کمبود کلسیم و ریزش مو و نشانه‌های کمبود کلسیم

مواد مغذی برای رشد مو فوق العاده مهم هستند، اما به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند مانند: کلسیم. یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به کندی یا جلوگیری از ریزش مو کمک کند. جذب مواد مغذی از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل‌ها حائز اهمیت است زیرا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به ریزش مو و سایر مشکلات جدی منجر شود. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو است.

عملکرد کلسیم
کلسیم در تشکیل و نگهداری استخوان‌ها و دندان‌های سالم موثر است. مصرف کلسیم در رژیم غذایی می‌تواند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. کلسیم همچنین به انقباض و آرامش عضلات، سیگنال‌های عصبی، لخته شدن خون، ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها کمک می‌کند (هورمون‌هایی مانند آندروژن‌ها رشد مو را تحریک می‌کنند). آنزیم‌هایی مانند بیوتین رشد سلول را تقویت می‌کنند و باعث رشد موهای سالم می‌شوند. ریزش مو ممکن است به علت کمبود آهن، کمبود پروتئین و تغذیه ضعیف باشد. رژیم‌های غذایی ناسالم و اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی و بولیمی (عبارت‌ است‌ از یک‌ اختلال‌ روانی‌ در رابطه‌ با غذا خوردن‌ که‌ در آن‌ بیمار از بدن‌ خود تصویر نادرستی‌ در ذهن‌ دارد، مرتباً دنبال‌ غذا است‌ و ممکن‌ است‌ به‌ ناگهان‌ غذای‌ زیادی‌ را در مدت‌ کوتاهی‌ بخورد) نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شوند. سوء تغذیه یکی از شرایطی است که بدن از داشتن مواد مغذی کافی در رژیم غذایی برخوردار نیست. ریزش مو نشانه‌ای از سوء تغذیه است. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پر از مواد مغذی از جمله کلسیم از آن جلوگیری کنید.

درمان ریزش مو با مصرف کلسیم
با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پر از مواد مغذی از جمله کلسیم می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید

غذاهای غنی از کلسیم

۲۰۰ میلی‌لیتر شیر نیمه چرب حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم کلسیم
۱۵۰ گرم ماست کم چرب حاوی ۲۱۰ میلی‌گرم کلسیم
۴۰ گرم پنیر چدار حاوی ۲۹۶ میلی‌گرم کلسیم
۸۵ گرم کلم بروکلی حاوی ۳۴ میلی‌گرم کلسیم
۱۲ گرم دانه کنجد حاوی ۸۰ میلی‌گرم کلسیم
۱۰۰ گرم ماهی حاوی ۹۱ میلی‌گرم کلسیم
۱۰۰ گرم ساردین حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم
۱۶۰ گرم پرتقال حاوی ۷۵ میلی‌گرم کلسیم
۱۶۰ گرم زردآلو حاوی ۱۱۷ میلی‌گرم کلسیم
طبق لیست بین المللی غذاهای غنی از کلسیم مانع پوکی استخوان می‌شوند و از ریزش مو جلوگیری می‌کنند.

گروه سنی میزان کلسیم توصیه شده روزانه (RDA)
کودکان ۹-۱۸ ساله ۱۳۰۰ میلی‌گرم
کودکان ۴-۸ ساله ۱,۰۰۰ میلی‌گرم
کودکان ۱-۳ سال ۷۰۰ میلی‌گرم
کودکان ۷-۱۲ ماه ۲۶۰ میلی‌گرم
کودکان ۰-۶ ماه ۲۰۰ میلی‌گرم

 

