شرایط طلاق توافقی در سال ۹۹

طلاق توافقی در سال ۹۹ چه شرایطی دارد و  و به چه مدارکی نیاز دارد. این سوال ممکن است برای بعضی زوج‌ها پیش بیاید. پایان یک رابطه غلط را باید جشن گرفت طلاق حقی است که گاه بودنش جای شکر دارد، رابطه آسیب‌زا برای طرفین و همچنین فرزندان تنها عذاب تدریجی است. بودند و هنوز هم هستند زوجینی که به واسطه وجود فرزند به زندگی ناصحیح خود ادامه می‌دهند، دو نفر که تنها به خاطر وجود فرزندان حاضر به تحمل یکدیگر شده و زندگی را به روز خود و دیگران تلخ و سیاه نموده‌اند. زوجینی که از نظر اخلاقی و اعتقادی هیچ تناسبی با یکدیگر نداشته و هیچ کشش و علاقه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. این زوج‌ها پس از چندین سال تحمل در نهایت مهر طلاق را به صفحه ازدواج و طلاق خود باز کرده و در این بین تنها چندین سال از عمر خود و فرزندانشان را سیاه و آینده آنها را نابود می‌سازند و در نهایت طلاق را تنها راه حل مشکل خود می‌یابند. طلاق انواع مختلفی دارد و طلاق توافقی نیز یکی از ساده‌ترین پرونده‌های حقوقی برای وکلاست اما پیچیدگی‌هایی برای موکلین دارد. زمانی که زوجین توانایی ادامه زندگی مشترک را در کنار یکدیگر نداشته و تصمیم به جدایی البته با جلب رضایت طرف مقابل دارند و می‌خواهند بدون درگیری و دوستانه مسائل خود را حل کنند طلاق توافقی را برمی‌گزینند. طلاق توافقی منوط به قبول شرایط و مواردی است که در این مقاله کوتاه به شرح طلاق توافقی در سال ۹۹ می‌پردازیم:

در قوانین حقوقی کشورمان هر چند سال یک بار و یا در مواردی همه ساله قوانین جدیدی، البته بسته به نیاز شکل می‌گیرد و یا قوانین قدیمی و دست و پاگیر دستخوش تغییرات اساسی می‌شوند، بنابراین به نظر می‌رسد ارائه جدیدترین شرایط و قوانین در حوزه طلاق توافقی یک ضرورت است.

قانون طلاق توافقی در سال ۹۹

همان طور که می‌دانید و احتمالاً پیگیر این مورد بوده‌اید، شرایط طلاق توافقی در سال ۹۷ دستخوش تغییرات اساسی شد و در سال ۹۸ نیز یک مورد به موارد آن اضافه گردید:

۱- عدم نارضایتی زن و شوهر از (نفقه، مهریه، نحوه تقسیم اموال و حضانت کودک)
همانطور که از نام این نوع طلاق برمی‌آید، طلاق توافقی یک جدایی همراه با رضایت و تفاهم و توافق دو طرفه است و دادگاه نیز با ارائه مستنداتی از شما می‌خواهد که در تمامی موارد از جمله بحث نحوه و میزان تقسیم اموال، بحث حضانت کودک، نفقه مادر و فرزندان، مهریه و جهیزیه به تفاهم رسیده و مدارک این جلب رضایت و تفاهم را به دادگاه ارائه دهید. در صورتی که حتی در یکی از موارد گفته شده زن و شوهر رضایت نامه را ارائه نکنند و یا رضایت خود را در حضور قاضی اعلام نکنند طلاق صادر نمی‌شود. بنابراین یکی از واجبات اساسی قبل از اقدام به طلاق توافقی جلب رضایت طرفین است.

شرایط طلاق توافقی در سال ۹۹
طلاق توافقی یک جدایی همراه با رضایت، تفاهم و توافق دو طرفه است

۲- مراجعه به سایت نوبت دهی و ثبت طلاق
طبق جدیدترین قانونی که در سال ۹۹ برای طلاق توافقی در نظر گرفته است هریک از زوجین باید به صورت فردی به سایت ثبت و نوبت دهی طلاق توافقی مراجعه نموده و پس از وارد نمودن اطلاعات شخصی خود و در خواست نوبت به صورت آنلاین در این سامانه، در وقت تعیین شده در طرح غربالگری شرکت نمایند (این طرح تحت نظر سازمان بهزیستی کشور و مشاوران کارکشته تعیین شده و برگزار می‌شود).

