علت نازک شدن مو در طب سنتی و راه‌های درمان آن

کم پشتی موها به ریزش جزئی تا متوسط ​​اشاره دارد، برخلاف ریزش موی گسترده، کم پشتی مو لزوماً باعث طاسی نمی‌شود، با این حال نازک شدن مو یکی از نشانه‌های ریزش مو است و به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد. کم پشت شدن مو به تدریج اتفاق می‌افتد این بدان معناست که شما وقت دارید تا علل را مشخص کرده و بهترین اقدامات درمانی را انجام دهید.

علت نازک شدن مو چیست؟

نازک شدن مو ممکن است به دلیل عادت‌های زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی از شرایط پزشکی نیز ممکن است منجر به کم پشت شدن مو شود. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) از دست دادن ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است اما بیش از این مقدار ممکن است خطرناک باشد و باید برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

عادت‌های زندگی عامل اصلی نازک شدن موها هستند از جمله:
۱- بیش از حد موهای خود را درمان می‌کنید. این درمان شامل استفاده از داروها و محصولات شیمیایی است.
۲- از محصولات خشن مو مانند اسپری‌های مو و ژل‌های نگهدارنده استفاده می‌کنید. رنگ موقت همچنین می‌تواند برای موهای شما خطرناک باشد.
۳- موهای خود را خیلی محکم می‌بندید. در صورتی که موهای خود را به حالت دم اسبی به سمت بالا می‌بندید این کار می‌تواند فولیکول‌های موهایتان را شکسته و باعث نازک شدن موها در طول زمان شود.
۴- آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد. همه اینها به فولیکول‌ها کمک می‌کند تا به طور طبیعی مو تولید کنند.
۵- استرس کنترل نشده را تجربه می‌کنید. استرس مربوط به جذب هورمون‌هایی مانند کورتیزول است. هورمون‌های استرس بیش از حد ممکن است موهای جدید را از بین ببرد.
۶- کم پشتی موها ممکن است ارثی هم باشد.

علت نازک شدن مو در طب سنتی
نازک شدن مو ممکن است به دلیل عادت‌های زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد

درمان‌های خانگی نازک شدن مو

در بیشتر موارد کم پشتی مو در خانه قابل درمان است، برای این کار ۱۰ گزینه زیر را در نظر بگیرید.

۱. ماساژ پوست سر

شاید ارزان‌ترین روش ضخیم شدن مو، ماساژ پوست سر باشد. این کار هیچ هزینه و عارضه‌ای ندارد. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، به آرامی نوک انگشتان خود را به اطراف پوست سر خود فشار دهید تا جریان خون افزایش پیدا کند.

۲. استفاده از روغن‌های اساسی

روغن‌های اساسی مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی به دست می‌آیند و در درجه اول در رایحه درمانی و انواع داروهای جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق برخی تحقیقات صورت گرفته روغن اسطوخودوس برای برخی از افراد مبتلا به طاسی به صورت موثر استفاده شده است. این روغن اغلب با انواع دیگر مانند گل محمدی و آویشن ترکیب می‌شود.

۳. شامپو ضد نازک شدن مو

شامپوی ضد نازک شدن مو به دو روش کار می‌کند اول چنین محصولاتی حجم موهای شما را افزایش می‌دهند بنابراین ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. این گزینه می‌تواند برای افرادی مفید باشد که موهای نازک یا کم پشت دارند. ثانیاً این شامپوها حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه هستند که نوید یک پوست سر سالم را می‌دهند و با گذشت زمان موهای شما را پرپشت می‌کنند.

درمان‌های خانگی نازک شدن مو
ارزان‌ترین روش ضخیم شدن مو، ماساژ پوست سر باشد
۴. استفاده از مولتی ویتامین‌ها

موهای سالم به سلامت کلی بدن بستگی دارد. در صورت سوتغذیه یا برخی اختلالات ممکن است از فولیکول‌ها، موهای جدیدی تولید نشوند. موهای سالم برای ادامه رشد و ضخیم شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند. مطمئن شوید که به اندازه کافی روی، آهن و اسید فولیک در رژیم غذایی روزانه خود دارید. پروتئین و آنتی اکسیدان موجود که در غذاهای گیاهی یافت می‌شوند نیز می‌توانند باعث جلوگیری از آسیب موی شما شوند.

۵. مکمل‌های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای نسل جدید سلول‌ها بسیار مهم است. از نظر نازک شدن مو، تصور می‌شود که اسید فولیک به فولیکول‌ها کمک می‌کند تا در مناطق طاسی موهای جدیدی ایجاد کنند.

۶. بیوتین

بیوتین یا ویتامین B-7 ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند آجیل، عدس و کبد یافت می‌شود. بیوتین به تجزیه آنزیم‌های بدن کمک می‌کند. اگر از مکمل‌های ویتامین B-5 استفاده می‌کنید نباید بیوتین مصرف کنید – در صورت مصرف هر دو با هم، اینها می‌توانند اثر بخشی یکدیگر را کاهش دهند.

دارو برای ضخیم شدن موی سر
اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای افرادی تجویز می‌شود که موهای کم پشت و مرتبط با تولید آندروژن دارند
۷. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را اسیدهای چرب ضروری می‌نامند. این نامگذاری به این دلیل است که توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند. روغن‌های گیاهی منابع اصلی امگا ۶ هستند در حالی که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی یافت می‌شود.

۸. ماینوکسیدیل

بیشتر به عنوان نام تجاری آن شناخته می‌شود، ماینوکسیدیل یا روگین یک درمان عالی برای ریزش مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده و بدون نسخه پزشک در دسترس است. اگر دو بار در روز مستقیماً به پوست سر مالیده شود ممکن است به تدریج موهای پرپشت‌تری را در نقاط طاسی مشاهده کنید. این محصول بسته به ترجیحات شما به صورت مایع یا کف موجود است. اثر روگن ممکن است ۱۶ هفته طول بکشد. مهم است که شما به طور مداوم از محصول استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است نتیجه درستی را مشاهده نکنید. تحریک پوست سر و رشد ناخواسته مو در صورت و گردن از عوارض جانبی احتمالی است که باید مراقب آنها باشد.

۹. اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) برای افرادی تجویز می‌شود که موهای کم پشت و مرتبط با تولید آندروژن دارند. قرص اسپیرونولاکتون (Spironolactone) به طور خاص برای ریزش مو ساخته نشده است، اما اگر ریزش مو تحت تاثیر نامتعادل بودن هورمون‌ها در بدن باشد، می‌توان روی قرص اسپیرونولاکتون یا همان آلداکتون حساب کرد. در زنان این دارو ممکن است به درمان کم پشتی مو و متعاقب آن ریزش مو مربوط به نوسانات هورمونی کمک کند.

۱۰. فیناستراید

فیناستراید (Propecia) یک داروی تجویز شده برای ریزش مو است. این دارو فقط مخصوص آقایان است و بر خلاف درمان‌های موضعی مانند ماینوکسیدیل، Propecia به عنوان یک قرص روزانه است که مردان برای ریزش مو استفاده می‌کنند. زنان باید به دلیل عوارض جانبی جدی از این داروها اجتناب کنند – به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید.

منبع: Cause of thinning hair

مطالب مرتبط:
علت ریزش مو در زنان چیست

کمبود کلسیم و ریزش مو و نشانه‌های کمبود کلسیم

راه های درمان موخوره

1.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.