر داده و حتی عوض می‌کنند. به همین دلیل بهتر است برای کسب بهترین نتیجه از این دوران نکاتی را رعایت کنیم و با پشتوانه‌ای محکم‌تر وارد بازار کار شویم.

این کار در حوزه وظایف من نیست: گفتن این جمله نشان می‌دهد که شما انعطاف لازم برای انجام دادن وظایف مختلف را ندارید. به جای این جمله بهتر است مهارت‌های خود را افزایش دهید. البته این توصیه به این معنا نیست که هر چه از شما خواستند انجام بدهید. اگر وظایفی کاملاً بی‌ربط به شما محول شود، قبول نکنید.

چه زمانی تصمیم به استخدام نیرو دارید؟ وظیفه شما و در واقع چیزی که به پیشرفت شما کمک می‌کند، این است که با تمرکز کارتان را انجام دهید اما گفتن این جمله نشان می‌دهد که تمرکز شما روی استخدام است و برای انجام وظایف به طور کامل آماده نیستید.

نه ممنون. نمی‌توانم شرکت کنم و حضور داشته باشم: ممکن است همکاران از شما دعوت کنند در فعالیتی با آنها مشارکت کنید. فعالیت‌های غیرکاری. مثلاً در یک مسابقه ورزشی، رفتن به رستوران و…. این پیشنهادها را رد نکنید. این مواقع بهترین زمان‌ها برای آشنایی بیشتر با افراد و فضای کاری آنها است. شما به‌عنوان کارآموز باید تلاش کنید تا بیشترین روابط ممکن را در محل کار ایجاد کنید.

حوصله‌ام سر رفته: اگر مدام ابراز خستگی و بی‌حوصلگی کنید و جمله‌هایی مثل این را بگویید به نظر می‌رسد زیاد برای کار مناسب نیستید یا همیشه می‌خواهید شکایت کنید و این اصلاً تأثیر خوبی ندارد. به جای گفتن این جمله اگر از کاری خسته و کسل شده اید می‌توانید در کارهای دیگر نیز به طور داوطلبانه به همکاران کمک کنید یا از مدیر بخواهید تا وظایف جدیدی به شما محول کند.

می شود تکرار کنید؟ بهتر است همیشه و بخصوص در جلسه‌ها یا وقتی مدیرتان نکته‌ای درباره کار به شما می‌گوید دفترچه یادداشتی همراه داشته باشید و نکات را یادداشت کنید. مدیر شما در مواقع مختلف موضوعاتی را به شما آموزش می‌دهد پس سعی کنید این موضوعات را یادداشت کنید.

نمی‌توانم این کار را انجام بدهم: قبل از ابراز مشکل و ناتوانی خود، سعی کنید به تنهایی راه حلی برای آن پیدا کنید. البته قرار نیست شما بتوانید تمام مسائل و مشکلات را حل کنید و اگر مسأله‌‌ای خیلی دشوار است باید با افراد مسئول و با تجربه مشورت کنید.

ببخشید که مزاحمتان می‌شوم: این احساس را از خود دور کنید که شما مزاحم کار کردن بقیه هستید. اگر فکر می‌کنید کاری اشتباه است، آن را انجام ندهید تا مجبور به عذرخواهی نشوید. به جای این جمله می‌توانید از عبارت “می‌تونم چند لحظه وقت شما رو بگیرم؟” استفاده کنید.

ویژگی‌های یک کارآموز خوب چیست؟
– یک کارآموز خوب و با انگیزه باید به جزئیات توجه کند.
– یک کارآموز خوب باید حداقل اندکی تجربه داشته باشد.
– برای یادگیری و انجام کار مشتاق باشد.
– یک کارآموز خوب باید با فرهنگ سازمانی شما آشنا باشد.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.