درمان کمبود ویتامین دی در طب سنتی

درمان کمبود ویتامین D در طب سنتی ایران و تمدنهای قدیم از دیرباز یک موضوع مهم برای بشر بوده است؛ با اینکه ممکن است اخیرا متوجه شده باشید که کمبود ویتامین D دارید یا کسی را می شناسید که چنین مشکلی دارد ولی عوارض ناشی از کمبود آن به قدمت زندگی انسانها بر می گردد چرا که آنها با بیماریهایی نظیر راشیتیسم در بچه ها، استئومالاسی در بزرگسالان و پوکی استخوان بویژه در زنان ارتباط دارند. برای درمان آن سه منبع حیاتی:
• منابع گیاهی مثل غلات
• حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ
• نور آفتاب
اهمیت بسیاری دارد و باید آن را برنامۀ زندگی خود قرار دهید.
حقیقت امر این است که در حال حاضر کمبود ویتامین D یک مشکل بهداشت عمومی محسوب می شود که بر زندگی حدود ۱ میلیارد نفر از مردم سراسر جهان اثر می گذارد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بویژه بین ساعت ۱۰:۰۰ صبح تا ۳:۰۰ بعد از ظهر، ویتامین D تولید می کند. افرادی که در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند و اگر مقدار کافی ویتامین D را از مواد غذایی هم تامین نکنند دچار مشکلات جدی می شوند. ویتامین D برای سلامت بخشی از اندام‌های بدن مانند استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت بسیاری دارد. همچنین شواهد نشان می دهد که ویتامین D برای کاهش فشار خون، محافظت در برابر افسردگی، کاهش دیابت نوع ۲، مقابله با چند نوع سرطان نیز مفید است. مطالعه ۲۰۱۴ در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، نشان می دهد افرادی که سطح ویتامین D آن ها کم است، دو برابر احتمال مرگ آن ها بیشتر است. کمبود ویتامین D به خصوص در زنان جوان، کودکان، سالمندان و افرادی با پوست تیره شایع تر است.

سخنگوی انجمن تغذیه ای آمریکا می گوید: نور خورشید به اندازه کافی قوی نیست که بتواند در ماه اکتبر تا مه، ویتامین D لازم بدن را تامین کند. به خصوص برای افرادی که در شمال آتلانتا زندگی می کنند. تقریبا نیمی از افرادی که در پایان زمستان آزمایش دادند دچار کمبود ویتامین D بودند.

شما ویتامین D را به اندازه کافی دریافت می کنید؟ احتمالا نه. موسسه پزشکی توصیه کرده است که مصرف روزانه به طور متوسط ۴۰۰ – ۸۰۰ IU و یا ۱۰ – ۲۰ میکروگرم، برای ۹۷.۵ درصد از افراد کافی است.

ویتامین D ممکن است به عنوان ویتامین آفتاب هم شناخته شود، اما با توجه به نظرسنجی های جدیدی که توسط شرکت Centrum انجام شده است، میزان اعتماد ما به مواد طبیعی برای تامین ویتامین دی بدن پایین است ولی موارد چهارده گانۀ زیر که از قدیم در طب سنتی ایران و جهان رعایت می شده است، به ما ثابت می کند که با راهکارهای طبیعی می توان به کمبود ویتامین d در بدن غلبه کرد.

۱- ماهی وحشی
(۴۲۵ IU در ۳ اونس ماهی قزل آلا، ۵۴۷ IU در ۳ اونس ماهی قزل آلا)

۲- گوشت گاو یا گوساله
(۴۲ واحد در ۸۵ گرم)

۳- زرده تخم مرغ
(۴۱ واحد IU در هر تخم مرغ)

۴- کنسرو ماهی
(۱۵۴ IU در ۸۵ گرم ماهی، ۲۷۰ IU در ۳.۵ اونس ساردین)

۵- قارچ شیتاکی
(۴۰ IU در ۱ فنجان)

۶- شیر
(۱۰۰ واحد در ۲۲۷ گرم)

۷- ماست
(۸۰-۱۰۰ IU در ۱۷۰ گرم)

۸- شیر بادام
(۱۰۰ واحد در ۲۲۷ گرم)

۹- پودینگ با شیر
(۴۹-۶۰ IU در ½ فنجان)

۱۰- آب پرتقال
(۱۳۷ IU در ۱ فنجان)

۱۱- غلات صبحانه
(۵۰-۱۰۰ IU در فنجان ۰.۷۵-۱)

۱۲- بلغور جو دوسر

۱۳- تخم مرغ
(۱۲۳ واحد در ۲۲۷ گرم)

۱۴- مارگارین

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.