درمان گلودرد بدون علائم سرماخوردگی

درمان گلودرد بدون علائم سرماخوردگی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. در واقع التهاب و تورم لوزه‌ها مشکلات شایعی هستند که بطور عامیانه گلودرد نامیده می‌شوند. گلو همانند چهار راهی است که پشت دهان و بینی را به حنجره و مری متصل می‌کند. لوزه‌ در بالای گلو قرار دارد و به دفاع در مقابل عفونت‌ها کمک می‌کند. تورم لوزه‌ها در کودکان بسیار است، زیرا لوزه‌ آن‌ها بزرگتر می‌باشد، لوزه‌ معمولا با افزایش سن کم کم کوچک می‌شود. التهاب گلو (فارنژیت) هم معمولا در بزرگسالان شیوع بیشتری دارد. با این وجود التهاب گلو و لوزه‌ می‌تواند با یکدیگر در کودکان و بزرگسالان دیده شود. معمولا کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان دچار گلودرد میشوند و اکثر گلودردها درطی چند روز بدون نیاز به درمان پزشکی از بین می‌روند.

چند روش ساده جهت درمان گلودرد

آنتی بیوتیک‌ها
پزشکان عمومی معمولا آنتی بیوتیک را برای گلودرد تجویز نمی‌کنند، زیرا آنتی بیوتیک‌ها معمولا علائم بیماری شما را تسکین نمی‌دهند و باعث بهبودی شما نمی‌شوند، بلکه آنتی بیوتیک‌ها فقط در صورتی تجویز می‌شوند که پزشک معالج تشخیص دهد شما عفونت باکتریایی دارید.

نشانه‌های یک گلودرد بدون علائم سرماخوردگی

  • در بلع یا نفس کشیدن مشکل دارید
  • نمی‌توانید بزاق خود را ببلعید
  • وقتی نفس می‌کشید صدایی با خس خس ایجاد می‌کنید
  • علائم شما شدید است و به سرعت بدتر می‌شود
  • و این علائم می‌توانند تنفس را برایتان مشکل‌تر کند اماشما به هیچ وجه آبریزش بینی ندارید و سرفه هم نمی‌کنید.
درمان گلودرد بدون علائم سرماخوردگی
گلودرد معمولا در اثر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود

 

علل و علائم گلودرد

گلودرد معمولا در اثر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. اما بیشتر آنها در اثر درگیری بدن با ویروس‌ها ایجاد می‌شوند بنابراین آنتی بیوتیک‌ها در درمان آن هیچ کمکی نمی‌کنند.

تفاوت علائم گلودرد ناشی از تورم لوزه‌ها و گلودرد ناشی از سرماخوردگی

در سرماخوردگی، فرد بیمار علاوه‌بر گلودرد دچار علائمی مثل آبریزش یا گرفتگی بینی هم می‌شود، اما در ورم لوزه‌ها معمولا علائمی مثل التهاب لوزه همراه با لکه‌ها‌ی سفید یا زرد روی لوزه‌ها بروز می‌کند. از دیگر نشانه‌های الهتاب لوزه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • گلودرد دردناک به خصوص هنگام بلع
  • خش خش شدن گلو
  • قرمزی در پشت دهان
  • بوی بد دهان
  • سرفه خفیف
  • تورم غدد لنفاوی

این علائم برای کودکان مشابه است و همچنین درکودکان این علائم می‌تواند با یک تب شدید بروز کند و علائم خفیف‌تری از موارد شایع در سرماخوردگی ایجاد نماید.

آیا عمل بلعیدن آب دهان برایتان دردناک شده است؟ آیا گلوی شما خراشیده شده است و احساس زخم در انتهای گلو می‌کنید؟

شما به احتمال زیاد گلودرد دارید که ناشی از تجمع ویروس‎ها است.
شایع‌ترین نوع گلودرد در اثر ویروس ایجاد می‌شود و گلودرد مزمن نیست.
فقط از هر ۱۰ کودک، ۳ مورد از آنها مبتلا به گلودرد چرکی هستند.
فقط از هر ۱۰ بزرگسال، ۱ مورد از آنها مبتلا به گلودرد چرکی می‌شوند.
برای درمان گلودرد به استثنای گلودرد استرپ آ (از دسته گلودردهای باالتهاب حلق)، نیازی به آنتی بیوتیک نیست.

چای بابونه برای درمان گلودرد
چای بابونه به صورت عامیانه به عنوان آرام بخش قابل استفاده است اما استفاده از آن برای درمان گلو درد هم توصیه می‌شود

برخی دیگر از دلایل گلودرد شامل موارد زیر هستند:

  • ویروس ها مانند آنهایی که باعث سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند
  • باکتری گروه استرپ آ، که باعث ایجاد گلودرد همراه با التهاب گلو می‌شود
  • آلرژی، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار است.

از میان این‌ها عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین علت گلودرد هستند.

