چگونه پلاکت خون را افزایش دهیم؟

خون یکی از مهم ترین عناصر داخل بدن است و پلاکت های خون مهم ترین عناصر خون هستند. پلاکت ها کوچکترین سلول های خون هستند که نقش مهمی در لخته شدن و خونریزی ایفا می کنند. اگر یکی از عروق خونی آسیب ببیند، پلاکت ها این آسیب را تعمیر می کنند. متوسط تعداد پلاکت ها در خون ۱۵۰.۰۰۰ – ۴۰۰.۰۰۰ در هر میکرولیتر (MCL) است. اگر تعداد پلاکت های خون کمتر از حد نرمال باشد یعنی ۱۵۰،۰۰۰ این وضعیت ترومبوسیتوپنی نامیده می شود که خطر خونریزی را افزایش می دهد. این وضعیت می تواند ارثی باشد یا به دلیل مصرف بعضی از داروها، مصرف الکل و وجود ویروس ها رخ دهد. با این حال، می توانید سطح پلاکت ها را با مصرف غذاهای غنی از آهن حفظ کنید. در طب سنتی برای افزایش پلاکت خون از روش های زیر استفاده می کنند.

راههای افزایش پلاکت خون

پروتئین بدون چربی
پروتئین ها برای بافت های بدن، بلوک های ساختمانی تشکیل می دهند. غذاهای پروتئینی منبع عالی از روی و ویتامین B12 هستند که برای وضعیت ترومبوسیتوپنی ضروری هستند. افرادی که پلاکت خون آن ها کاهش یافته است باید یک رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا داشته باشند.

انار
اگر مقدار پلاکت خون شما کاهش یافت، ناراحت نباشید شما می توانید با خوردن انار میزان پلاکت خون را بهبود ببخشید. خواص سالم و دارویی انار از زمان های قدیم شناخته شده است، انار حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و مواد معدنی است که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. رنگ قرمز آن نشانۀ وجود آهن است. شما می توانید آن را خام بخورید یا آب آن را بنوشید.

شیر
شیر منبع عالی از کلسیم، فسفر و پتاسیم است و یکی از بهترین راه های طبیعی برای افزایش پلاکت های خون است. کلسیم نه تنها باعث استخوان ها و دندان های قوی می شود و مانع از پوکی استخوان می شود بلکه باعث افزایش تعداد پلاکت های خون در بدن می شود. کلسیم، ویتامین K و فیبرینوژن موجود در شیر، برای افزایش شمارش پلاکت ها مفید است. شما همچنین می توانید پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی را برای حفظ سطح کلسیم مصرف کنید.

راههای افزایش پلاکت خون
شیر منبع عالی از کلسیم، فسفر و پتاسیم است و یکی از بهترین راه های طبیعی برای افزایش پلاکت خون است

ویتامین A
ویتامین A نقش مهمی در تشکیل پلاکت ها و پروتئین سالم دارد. پروتئین سالم فرایند تقسیم سلول و رشد آن را انجام می دهد. مصرف منظم غذاهای غنی از ویتامین A برای حفظ عملکرد طبیعی بدن بسیار مهم است. غذاهای غنی از ویتامین A شامل هویج، کدو تنبل، کلم و سیب زمینی شیرین است.

پاپایا
آیا می دانید عصاره برگ پاپایا برای افزایش تعداد پلاکت ها عالی است؟ برگ های پاپایا و آب را در یک کتری قرار دهید. کتری را روی حرارت متوسط ​​برای ۱۰-۱۵ دقیقه روشن کنید تا عصاره برگ های پاپایا به آرامی در آب بجوشد. زمانی که مایع به نصف حجم آن رسید، حرارت را خاموش کنید. این عصاره را دو بار در روز بنوشید تا میزان پلاکت خون افزایش یابد.

غذای غنی از فولاد
کمبود فولات در بدن می تواند منجر به کاهش پلاکت خون شود. با این حال، می توانید با مصرف یک رژیم غذایی غنی از فولات، از این کار جلوگیری کنید. ویتامین B9 یا فولات برای تقسیم سریع سلول، رشد، سنتز، ترمیم DNA و عملکرد مناسب مغز ضروری است. یک فرد سالم به طور متوسط ​​باید هر روز حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات مصرف کند. غذاهای غنی از فولات عبارتند از مارچوبه، آب پرتقال، اسفناج و غلات غنی شده.

حالا که فهمیدید چه چیزهایی برای افزایش شمارش پلاکت خون مفید هستند، از همین امروز شروع به خوردن آن ها کنید.

منبع: increased platelets

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.