Group میزان کلسیم توصیه شده روزانه (RDA)
زنان ۷۱ سال به بالا ۱,۲۰۰ میلی‌گرم
زنان ۵۱-۷۰ سال ۱,۲۰۰ میلی‌گرم
زنان ۳۱-۵۰ سال ۱,۰۰۰ میلی‌گرم
زنان ۱۹-۳۰ سال ۱,۰۰۰ میلی‌گرم
مردان ۷۱ سال به بالا ۱,۲۰۰ میلی‌گرم
مردان ۵۱-۷۰ سال ۱,۰۰۰ میلی‌گرم
مردان ۳۱-۵۰ سال ۱,۰۰۰ میلی‌گرم
مردان ۱۹-۳۰ سال ۱,۰۰۰ میلی‌گرم

 

کمبود کلسیم علت اصلی ریزش مو
کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم می‌تواند به ریزش مو و سایر مشکلات جدی منجر شود

چرا کمبود کلسیم باعث ریزش مو می‌شود؟

ریزش مو ناشی از کمبود کلسیم شایع‌ترین علتی است که اتفاق می‌افتد. تغذیه نامناسب و عدم جذب مواد مغذی، به ویژه کلسیم، می‌تواند تعادل بدن را تغییر دهد و رشد مو را کاهش دهد. برخی از مزایای کلسیم برای مو شناخته شده است، اما دانستن اینکه کمبود کلسیم باعث چه اتفاق‌هایی در بدن می‌شود، همان قدر مهم است.

۱- مصرف کلسیم می‌تواند به جذب آهن کمک کند
برای داشتن موهای سالم و زیبا، بدن به سطح آهن مناسب نیاز دارد. این مواد مغذی در بسیاری از قسمت‌های بدن، از جمله فولیکول‌های مو ذخیره می‌شوند. زنان، به خصوص در زمان قاعدگی، بیشتر به آهن نیاز دارند. اگر سطح آهن کافی در بدن وجود نداشته باشد، موها رشد نمی‌کنند، در نتیجه موها می‌توانند ضعیف‌تر، شکننده‌تر و سبک‌تر شوند. علاوه بر افزایش مصرف کلسیم، ویتامین D و ویتامین C نیز می‌توانند به جذب آهن کمک کنند.

۲- مقدار کلسیم در طول زمان تغییر می‌کند
فواید کلسیم برای موها شبیه سایر مواد مغذی دیگر است و باعث می‌شود موها ضخیم‌تر و کامل‌تر رشد کنند. فقط باید مطمئن شوید که به اندازه کافی کلسیم مصرف می‌کنید. در حالی که نوجوانان باید حدود ۱۸۰۰ میلی‌گرم در روز کلسیم مصرف کنند، بزرگسالان باید حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم مصرف کنند. با این حال ایده خوبی است که بزرگسالان بالای ۵۰ سال، مصرف کلسیم را به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز برسانند. این سن، زمانی است که بیشتر زنان دچار ریزش مو می‌شوند و کلسیم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. بسیاری از غذاهای استاندارد دارای کلسیم هستند مانند شیر، سبزیجات و ماست. اما این می‌تواند یک چالش برای رسیدن به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز باشد. شما می‌توانید همراه با کلسیم مواد مغذی دیگر مانند بیوتین و آهن مصرف کنید، آنها باعث می‌شوند که این مقدار افزایش پیدا کند.

۳- کافئین یک مسدود کننده کلسیم است
ممکن است مجبور شوید قهوه را کنار بگذارید تا ریزش مو را متوقف کنید. کافئین که شامل مصرف شکلات هم می‌شود کلسیم بدن را غارت می‌کند. خوردن غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات با برگ تیره، بادام و ماهی آزاد نمی‌توانند اثرات ساختگی کافئین را از بین ببرند، اما می‌توانند به شما کمک کنند انرژی خود را در طول روز حفظ کنید. غذاهای حاوی کلسیم برای رژیم غذایی متعادل بسیار مهم هستند. اگر به مصرف قهوه در طول روز نیاز دارید، شیر مصرف کنید. شیر بهترین منبع کلسیم است و می‌تواند اثرات مسدود کننده کافئین را جبران و از ریزش مو جلوگیری کند.

