نحوه مصرف پودر آب پنیر برای بدن‌سازی

موفقیت در ورزش بدن‌سازی به چند عامل مهم بستگی دارد؛ که یکی از آن‌ها تغذیه است. اگر ورزش را استارت ماشین بدن‌سازی در نظر بگیریم؛ تغذیه سوخت آن به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانید بدون سوخت هیچ ماشینی حرکت نمی‌کند. بنابراین ساعت‌ها تمرین طاقت‌فرسا در باشگاه بدن‌سازی بدون تغذیه مناسب نتایج بهینه‌ای را به وجود نمی‌آورد. در تغذیه بدن‌سازی علاوه بر کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها، ماده‌ای به نام پروتئین بسیار اهمیت دارد. پروتئین‌ها باعث بهبود و رشد عضلات می‌شوند. در این میان پروتئین‌های بسیار زیادی از جمله پروتئین‌های حیوانی و گیاهی در بازار وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پروتئین آب پنیر یا همان پودر آب پنیر می‌باشد که به نام متداول پروتئین وی شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه مصرف پودر آب پنیر در بدن‌سازی حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

آب پنیر چیست؟
آب پنیر به آب زرد رنگی گفته می‌شود که در ماست‌ها و پنیرهای خانگی وجود دارد و سرشار از پروتئین و آمینه اسید می‌باشد. امروزه صنعت ورزش و بدن‌سازی به اهمیت این ماده مقوی پی برده و پروتئین‌هایی به نام پودر آب پنیر یا پروتئین آب پنیر تولید می‌کند که به پروتئین وی شهرت دارد. آب پنیر طبیعی شامل ۹۳درصد آب و ۷ درصد مواد مغذی و ارزشمندی است که به سادگی در بدن تجزیه شده و به رشد عضلات بدن کمک می‌کنند. البته منظور  ما از آب پنیر، آب شوری نیست که در بسته‌بندی‌های پنیر شرکتی  وجود دارد؛ این آب تنها مخلوط آب و نمک بوده و برای ماندگاری بیشتر پنیر در آن قرار داده می‌شود و هیچ خاصیتی ندارد.

پودر آب پنیر یا پروتئین وی:
همان‌طور که اشاره شد شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که این ماده مقوی را تولید کرده و به صورت پودر در اختیار ورزشکاران قرار دهند؛ تا فرایند عضله سازی آن‌ها تسریع پیدا کند. پودر آب پنیر از فرآیند خشک کردن آب پنیر تا رسیدن به رطوبت ۴ – ۳ درصد به دست می‌آید و بسیار مقوی و برای عضله سازی و حتی کاهش چربی بسیار مفید می‌باشد. این پودر می‌تواند به هضم بهتر غذا و جذب بهتر مواد غذایی کمک کند؛ چربی سوزی را تسریع ببخشد، رشد عضلات را بیشتر کرده و عضلات را حجیم‌تر کند، قدرت ایمنی بدن را نیز بیشتر از قبل کرده و باعث افزایش تراکم استخوانی شود. کنترل کلسترول، دفع سنگ، افزایش گلبول‌های قرمز و کاهش ابتلا به سرطان تنها چند خاصیت این ماده مقوی به حساب می‌آید.

انواع پودر آب پنیر (پروتئین وی) در بدن‌سازی:

  • پروتئین یونیزه شده: این پروتئین با کیفیت‌ترین پروتئین وی است که در حالت اولترا دارای ۹۰ درصد پروتئین می‌باشد.
  • پروتئین وی هیدرولیز شده: ساختار پروتئینی در این نوع اندکی تغییر کرده و بیشتر خواص بیولوژیکی خود را از دست داده است؛ با این حال از این ماده می‌توانید به عنوان یک منبع خوب برای اسیدآمینه استفاده کنید.
  • پروتئین وی ایزوله شده: این پودر پروتئین ۹۰ درصد پروتئین و ده درصد رطوبت دارد و بدون چربی است.
  • پروتئین وی کانستریت: این پروتئین از ۸۰ درصد پروتئین خالص و ۲۰ درصد چربی و لاکتور و مواد معدنی تشکیل شده است.
  • پروتئین وی میکرو فیلتر شده: این پروتئین نوع پودر درجه دوم است که برابر با کانستریت می‌باشد و در فرایند تولید آن از نانو فیبرها استفاده شده است.