گلودرد استرپت آ عفونت در گلو و لوزه‌ها است که توسط باکتری‌هایی به نام گروه استرپت آ ایجاد می‌شوند (همچنین به آن استرپتوکوکوس نیز گفته می‌شود).

علائم زیر نشان می‌دهد ویروسی که دلیل بیماری شما شده است، باکتری به نام استرپ آ می‌باشد:

  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی

گاهی اوقات فرد مبتلا به استرپ آ (گلودرد) نیز علائمی دارد که به آن اسکارلاتینا نیز گفته می‌شود.

چه موقع باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید!
اگر فرزند شما کمتر از ۳ ماه دارد و تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر دارد سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر شما یا فرزندتان علائم گلو درد دارید به پزشک مراجعه کنید، ممکن است شما یا فرزندتان نیاز به آزمایش گلدی استرپت داشته باشید. اگر شما یا فرزندتان موارد زیر را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تنفس دشوار
  • بلع مشکل
  • خون در بزاق یا خلط
  • تب بالا (درکودکان خردسال)
  • کم آبی
  • تورم
  • درد مفاصل

اقدامات درمانی احتمالی
پزشک با سوال از علائم و انجام معاینه جسمی، نوع بیماری را در شما تعیین می‌کند.
ازآنجا که باکتری‌ها باعث ایجاد خارش گلو می‌شوند، آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت و جلوگیری ازتب روماتیسمی و سایر عوارض لازم هستند. ممکن است پزشک با نگاه کردن به گلوی شما فکر کند که شما دچار گلودرد استرپت نوع آ شده‌اید. هرکس مبتلا به گلودرد نوع استرپت نوع آ باشد باید از محل کار، مدرسه و تجمعات دیگر دور شده و جهت دریافت مراقبت‌های روزانه در خانه بماند تا تب او پایین آمده و کمبود آب بدنش جبران شود.

اگر گلودرد ناشی از ویروس باشد، آنتی بیوتیک‌ها به هیچ عنوان کمک کننده نیستند. اکثر گلودردها در طی یک هفته به خودی خود بهتر می‌شوند. پزشک شما ممکن است داروی دیگری را تجویز کند یا نکاتی را به شما یاد دهد تا به شما در بهبودی بهتر کمک کند. وقتی به آنتی بیوتیک‌ها نیازی ندارید، آنها به شما کمک نمی‌کنند و عوارض جانبی آنها آسیب‌های شدیدتری را وارد می‌نمایند. عوارض جانبی آنها از موارد جزئی، مانند بثورات تا مشکلات سلامتی بسیار جدی مانند عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک و عفونت می‌باشد که باعث اسهال می‌شود و گاهی منجر به آسیب شدید روده بزرگ و در نهایت مرگ می‌شود.

درمان گلودرد با عسل
عسل یک درمان بسیار موثر برای گلودرد است

درمان گلودرد

برای کمک به تسکین گلودرد و کوتاه کردن مدت زمان آن، میتوان غرغره با آب گرم و شور (کودکان نباید این کار را امتحان کنند)، نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف غذاهای خنک یا گرم را مورد توجه قرار داد. از کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در مکان‌های پر دود و آلوده نیز دوری کنید. بهترین روش درمان گلورد، روش گیاه درمانی درخانه می‎باشد. در ادامه به چند مورد ازگیاهان موثر در درمان گلودرد اشاره شده است:

چای بابونه
چای بابونه به صورت عامیانه به عنوان آرام بخش قابل استفاده است اما استفاده از آن برای درمان گلو درد هم توصیه می‌شود. چای بابونه خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان دارد. بخور گرفتن از بخار چای بابونه به کاهش علائم سرما خوردگی و همچنین گلودرد کمک می‌کند.

عسل
عسل را با چای و یا آب داغ و مقدار کمی آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید این روش یک درمان بسیار موثر برای گلودرد است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که عسل برای تسکین سرفه‌های شبانه نیز تاثیر زیادی دارد. در بسیاری از متون، عسل را به عنوان شفا دهنده‌ی زخم تجویز می‌کنند.

نعناع
استفاده از روغن نعناعِ رقیق شده، گلو درد را کاهش می‌دهد. نعناع حاوی منتول است که به آرام کردن گلو درد و سرفه کمک زیادی می‌کند.

شنبلیله
شنبلیله دارای خواص درمانی زیادی است و همینطور به روش‌های مختلف مصرف می‌شود. چای شنبلیله یک درمان طبیعی موثر برای گلو درد است.

سرکه‌ سیب
سرکه سیب سرخ خواص ضد باکتریای دارد؛ طبع سرکه‌ سیب اسیدی است و می‌توان از آن برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها در گلو استفاده کرد. یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه‌ سیب را با یک فنجان آب مخلوط کرده و آن را مصرف کنید.

منابع:

Sore throat

symptoms of strep throat

treatment of strep throat

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.