۴- سیلیس، باعث بهبود بافت و رشد مو می‌شود و سطح کلسیم را متعادل می‌کند
برای موهای ضخیم و سالم، بیشتر زنان و مردان، به مصرف سیلیس روی می‌آورند. سیلیس حاوی مقادیر کلسیم و منیزیم است که به نوبه خود به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. تنظیم هورمون‌ها به بهبود سلامت مو کمک می‌کند و توانایی آن را برای رشد و ضخیم شدن مو افزایش می‌دهد. سیلیس همچنین سیستم بدن را تجزیه می‌کند تا بدن بتواند به طور موثر با بیماری کنار بیاید. بسیاری از مکمل‌های کلسیم حاوی سیلیس هستند. سیلیس همچنین در بسیاری از سبزیجات وجود دارد. با این حال، مکمل‌ها بهترین راه برای مقابله با کمبود کلسیم هستند و باعث رشد موهای سالم می‌شوند.

۵- کمبود کلسیم می‌تواند طیف وسیعی از عوارض جانبی داشته باشد
هنگامی که سطح کلسیم بدن کم است، به احتمال زیاد فرد دچار علائم منفی و ناتوانی عمومی می‌شود. هنگامی که بدن از ذخایر کلسیم خسته می‌شود، مواد مغذی ضروری را از مواد استخوانی بیرون می‌کشد. نداشتن کلسیم کافی می‌تواند در طول زمان اثرات مضر جدی ایجاد کند. ریزش مو می‌تواند یک نشانۀ جدیاز کمبود کلسیم بدن باشد. بدن باید میزان کلسیم کافی داشته باشد تا رگ‌های خونی و عملکرد عضلانی را تسهیل کند. اگر کمبود کلسیم دارید، بهتر است کلسیم را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

علائم کمبود کلسیم در بدن
مکمل‌ها بهترین راه برای مقابله با کمبود کلسیم هستند و باعث رشد موهای سالم می‌شوند

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟

خشکی پوست: کمبود کلسیم، پوست را خشک و شکننده می‌کند، همچنین باعث مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود.

شکستگی استخوان: استخوان‌ها برای محکم ماندن به کلسیم نیاز دارند، بنابراین وقتی از کمبود کلسیم رنج می‌برید، استخوان‌هایتان خشک و شکننده می‌شوند.

پوکی استخوان: زمانی که بدن نتواند کلسیم را به استخوان‌ها برساند و از کلسیم به درستی استفاده کند ترمیم و حفظ سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد و فرد دچار پوکی استخوان می‌شود.

ناخن‌های ضعیف و شکننده: در اثر کمبود کلسیم ناخن‌ها به اندازه کافی در برابر ضربه‌ها مقاوم نیستند و اغلب ممکن است در طی ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه بشکنند.

ریزش مو: کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم می‌تواند به ریزش مو و سایر مشکلات جدی منجر شود.

بی‌خوابی: وقتی به خواب عمیق فرو می‌روید، سطح کلسیم در بدن‌ به شدت بالا و پایین می‌شود. بنابراین در صورت کمبود کلسیم بی‌خوابی به سرتان می‌زند یا خواب لذت‌بخشی ندارید.

اسپاسم و گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات در ران، ساق پا، بازوها و زیربغل که اغلب در شب رخ می‌دهد ممکن است یکی از علائم اولیه کمبود کلسیم باشد.

تشنج، لرز، افسردگی: هر چه بدن‌تان کمبود کلسیم بیشتری داشته باشد، بیشتر احساس افسردگی می‌کنید.

سوزن سوزن شدن دست و پا: کمبود کلسیم به احساس سوزش در دست‌ها و پاها منجر می‌شود چرا که این ویتامین‌ برای عملکرد اعصاب ضروری می‌باشد.

خستگی: بی حالی، کسلی و خستگی در طول روز می‌تواند به علت کمبود کلسیم در بدن باشد.

منبع: hair loss & calcium

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] کمبود کلسیم و ریزش مو و نشانه‌های کمبود کلسیم […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.