علت ریزش مو در زنان چیست

وقتی سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد، به این معنی است که اثرات آندروژن‌ها و هورمون‌های مردانه افزایش می‌یابد. عوامل دیگر مانند استرس، رژیم غذایی و وراثت هم ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند. از طرفی روند پیری ممکن است به این معنا باشد که برخی از زنان با ریزش مو مواجه می‌شوند.

چه زنانی تحت تأثیر ریزش مو قرار می‌گیرند؟

هر دختر یا زنی ممکن است تحت تأثیر ریزش مو قرار بگیرد. با این حال، معمولاً ریزش مو در موارد زیر شایع است:

زنانی که بالای ۴۰ سال دارند
زنانی که تازه بچه‌دار شده‌اند
زنانی که شیمی درمانی کرده‌اند و کسانی که تحت تأثیر سایر داروها قرار گرفته‌اند
زنانی که اغلب موهایشان را می‌کشند (مانند دم اسبی تنگ یا گره‌های تنگ)
زنانی که از مواد شیمیایی سخت مانند رنگ موها استفاده می‌کنند.

مهمترین علت ریزش مو در زنان
استرس یا شوک شدید به بدن، باعث ریزش موی موقتی می‌شود

چه عواملی باعث ریزش مو در زنان می‌شود؟

سابقه خانوادگی (وراثت): اگر سابقه ریزش مو و طاسی در پدر، عمو، دایی یا دیگر اقوام شما وجود داشته باشد، احتمال این واقعه در شما بیشتر از حالت عادی است.

آلوپسی آندروژنی: در بسیاری از موارد دلیل اصلی ریزش مو، آلوپسی (طاسی) آندروژنی است. آلوپسی آندروژنی معمولاً به صورت تدریجی رخ می‌دهد؛ اما می‌تواند از دلایل ریزش موی ناگهانی هم باشد. این نوع ریزش موها معمولاً هنگام از دست دادن استروژن در دوران یائسگی بدتر می‌شوند.

مدل مو: وقتی مدل مو به روش‌هایی مانند دم اسبی تنگ، نوار بافته یا بافت‌های ریز بسته می‌شود باعث ریزش مو می‌شود. به این نوع ریزش مو، آلوپسی کششی گفته می‌شود. اگر فولیکول‌های مو آسیب ببینند، ریزش آن می‌تواند دائمی باشد.

استرس: استرس یا شوک شدید به بدن، باعث ریزش موی موقتی می‌شود. این دسته شامل مواردی مانند کاهش وزن زیاد، جراحی، بیماری و بچه‌دار شدن است. به این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم گفته می‌شود. تلوژن افلوویوم نوعی از ریزش مو موقتی است که با کم پشت شدن پراکنده مو مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، برخلاف شرایطی که باعث ریزش مو به سبک طاسی منطقه‌ای می‌‌شود، تلوژن افلوویوم به طور مساوی روی پوست سر رخ می‌دهد.

مواد سمی: مواد سمی از جمله شیمی درمانی، پرتودرمانی و برخی داروها باعث ریزش ناگهانی مو می‌شود که می‌تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. به این نوع ریزش مو آناژن افلوویوم گفته می‌شود. این نوع ریزش مو از ریزش شدید موهای تلوژن از فولیکول‌های در حال استراحت در پوست سر ناشی می‌شود. گاهی اوقات اگر ریشه‌های مو آسیب ببینند، این نوع ریزش می‌تواند دائمی باشد.

سایر شرایط پزشکی: آلوپسی آره آتا یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ریزش موی تکه تکه شده روی سر و احتمالاً مکان‌های دیگر بدن می‌شودکه معمولاً دائمی نیست.

علت ریزش مو در زنان یائسه

در دوران یائسگی، ممکن است یکی دو مورد از موارد زیر برای موهای شما اتفاق بیفتد. ممکن است ریزش موهایتان از جایی شروع شود که قبلاً ریزش نداشته است. یا ممکن است موهای شما شروع به نازک شدن کند. یک دلیل ممکن است تغییر سطح هورمون‌ها در دوران یائسگی باشد. در این دوران سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد، به این معنی که اثرات آندروژن‌ها و هورمون‌های مردانه افزایش می‌یابد. عوامل دیگر مانند استرس، رژیم غذایی و وراثت ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند.