نحوه مصرف پودر آب پنیر:
مکمل‌های آب پنیر با وجود طرفداران زیادی که در بین ورزشکاران و بدن‌سازان دارند؛ به‌درستی مصرف نمی‌شود و بسیاری از ورزشکاران از نحوه و زمان درست استفاده از این پروتئین آگاه نیستند. البته این نکته را در نظر داشته باشید؛ زمان مصرف پروتئین آب پنیر بسته به نوع هدف شما از بدن‌سازی متفاوت است. بنابراین در ابتدا باید هدفتان از بدن‌سازی را مشخص کنید؛ آیا به دنبال عضله سازی هستید و یا می‌خواهید چربی سوزی کنید. در این قسمت تصمیم گرفتیم بسته به انواع هدف‌های بدن‌سازی، روش درست مصرف پروتئین آب پنیر را به شما آموزش دهیم:

نحوه مصرف پروتئین آب پنیر در بدن‌سازی برای کاهش وزن:
پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای چربی سوزی است. رژیم غذایی با پروتئین بالا میزان متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث کاهش اشتها می‌شود. بنابراین شما با مصرف یک وعده پروتئین آب پنیر در بین وعده‌های غذایی خود احساس سیری خواهید داشت و وعده‌های غذایی کمتری می‌خورید. طبق تحقیقات افرادی که در بین وعده‌های غذایی خود یک وعده پروتئین بالا مانند پروتئین آب پنیر مصرف می‌کنند؛ میزان کالری کمتری در وعده شام خود دریافت خواهند کرد.

نحوه مصرف پروتئین آب پنیر در بدن‌سازی  برای عضله سازی:
پروتئین یک منبع خوب برای ساخت عضله است. به‌منظور ساخت عضله شما باید در رژیم غذایی خود پروتئین بیشتری دریافت کنید. البته بین زمان مناسب برای خوردن پروتئین به‌منظور عضله سازی، نظریه‌های متفاوتی وجود دارد. بهترین زمان برای مصرف پروتئین به‌منظور عضله سازی قبل و بعد از تمرین است. مصرف ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین نیم ساعت تا یک ساعت قبل از تمرین می‌تواند به بدن شما انرژی دهد؛ با این کار میزان اسید آمینه‌های خون افزایش یافته و در زمان تمرینات که عضلات در حال تخریب هستند به سرعت‌ترمیم شده و رشد می‌کنند. مربیان ورزشی توصیه می‌کنند که بین ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از تمرین از پروتئین آب پنیر استفاده کنید که در این بازه بدن بیشترین مقدار از پروتئین را صرف عضله سازی خواهد کرد. با این حال تحقیقات جدید نشان داده است که این بازه زمانی وسیع‌تر است و  شما می‌توانید آن را از زمان اتمام تمرین تا دو ساعت بعد تمرین نیز مصرف نمایید و به حجم عضلانی مورد نظرتان برسید. بعد از تمرینات شدید بدن شما نیاز به پروتئین دارد؛ پروتئین آب پنیر به سرعت وارد بدن شده و  به عضله سازی بدنتان کمک می‌کند.

نحوه مصرف پروتئین آب پنیر در بدن‌سازی برای ریکاوری و جلوگیری از دست دادن ماهیچه‌ها:
حفظ توده عضلانی در بدن‌سازی بسیار اهمیت دارد. طبق تحقیقات مردم عادی بعد از سن سی سالگی حدود سه تا ۸ درصد از توده عضلانی خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید پروتئین را به طور مساوی در وعده‌هایی در طول روز مصرف کنید تا عضلات شما از دست نرود. در واقع در هر وعده ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین مصرف شود.

مصرف پروتئین بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب:
وقتی شما ساعت‌های زیادی را  در خواب هستید؛ ذخایر پروتئینی بدنتان تمام شده و بافت عضلانی بدنتان به مواد پروتئینی نیاز دارد. وقتی شما به‌محض بیدار شدن از خواب پروتئین آب پنیر می‌خورید؛ جذب آن بسیار سریع رخ داده و به سرعت به ماهیچه سازی در بدنتان می‌پردازد.

