همه آنچه که باید درباره کم کاری تیروئید بدانید

هیپوتیروئیدی نوعی بیماری است که بدن هورمون تیروئید کافی ندارد. از آنجایی که هدف اصلی هورمون تیروئید این است که “متابولیسم بدن را اجرا کند،” قابل فهم است که افراد مبتلا به این بیماری دارای علائمی همراه با کاهش متابولیسم خواهند بود. در واقع، ۱۰٪ از زنان ممکن است کمبود هورمون تیروئید داشته باشند. کم کاری تیروئید شایع تر از آن چیزی است که شما باور دارید و میلیون ها نفر در حال حاضر هیپوتیروئیدی هستند و نمی دانند.

درباره کم کاری تیروئید بیشتر بدانید

علل هیپوتیروئیدی

دو علت عمده برای هیپو تیروئیدیسم وجود دارد. اولین عامل وجود غده تیروئید است که درصد زیادی از سلولهای آسیب دیده (یا مرده) تیروئید را از بین می برد و قادر به تولید هورمون کافی نیست. شایعترین علت نارسایی تیروئید یک نوع التهاب تیروئید ناشی از سیستم ایمنی بدن بیمار است.

کم کاری تیروئید
دومین دلیل اصلی، دسته وسیعی از “درمان های پزشکی” است. درمان بسیاری از بیماری های تیروئید، منجر به حذف تمام غده تیروئید یا بخشی از آن می شود. اگر سلول تولید کننده تیروئید در داخل بدن نتواند پاسخگوی نیازهای بدن باشد، فرد دچار کم کاری تیروئید می شود. به یاد داشته باشید این جراحی اغلب برای سرطان تیروئید است.

اما در موارد دیگر، جراحی برای برداشتن یک گره مضطرب خواهد بود، نیمی از تیروئید در ناحیه گردن ناپدید می شود. گاهی اوقات این لوب و تیروئید باقی مانده هورمون کافی برای پاسخگویی به خواسته های بدن را ندارد. با این حال، برای بعضی از بیماران ممکن است چند سال بعد مشخص شود که تیروئید باقی مانده نمی تواند با تقاضا مطابقت داشته باشد.

به همین ترتیب، گواتر و برخی دیگر از بیماری های تیروئید را می توان با درمان ید رادیواکتیو درمان کرد. هدف از درمان رادیواکتیو ید (برای شرایط خوش خیم) این است که بخشی از تیروئید را از بین می برند تا از تولید بیش از حد هورمون (هیپرتیروئیدیسم) جلوگیری شود.

گاهی اوقات نتیجه درمان ید رادیواکتیو این است که بسیاری از سلول ها آسیب می بینند، بنابراین بیمار در طول یک یا دو سالگی هیپوتیروئید می شود. با این حال، معمولا این مسئله بیش از مشکل اصلی ترجیح داده می شود.

علل کم کاری تیروئید
گاهی اوقات بعضی از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید هیچ نشانه ای ندارند

علائم هیپوتیروئیدی

خستگی
ضعف
افزایش وزن یا کاهش وزن شدید
موهای خشک
خشکی پوست
ریزش مو
عدم تحمل سرما (شما نمی توانید درجه حرارت سرما را مانند دیگران تحمل کنید)
گرفتگی عضلات و درد های عضلانی مکرر
یبوست
افسردگی
تحریک پذیری
از دست دادن حافظه
چرخه قاعدگی غیرطبیعی
کاهش میل جنسی

علائم کم کاری تیروئید
به ندرت عوارض کم کاری تیروئید می تواند منجر به افسردگی شدید، نارسایی قلبی یا کما شود

هر فردی ممکن است تعدادی از این علائم را داشته باشند، این علائم با توجه به شدت کمبود تیروئید و مدت زمانی که بدن از مقدار مناسب هورمون محروم شده است متفاوت خواهد بود.

شما ممکن است یکی از این علائم را به عنوان شکایت اصلی خود داشته باشید، در حالی که علائم دیگر را نداشته باشید در مقابل بعضی از افراد علائم متفاوتی دارند. اکثر مردم ترکیبی از این علائم را دارند. گاهی اوقات بعضی از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید هیچ نشانه ای ندارند و یا علائم آن ها به اندازه ای ظریف هستند که به آن توجهی نمی کنند.

اگر این علائم را دارید، باید با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید. علاوه بر این، شما ممکن است نیاز به یک متخصص غدد درون ریز داشته باشید. اگر قبلا بیماری هیپوتیروئیدی در شما تشخیص داده شده و درمان شده اید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات احتمالی هیپوتیروئیدیسم

به ندرت عوارض کم کاری تیروئید می تواند منجر به افسردگی شدید، نارسایی قلبی یا کما شود.

هیپوتیروئیدی اغلب با یک آزمایش خون ساده تشخیص داده می شود. با این حال، در برخی از افراد آزمایش های ساده و دقیق تری لازم است.

 

منبع: Hypothyroidism

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.