علائم یا نشانه‌های ریزش مو در زنان چیست؟

مشاهده ریزش روزانه مو روی برس، روی زمین، به هنگام دوش گرفتن، روی بالش یا در سینک ظرفشویی
دیدن تکه‌های قابل توجهی از موهای نازک یا از دست رفته از جمله قسمت بالای سر
داشتن‌موی دم اسبی کوچکتر
شکستن مو

علت ریزش مو در زنان یائسه
مواد سمی از جمله شیمی درمانی، پرتودرمانی و برخی داروها باعث ریزش ناگهانی مو می‌شود

برخی از شرایط پزشکی مستقیماً به ریزش مو منجر می‌شود، چه از طریق اختلال در هورمون‌ها مانند مشکلات تیروئیدچه از طریق زخم ناشی از بیماری‌های پوستی مانند کرم حلقوی و یا اختلالات خود ایمنی مانند بیماری سلیاک (در جایی که بدن به خود حمله می‌کند).

شرایطی که ممکن است منجر به ریزش مو شود عبارتند از:

کم کاری تیروئید
پرکاری تیروئید
بیماری هاچکین
کاهش فشار خون
بیماری هاشیموتو
لوپوس اریتماتوی سیستمیک
بیماری آدیسون

انواع مختلف استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود. اگر تحت استرس عاطفی یا جسمی بوده‌اید ممکن است این روش منجر به ریزش مو شود. مواردی مانند مرگ در خانواده، جراحی بزرگ یا یک بیماری جدی ممکن است باعث شود که بدن برخی از روندها مانند تولید مو را متوقف کند.

تقریباً تا سه ماه تأخیر بین وقوع یک رویداد استرس‌زا و زمان ابتلا به ریزش مو وجود دارد، بنابراین سریع این مساله را بررسی کنید.

درمان ریزش موی هورمونی در زنان
کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است منجر به کم پشت شدن مو یا ریزش مو در زنان شود

با این حال، اگر موهای کم پشتی دارید رویدادها یا موقعیت‌های مختلفی را در زندگی خود در نظر بگیرید که ممکن است استرس قابل توجهی برای شما ایجاد کند. ریزش مو به دلیل استرس به طور کلی موقتی است. موها ممکن است پس از سپری شدن واقعه و رشد مجدد فولیکول، دوباره رشد کنند.

تغییرات ناگهانی اما موقتی دومین علت شایع ریزش مو در زنان می‌‌باشد و موقتی است این بیماری تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود. تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موقتی مو است که معمولاً پس از استرس، شوک، یا یک حادثه تروماتیک بروز می‌کند. تلوژن افلوویوم در قسمت فرق سر ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، زنان ممکن است در ماه‌های پس از زایمان یا یک رویداد استرس‌زای دیگر موهای خود را از دست بدهند. بعضی اوقات می‌توانید با مشاهده مو نوع ریزش را تشخیص دهید. موهای تلوژن یک پیاز کراتین در ریشه دارند.

به طور کلی ریزش مو در اثر هر چیزی ایجاد می‌شود که ممکن است بدن را شوکه کند و چرخه عمر مو را مختل کند. البته ممکن است تاخیر قابل توجهی وجود داشته باشد حداکثر سه ماه – قبل از اینکه متوجه اثرات تغییر شوید.

کمبود ویتامین‌های گروه B می‌تواند باعث ریزش مو شود. گوشت قرمز و سایر غذاهای حیوانی غنی از آهن هستند، آهن یک ماده معدنی قوی است که از رشد مو و بدن پشتیبانی می‌کند. زنان از قبل به دلیل از دست دادن خون در دوران قاعدگی مستعد کمبود آهن هستند بنابراین عدم دریافت آهن کافی در رژیم غذایی ممکن است منجر به کمبود آن شود.

کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ممکن است منجر به کم پشت شدن مو یا ریزش مو در زنان شود. برخی از متخصصان پوست معتقدند عدم مصرف کافی گوشت قرمز یا رعایت رژیم گیاه خواری ممکن است بر ریزش مو در زنان تأثیر بگذارد.

منبع: hair loss in women causes

مطالب مرتبط:
چگونه از ریزش مو و ابرو جلوگیری کنیم؟

چند درمان خانگی برای ریزش مو

ریزش موی زنان ایرانی به دلیل کمبود ویتامین D

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.