آیا می‌توان قبل از خواب پروتئین آب پنیر مصرف کرد؟
افرادی که به دنبال ساخت عضله هستند و همچنین سالمندان برای افزایش قدرت و عملکرد بهتر ورزشی می‌توانند یک وعده پروتئین قبل از خواب مصرف کنند. دانشمندان نتیجه گرفتند که مصرف پروتئین قبل از خواب، یک استراتژی مؤثر برای ارتقاء ساختار عضلانی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا عضلات قوی‌تری بسازند. این به آن دلیل است که پروتئین در طول خواب به مرور جذب بدن شده و باعث می‌شود در حین استراحت عضله سازی رخ دهد. شما می‌توانید با نظر مربی خود تا ۴۰ گرم پروتئین قبل از خواب مصرف کنید تا رشد ماهیچه‌های شما به حداکثر برسد. البته به دلیل دیر جذب بودن پروتئین کازئین (پروتئینی که از شیر به دست می‌آید) بهتر است پروتئین آب پنیر مصرفی قبل از خواب شبانه همراه با  پروتئین کازئین میل شود. شما می‌توانید خودتان این دو نوع پروتئین را ترکیب کنید و یا از محصولات ترکیبی موجود در بازار بهره ببرید.

آیا مصرف زیاد پروتئین آب پنیر ضرر دارد؟
برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد پروتئین می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب وارد کند و منجر به پوکی استخوان شود. البته این مطالعات به صورت علمی اثبات نشده‌اند و برخی دیگر معتقدند مصرف هر اندازه پروتئین هیچ آسیبی به بدن نمی‌رساند. به طور کلی یک فرد بالغ می‌تواند به ازای هر کیلوگرم از وزن خود ۱.۴ تا دو گرم پروتئین دریافت کند که با یک جمع و تفریق ساده می‌توانید به میزان استاندارد آن پی ببرید. افرادی که به دنبال حفظ توده عضلانی هستند؛ می‌توانند از حداقل این مقیاس استفاده کنند؛ یعنی ۱.۴ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن و افرادی که به دنبال کاهش وزن و افزایش حجم عضلات خود هستند می‌توانند دو گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن خود دریافت کنند.

نکات مهم:

  • در صورت مصرف دوز بالایی از آب پنیر در طول روز، ممکن است دچار حالاتی مانند تهوع، سردرد، تشنگی و نفخ شوید.
  • درصورتی‌که بیماری کلیوی داشته و یا به شیر حساسیت دارید؛ به‌هیچ‌عنوان آب پنیر مصرف نکنید.
  • دقت کنید پودر آب پنیر خریداری شده اصل باشد. امروزه پودرهای تقلبی وارد بازار شده‌اند که با مصرف آن‌ها دچار مشکلاتی مانند مشکلات کلیوی و کبد می‌شوید که بسیار خطرناک است.

کلام آخر…
پروتئین آب پنیر یک ماده خوب و یک راه آسان برای تأمین پروتئین بدن در رژیم غذایی می‌باشد. این منبع پروتئین با کیفیت توسط بدن انسان به خوبی جذب شده و به رشد عضلات آن کمک می‌کند. این ماده برای ورزشکاران و بدن‌سازان بسیار اهمیت دارد و از این طریق به حجم عضلانی موردنظر خود می‌رسند و با چربی سوزی بیشتر به یک اندام ایدئال دست پیدا می‌کنند. این پروتئین نسبت به پروتئین‌های دیگر مانند پروتئین گوشت، کازئین و سویا بهتر عمل کرده و کارایی بالاتری دارد. البته در استفاده از آن نباید زیاده‌روی کنید و طبق نظر یک مربی کار بلد و متخصص تغذیه این پودر را مصرف نمایید. شما باید بسته به نوع هدف خود در بدن‌سازی این مکمل مفید را در طول روز مصرف کنید و کارایی‌تان را به حداکثر برسانید.

منبع: www.healthline.com

3/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. kiumars می‌گوید

    ایا پودر آب‌پنیر یا همان‌مکمل پروتین وی برای چاقی هستند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.