۳- گذراندن ۵ جلسه الزامی در جلسات مشاوره و غربالگری
طبق شرایط و قوانین سال ۹۹ شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی و طرح غربالگری پایشی سلامت روانی، برای هر یک از زوجین به صورت مجزا الزامی و حتمی است. این طرح به گونه‌ای است که زوجین باید ۵ جلسه مشاوره را در طول یک ماه در کارگاه‌های روانشناسی این مراکز بگذرانند و از طرف این مراکز “گواهی عدم سازش” دریافت کنند. گاهی نیز مدت زمان و طول جلسات ممکن است به تشخیص مشاور و روانشناس حوزه خانواده به ۸ جلسه یا بیشتر نیز کشیده شود.

۴- ارائه مدارک به دادگاه
برای اجرای حکم طلاق، زن و شوهر باید هر کدام به صورت جداگانه مدارک مورد نیاز از جمله مدارک شخصی و شناسایی (کارت ملی و شناسنامه، اصل عقدنامه و صیغه نکاحیه) را به دادگاه ارائه نمایند، همچنین باید گواهی عدم سازش را نیز در پرونده حقوقی خود ارائه دهند، دقت داشته باشید که از مدت آن نباید بیش از سه ماه گذشته باشد (در واقع گواهی مرکز مشاوره مورد جدیدی است که الزامیت دارد).

۵- شرط تمام نشدن مدت زمان عده و بازگشت به زندگی
پس از اجرای حکم طلاق توسط دادگاه اگر در مدت زمان عده (سه ماه یا سه دوره قاعدگی) زن به شوهر خود رجوع کرده و با یکدیگر به سازش برسند و تصمیم به بازگشت بگیرند حکم طلاق توافقی باطل بوده و بدون اجرای دوباره عقد می‌توانند به زندگی برگردند. این مورد برای زنان یائسه یا زنانی که با همسر خود رابطه زناشویی نداشته‌اند ضروری نیست.

عدم نارضایتی زن و شوهر دلیل طلاق توافقی
طلاق توافقی منوط به قبول شرایط و مواردی است که هر دو طرف با آن تفاهم دارند

۶- عدم رسمیت طلاق در خارج از کشور
اگر فردی با یک فرد غیر ایرانی ازدواج کند و در کشور محل اقامت آن فرد ازدواج و طلاق خود را به ثبت رساند، باید طبق قانون رسمی کشور ایران طلاق خود را در سیستم قضایی ایران نیز به ثبت برساند و رسمی کند، در غیر این صورت مراجع قضایی داخلی این طلاق را به رسمیت نمی‌شناسند.

چند نکته کلی در مورد شرایط طلاق توافقی در سال ۹۹:
طلاق توافقی در دوران عقد در مورد پرداخت نفقه رفع تکلیف از همسر نمی‌کند در مورد مهریه نیز دختر در صورت باکره بودن می‌تواند نصف مهریه را طلب نماید و در صورت اثبات زوجیت مهریه باید به طور کامل پرداخت گردد.

نفقه همسر شامل تمامی هزینه‌های زندگی زن شامل خانه، اثاثیه منزل، غذا، لباس، دارو و درمان خواهد بود که در زمان جاری شدن صیغه عقد بر عهده شوهر می‌باشد.

در مورد حضانت کودک بعد از طلاق توافقی اگر اثبات شود زوجی که مسئولیت حضانت فرزند را برعهده دارد؛ صلاحیت لازم را چه از نظر اخلاقی و چه از نظر روانی و مالی ندارد، حضانت فرزند می‌تواند به فرد دیگری و یا طرف مقابل واگذار شود.

امکان استفاده از مشاورین حوزه خانواده و طلاق پیش و پس از جاری شدن حکم طلاق اهمیت بسیاری دارد بدین صورت که قبل از طلاق، مشاوره پیشگیری از طلاق توافقی به دلیل اثرات سوئی که طلاق بر روی خانواده به خصوص فرزندان می‌گذارد به توضیح راه‌های رفع مشکلات و مسائل خانوادگی می‌پردازد تا زن و شوهر نزدیکی و صمیمیت بیشتری را نسبت به هم احساس کرده و در مورد تکالیف همسری و زوجیتی خود آگاهی یابند. همچنین در صورت اجرای حکم طلاق، پس از طلاق توافقی نیز هر یک از زوجین را با عواقب و مشکلات پس از آن آگاه می‌سازند و به رفع مشکلات روحی و روانی ناشی از طلاق در همسران مانند افسردگی و احساس تنهایی شدید و در صورت وجود فرزند به رفع مسائل اخلاقی و مشکلات روحی و روانی در فرزندان می‌پردازد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.