خواص پای مرغ از نظر طب سنتی و طرز تهیه سوپ پای مرغ

ممکن است پای مرغ کمی ترسناک به نظر برسد و در ابتدا با آن مقابله کنید، اما آن‌ها سرشار از مواد مغذی و مقوی هستند. به این فکر کنید که وقتی از پای مرغ استفاده می‌کنید، از مرغ کامل استفاده می‌کنید و چیزی از آن را دور نمی‌ریزید آیا صرفه‌جویی چیز مثبتی نیست؟ هنگامی که می‌خواهید سوپ تهیه کنید، پای مرغ را به سوپ اضافه کنید تا آن‌ها یک سوپ غنی و سرشار از انرژی به شما هدیه دهند. خوردن پای مرغ ممکن است برای بعضی افراد ناخوشایند به نظر برسد، اما در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله چین، ویتنام، فیلیپین و کره غذای بسیار مفیدی به حساب می‌آید. مردم سایر مناطق جهان نیز پای مرغ را می‌خورند. دستور العمل‌های تهیه پای مرغ در جامائیکا، آفریقای جنوبی، ترینیداد و تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی محبوب است. در مطلب زیر به خواص پای مرغ از نظر طب سنتی اشاره می‌کنیم.

چه چیز خاصی در مورد پای مرغ وجود دارد؟
برخی می‌گویند از هدر رفتن قسمت‌های خوراکی مرغ جلوگیری می‌شود. این می‌تواند درست باشد، زیرا بسیاری از گروه‌های قومی که پای مرغ می‌خوردند، به طور سنتی از گروه‌هایی با درآمد پایین بودند. برخی دیگر می‌گویند پای مرغ سالم است. اگر به شما فرصت داده شود، پای مرغ می‌خورید؟

خواص پای مرغ

تقویت بدن
پای مرغ هم برای سلامتی و هم برای تقویت بدن مفید است، بنابراین غذایی مناسب برای بهبودی بدن است مثلا برای جلوگیری از بیماری، بهبودی بعد از جراحی یا بعد از زایمان بسیار مفید است. پای مرغ سرشار از کلسیم، فولات و مقدار کمی مواد معدنی آهن، مس و روی است.

خواص پای مرغ

بازسازی بدن
کندرویتین و گلوکوزامین دو ماده مغذی دیگری هستند که در پای مرغ یافت می‌شوند، احتمالاً این موارد را در مکمل‌های آرتروز و درمان مفصل دیده‌اید. این دو ماده از سلامت استخوان و سلامت مفصل پشتیبانی می‌کنند، همچنین باعث کاهش درد استئوآرتریت می‌شوند و به بدن کمک می‌کنند تا غضروف‌های جدید و بافت‌های همبند را دوباره رشد دهند. اینها همچنین برای به حداقل رساندن التهاب و سفتی عضلات موثر عمل می‌کنند.

بهبود سیستم ایمنی بدن
خوردن پای مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. این به دلیل مواد معدنی موجود در آن است که برای ایجاد سلامتی بسیار مفید است. همچنین حاوی کلاژن و برخی مواد معدنی مانند مس، منیزیم، فسفر، روی و همچنین کلسیم است. برخی از این مواد معدنی برای غلبه بر بیماری‌ها مفید هستند. بنابراین یکی از خواص پای مرغ تقویت سیستم ایمنی بدن است.

جوانسازی پوست
پای مرغ سرشار از کلاژن است که برای پوست مفید است و به پوست کمک می‌کند تا سلول‌های خود را بازسازی کند و آن را از آسیب حفظ کند. همچنین باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شده و از پیری زودرس که باعث چین و چروک پوست می‌شود، جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برخی پزشکان پیشنهاد می‌کنند که آن را برای زیبایی پوست مصرف کنید.

تسریع بهبود زخم
محتوای کلاژن و تعدادی از اجزای پروتئین موجود در پای مرغ باعث تسریع بهبود زخم و همچنین رفع آسیب‌های سلولی می‌شود. علاوه بر این خوردن پای مرغ به بدن کمک می‌کند تا توانایی خود را در برابر مقابله با عفونت افزایش دهد.

استحکام مفصل و جلوگیری از پوکی استخوان
با افزایش سن، میزان کلسیم کاهش می‌یابد و کار برای احیاء سلول‌ها دشوار خواهد شد. اگر بطور مرتب پای مرغ مصرف کنید، داستان متفاوت خواهد بود زیرا دارای مواد مغذی زیادی مانند کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن است که به تقویت مفصل کمک می‌کند و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

کاهش فشار خون
پای مرغ حاوی پروتئین کلاژن بیشتری نسبت به سینه مرغ است. پروتئین کلاژن عملکردی خوبی برای کاهش فشار خون دارد. این کلاژن می‌تواند سطح رنین پلاسما را کاهش دهد، به طوری که باعث افزایش فشار خون نمی‌شود. همچنین حاوی پتاسیم است، بنابراین افرادی که فشار خون بالا دارند در صورت مصرف پای مرغ بهتر می‌شوند.

