علت خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه

خاموش شدن فر اجاق گاز به علت خرابی یکی از قطعات اجاق گاز اتفاق می‌افتد که باید آن را در اسرع وقت تعمیر کنید، چون ممکن است باعث خسارت‌های بیشتری شود.

تجربه آشپزی با یک گاز فر با تکنولوژی مدرن به معنای واقعی کلمه یک آشپزی ایده‌آل، خاص و دلپذیر است. البته این تکنولوژی نیز مانند سایر تکنولوژی‌های دیگر امروزی در آشپزخانه‌های مدرن می‌تواند توانایی شما را در پخت و پز با اختلال مواجه کند که این مورد نیز پس از صرف چند دقیقه رفع عیب خواهد شد. لازم نیست جهت رفع نقص‌های کوچک این چنینی، زمان طولانی را صرف کنید و منتظر بمانید تا یک سرویسکار به منزلتان بیاید بلکه شما می‌توانید تنها با صرف چند دقیقه زمان و خواندن مقاله‌ای که برایتان تهیه کرده‌ایم تجربه شیرینی داشته باشید.

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که وسیله برقی و یا گازی را مطابق تکنولوژی روز دنیا خریداری نموده‌اید و دغدغه اصلی‌تان این بوده است که این وسیله کاربردی را چگونه استفاده کنید. قطعاً برای نخستین استفاده از آن به آشنایی با نحوه عملکرد دستگاه و یک راهنمای کامل از آن نیاز خواهید داشت، بنابراین از یک سرویس کاری که معمولاً شرکت توصیه می‌کند جهت نصب کالای مورد نظرتان کمک خواهید گرفت. اما مشکل اساسی بسیاری از خانم‌های خانه‌دار رفع عیب‌های کوچک و ناگهانی لوازم کاربردی آشپزخانه همچون گاز فر پس نصب و پس از مدت‌ها استفاده از آن وسیله خواهد بود. رفع عیب‌های ناگهانی همچون خاموش شدن فر اجاق گاز پس از چند دقیقه، یکی از معضلات اساسی هر زن خانه‌داری است و قطعا تجربه ناخوشایندی در هنگام کار خواهد بود. اینکه چرا فر اجاق گاز پس از سالها استفاده به یک باره دیگر روشن نمی‌شود و یا در حین کار به صورت ناگهانی خاموش می ‌شود و یا اینکه چرا فر در درجه دمای بالا ثابت نگه داشته نمی‌شود و خاموش می‌شود ممکن است سئوال بسیاری از شما نیز باشد.

ما در این مقاله به صورت اختصاصی به علت خاموش شدن فر اجاق گاز در مدل‌های جدید و مدل‌های قدیمی اشاره کرده و به رفع نقص آن می‌پردازیم. به طور کلی خاموش شدن تنوره فر در فرهای توکار و یا گازهای فر درمدل‌های دیگر، می‌تواند به چند دلیل باشد:

مسدود بودن پیلوت علت خاموش شدن فر اجاق گاز
مسدود بودن پیلوت علت خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه است

علت خاموش شدن فر اجاق گاز

۱- مسدود بودن پیلوت
مسدود بودن پیلوت در گازهای فر یکی از موارد شایع و از دلایل اصلی خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه استفاده از آن است که برای رفع عیب آن لازم است پیلوت دستگاه فر را ارزیابی کرده و راه ورود و خروج آن را بررسی نمایید. پیلوت را تمیز کرده و اگر بر روی آن عامل بازدارنده‌ای وجود دارد آن را پاک نمایید. تعویض پیلوت دستگاه فر نیز می‌تواند در مرحله بعدی کمک کننده باشد. هنگامی که فر پس از پاک نمودن پیلوت روشن نشد، می‌توانید پیلوت را تعویض نمایید و سپس اقدام به روشن کردن مجدد فر کنید.

۲- مشکل در گازرسانی به مشعل‌ها
اگر سوراخ مشعل در گاز فر بسته باشد و یا به طور کامل باز نبوده باشد و یا به هر دلیلی از جمله خاک، رسوبات و چربی حاصل از پخت و پز در فر مسدود شده باشد، ممکن است در ابتدا میله مشعل در فر به صورت یکدست روشن شده اما کارایی لازم را نداشته و به اصطلاح گاز پشت مشعل خفه شده و خاموش شود، بنابراین رفع گرفتگی مشعل در فر نیز اقدام بعدی در رفع خاموش شدن فر اجاق گاز است که برای این کار لازم است با یک چراغ قوه کوچک سیم‌های اینتگرین مشعل را چک نمایید.

۳- تنظیم نبودن تایمر دستگاه
تایمر دستگاه مسئول هماهنگی بین اجزای فر اجاق گاز است. ممکن است دستگاه بر روی تنظیمات درستی نبوده باشد و خود به خود فعال بوده و منجر به خاموش شدن دستگاه شود. بنابراین برای فهمیدن علت خاموش شدن فر اجاق گاز تایمر دستگاه را چک کنید که فعال نباشد.

مشکلات تهویه علت خاموش شدن فر اجاق گاز
گاهی اوقات تهویه نامناسب علت خاموش شدن فر اجاق گاز بعد از چند دقیقه است

۴- خرابی ترموستات
ترموستات در فر وظیفه محافظت از دستگاه را برعهده دارد و از داغ شدن بیش از حد گاز فر و آسیب به بدنه و شعله‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی که ترموستات خراب است یا دچار مشکل شده است به خوبی عمل نکرده و به صورت ناگهانی دستگاه را خاموش می‌کند. یکی از دلایل عمده‌ای که فر حرارت لازم را تولید نمی‌کند آن است که ترموستات به خوبی عمل نمی‌کند. تعویض ترموستات در اینگونه مواقع مشکل خاموش شدن ناگهانی را برطرف می‌کند. تعویض ترموستات و تشخیص عدم کارایی آن توسط تکنسین‌ها ارزیابی شده و انجام می‌گردد.

۵- عدم تهویه مناسب و خاموشی ناگهانی فر
گاهی اوقات تهویه نامناسب در دستگاه منجر به داغی بیش از اندازه دستگاه شده و باعث میشود ترموستات دستگاه فر را خاموش نماید. وجود سنسور دما در فرهای امروزی منجر به بررسی اتوماتیک دمای فر توسط دستگاه شده و در صورتی که دما بالا رود سیگنال‌هایی به سنسور می‌فرستد و فر را از کار می‌اندازد و فر به صورت ناگهانی خاموش می‌شود. تهویه نامناسب و احتباس هوا درون فر نیز غلظت هوا و میزان دما را بالا برده و فر را خاموش می‌کند.

مطالب مرتبط:
آون توستر چیست؟ و معرفی بهترین مارک آون توستر

چگونه به آشپزخانه خود نظم دهید؟

منابع: common problems with gas stoves

guide to oven repair

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.