خواص پای مرغ

سالم ماندن لثه‌ها
لثه قسمت مهمی از بدن انسان است زیرا تمام مواد غذایی موجود در بدن توسط لثه‌ها، دندان‌ها و زبان پردازش می‌شوند. بنابراین باید برخی از مواد مغذی را مصرف کنیم که به حفظ لثه‌ها کمک می‌کند. مصرف پای مرغ به ما کمک می‌کند تا این کار را انجام دهیم زیرا حاوی مقدار زیادی کلاژن، اسید آمینه و سایر مواد تشکیل دهنده ژلاتین است.

غلبه بر مشکل هضم
پای مرغ می‌تواند در سوپ یا آبگوشت باشد که بسیار خوشمزه می‌شود. تمام مواد مغذی مانند پروتئین، کلاژن، کندرویتین و گلوکزامین درون سوپ حل می‌شوند. فواید این مواد مغذی مختلف برای سالم‌تر شدن هضم بسیار مفید است. تأثیر این مواد مغذی همچنین برای سالم تر شدن روده‌ها نیز روشن است و دستگاه گوارش شما را سالم‌تر می‌کند.

سالم ماندن ناخن‌ها
مهمترین خواص پای مرغ چیست؟ بدن ما برای حفظ مقاومت ساختار ناخن به کلاژن نیاز دارد. کلاژن را میتوان در پای مرغ یافت، بنابراین افرادی که هر روز به طور مرتب پای مرغ مصرف می‌کنند، تمایل به داشتن ناخن‌های سالم و قوی دارند. پای مرغ همچنین حاوی اسیدهای آمینه، گلیسین و همچنین پرولین است که این محتوا به شما در حفظ سلامت بدن و ناخن‌ها کمک می‌کند. هنگامی که پاهای مرغ پخته می‌شوند، معمولاً مایع یا ژل مخصوصی تولید می‌شود که حاوی محتوای ژلاتین است. خوب این ماده غذایی به بدن کمک می‌کند تا کلسیم جذب شده توسط ناخن را پردازش کند.

حفظ خاصیت ارتجاعی پوست
پای مرغ حاوی کلاژن بسیار بالایی است. در حقیقت، سطح کلاژن طبیعی موجود در آن مشابه کلاژن موجود در سبزیجات و میوه‌های برگ سبز است. کلاژن یکی از مواد خاص مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است. علاوه بر این چین و چروک و خطوط کوچک علائم اولیه پیری کاهش می یابد، در حقیقت، جای زخم‌های آکنه برداشته شده و از بازگشت آنها جلوگیری می‌شود.

حفظ تعادل هورمون
یکی از کلیدهای تعادل هورمونی، میزان روی در بدن است. پای مرغ حاوی مقادیر روی است که می تواند حداقل ۱/۳ از نیازهای بدن را در هر قسمت تامین کند. چربی‌های خوب در پای مرغ نیز به بهبود عملکرد غدد در بدن کمک می‌کند، زیرا تعدادی از غدد در بدن با کمک چربی های سالم در بدن کار می‌کنند.

کاهش استرس
علاوه بر این یکی از خواص پای مرغ کاهش استرس است. پای مرغ چندین نوع اسید آمینه تولید می‌کند که برای بدن بسیار مفید است. یکی از انواع اسیدهای آمینه که از پاهای مرغ آزاد می‌شود آرژنین است که برای بدن بسیار مفید است. یکی از آن‌ها کمک به بدن در رهاسازی هورمون‌هایی است که باعث احساس پریشانی و استرس می‌شود.

خواص پای مرغ

مواد لازم برای تهیه سوپ پای مرغ سبزیجات:

پای مرغ: ۱۰ عدد
هویج: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
کرفس خرد شده: ۱ لیوان
آویشن تازه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو: ۱ عدد
فلفل سبز: ۱ عدد

روش پخت سوپ پای مرغ سبزیجات:

ابتدا داخل قابلمه تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. پاهای مرغ تمیز شده را به آب جوش اضافه کنید و پس از ۵ دقیقه که جوشید با آب سرد آبکشی کنید.
بعد داخل قابلمه چند قاشق روغن بریزید، پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. سپس کرفس خرد شده و آویشن را اضافه کنید.
حالا پاهای مرغ آبکشی شده، برگ بو، نمک، هویج خرد شده، فلفل سبز و چند لیوان آب اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

نکته:
این سوپ را باید داغ سرو کنید، بدلیل وجود ژلاتین در پای مرغ اگر سوپ سرد شود به صورت ژله‌ای در خواهد آمد.
نوش جان

منبع: chicken feet soup benefits

4.4/5 - (20 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.